– Den klassiske kontorstolen, som gir nitti grader i hofta og nitti grader i kneleddet, er den store stygge ulven, sier Torbjørn Sola, naprapat ved Sande Naprapatklinikk.  

Han mener kontorarbeid ofte fører til en altfor stillesittende arbeidshverdag, og har lenge vært forkjemper for å sitte høyere, og gjerne også stå på jobb.

– Å unngå å sitte lavt en hel dag er kjempeviktig for å redusere risikoen for plager i korsrygg, nakke og skuldre, som igjen kan føre til hodepine, sier Sola.

Anbefaler å stå eller sitte høyt

Naprapaten erfarer at mange som søker behandling kommer med smerter i korsrygg, nakke eller skuldre som ofte kan spores tilbake til en inaktiv livsstil, og han anbefaler alle, også de uten plager, å endre på egne sittevaner.

– Du åpner kroppen mer opp ved å sitte høyere eller å stå. Test selv ved å senke kontorstolen din helt til bunnen, og hev den gradvis høyere opp. Kjenn på forskjellen i skuldrene og i nakken, den er ganske stor. Også pusten får mer motstand når du sitter sammensunket, sier Sola, og forklarer det slik:

– Når du sitter vrir du setet og rumpa inn under deg, og det gir en fremoverbøyning i korsryggen som igjen leder til økt trykk på ryggskivene. Det er dette som skjer rent mekanisk, og det kan være vanskelig å forstå at det å sitte faktisk er mer belastende på store deler av kroppen enn å stå og gå.

Last ned brosjyre her!

Bord 2.jpg

Nøkkelen er variasjon

Er din arbeidsplass ergonomisk?

Kjenner du deg igjen? Klikk her for å lære mer, se video og produkter.

For å unngå belastningen fra å sitte lenge stille, råder Torbjørn Sola alle arbeidsplasser til å gå til anskaffelse av hev- og senkpulter til de ansatte, hvis det ikke er på plass allerede, og å tilpasse ytterligere med et ståbrett eller en høy stol som gir stor vinkel i hofteleddet.

– Tanken er ikke at du skal stå hele dagen, men du skal stå mer, og bytte mellom ulike stillinger. Variasjon er kjernen, og jo mer du kan variere mellom, jo bedre, sier naprapaten. Han anbefaler også å ikke gjøre arbeidsplassen altfor bekvem. Hvis du må gå litt for å hente printerpapir, kaste søppel eller ta en kaffe, gir det variasjon i det faste arbeidet.

– Ta trappa istedenfor heisen og ta deg en ti minutters gåtur ute etter lunsjen, for å bevege deg og lufte hodet istedenfor å sette deg ned med enda en kaffekopp. Det verste er jo de som til og med spiser lunsjen på pulten sin, de flytter seg neste ikke i det hele tatt, og det kan de dessverre risikere å måtte svi for i både rygg og skuldre senere, sier Sola.

For de som allerede kjenner på smerter og plager anbefaler Torbjørn Sola å oppsøke hjelp, samtidig som de også må legge inn litt egeninnsats.

– Når jeg behandler jobber jeg med muskulatur, triggerpunkter og manipulasjon, og så gir jeg som regel hjemmelekser, slik som å ta en sjekk på arbeidsplassen og se om arbeidsstillingen kan forbedres og varieres mer. Veldig mange plager er det jo mulig å bli helt kvitt hvis du endrer vaner og er litt mer bevisst i hverdagen.