Den gode ideen er det vi alle drømmer om. Suksessprosjektet som får alle til å utbryte "Selvfølgelig! Hvorfor tenkte jeg ikke på dette." Produktet som løser et åpenbart problem, og den servicen man ikke kan leve uten når man har oppdaget den. Appen man bruker hver dag og snakker lidenskapelig om til middagsselskaper.

Men - hvordan får man den ideen?

- I hverdagen jobber jeg med trender i det digitale landskapet, og holder et øye med de nyeste ideene innen teknologi og digital livsstil. Gjennom mitt arbeid er jeg i daglig kontakt med mennesker og bedrifter som er blitt framgangsrike ved å gjøre helt vanlige menneskers liv enklere (Dinero), mer effektive (Evernote), sunnere (Feast), mindre besværlige (JustEat), mer nåværende (Airbnb ), mer underholdende (Netflix) og mer kjærlige (Happn)sier Christiane Veljø.

Christiane Vejlø er direktør ved Elektronista Media, hun er trendanalytiker og en av Danmarks fremste eksperter innen digital livsstil

- Det er noen ting som er felles for mange av dem som jeg ser gå fra lansering til et lukrativt salg eller en børsnotering noen år senere. Følgende 5 punkter er alltid på plass forteller Christiane.

1. Den gode ideen

- I motsetning til hva man kanskje tror trenger den riktige ideen ikke være helt revolusjonerende eller teknisk komplisert å lage. Ofte dreier det seg om å løse noen ganske enkle og konkrete utfordringer eller om å tilby en innlysende tjeneste. Det kan dreie seg om å hjelpe folk til å gjøre hva de allerede gjør bedre.

- Det er fantastisk å stå bak en genial oppfinnelse. Men det er ikke nødvendigvis der suksessen for bedriften ligger. Legg merke til hva som irriterer folk omkring deg. Hva vi kaster bort tiden på? Hva bruker vi for lang tid på å sette oss unødvendig mye inn i? Hvordan kan din idé gjøre livet enklere, raskere og mer effektivt eller morsommere for brukeren?

- Når jeg utviklet Elektronista Clutch-vesken var dette basert på noen svært konkrete mangler i markedet. At det ikke fantes en eksklusiv designerveske som samtidig var tilpasset til et moderne, digitalt liv, og at telefonen min alltid ladet ut. Jeg observerte kvinner med sine vesker, og fant ut hva som irriterte dem mest. Deretter designet jeg en veske som ikke bare så bra ut, men som effektivt kunne møte kvinnenes behov og oppbevare alt fra ladere og enheter til det innebygde batteriet som lader telefonen.

veske 2.jpgveske.jpg

2. Rett team

- Den gode ideen er nesten ikke verdt noe uten rett team. Det er de som skal gjennomføre din idé. Mennesker som kan videreutvikle, som kan samarbeide, som har utholdenhet og tilpasningsevne. En god idé kan drukne med feil team, og en middelmådig idé kan bli til en diamant når den finpusses av de rette personene.

- Teamet skal være harmonisk og dynamisk, men samtidig er det også viktig at folk ikke er for like. Få med deg de som ikke ligner deg selv. Finn dine egne svake punkter og oppsøk partnere som kan fylle ut akkurat de hullene. På den måten kan du konsentrere deg om det du er god til. Husk mangfold med hensyn til både alder, kjønn, seksualitet og bakgrunn. Ta deg tid til å finne de rette menneskene, og stol på magefølelsen din. Hvis papiret ser bra ut, men det er noe med den personen som bare virker galt, så er det sannsynligvis ikke ham eller henne som skal bidra til å bringe fem ideen din.

3. En skarp pitch

- Jeg sitter i flere i komiteer som vurderer om nyetableringer skal ha penger til en idé fra en avdeling eller fond. Prosessen er gjort slik at man får en søknad på forhånd, før man får høre en reell pitch fra teamet.

- Det overrasker gang på gang hvor dårlige mennesker kan være til å kommunisere deres idé. Det kan være verdens mest geniale idé, men hvis du ikke kan formidle den og få andre til å se poenget med den, så spiller det ikke noen rolle. Å være i stand til å markedsføre sin idé er avgjørende fra starten. Det handler om å være i stand til å svare på alle HV-spørsmål i søvne. Hva kan din idé gjøre? Hvorfor er den viktig? Hva betyr den for hvem? Hvordan skal den utformes? Hvem er involvert i å lage den? Hva er tidshorisonten? Hvordan vil du tjene penger på den? Hvor skal den fordeles? osv.

- Hvis du er den skarpe, men ordknappe programvareutvikleren bør du ha med en på teamet som er en karismatisk person som brenner for ideen og kan kommunisere den på en god måte.

4. Kunden er kongen

- Det er ingenting viktigere enn den kunden som til slutt vil bruke produktet du utvikler. En virkelig klar målgruppeforståelse og ydmykhet sammen med brukerens behov er et svært viktig utgangspunkt. Snakk med folk i målgruppen, studer dem mens de er engasjert i aktiviteter som er relevante for produktet ditt, be dem om tilbakemelding på prototyper og betaversjoner.

- Overstiger du kundenes forventninger? Hvis ikke er det absolutt en annen bedrift som puster dere i nakken. Tål kritikk og be om den. Den dansk utviklet appen Clue løser et problem som en veldig stor del av befolkningen har, men ikke egentlig snakker om. Den gir en oversikt over brukerens menstruasjonssyklus. Og i motsetning til andre lignende apps har den etter forskning i markedet droppet sommerfugler og rosa blomster og kjører i stedet helt ren grafikk, rask vitenskapelig oversikt og nyttige varsler for når det er tid for brystundersøkelse og eggløsning.

5. Rett timing

- For noen år tilbake jobbet jeg som presseansvarlig i et bredbåndsselskap. Selskapet var unik på å selge stor båndbredde på flere 100 mbit via fiber. Ingeniørene mente nettverket vi leverte var fantastisk, og den tekniske sjefens slideshow presentasjon med fantastiske bilder av fiberoptiske kabler skapte begeistring. Energiselskapene som gravde ned fiber, ga hverandre high-fives og så en ny, sexy virksomhetsområde. Problemet var bare at dette var på et tidspunkt i begynnelsen av årtusenet, da de fleste brukerne nøyde seg med 512 kilobit og egentlig også mente det var nok til å sjekke e-post og surfe nyheter på nettet. Mange forsto helt grunnleggende ikke hvordan 2 mbit kunne være mer enn 128 kilobit. Og hvorfor skulle de egentlig?

- De ble bedt om å kjøpe et vesentlig dyrere produkt som ikke helt klart var uunnværlig i deres liv. Så vi satt der med den beste teknologien i kongeriket, en innsikt i at behovet for båndbredde bare skulle bli større med streaming, HD, det digitale hjemmet og en tsunami på vei av båndbreddekrevende enheter. Samtidig sendte vi ut brosjyrer med tekniske forklaringer om nettverk til potensielle kunder.

- Det var først da vi virkelig kom i gang med å fortelle historien gjennom et "Fremtidens Bolig"-showroom og begynte å levere underholdningsinnhold som fikk nettverket til å gi mening og at vanlige mennesker sakte kunne forstå litt av attraksjonen ved produktet. Men dessverre var vi rett og slett for raske med å lansere en dyr og komplisert produkt. Selskapet overlevde ikke, selv om det ikke var noen tvil om at vi hadde rett teknologi. Noen ganger kan man lære opp markedet og dra nytte av å være først ute. Andre ganger er det faktisk bedre å la konkurrenter komme inn i den dype snøen og begå masse feil. Og så litt senere troppe opp med et overlegent og gjennomtenkt produkt.

GURUBOKEN[1].pngDenne artikkelen er hentet fra den danske GURUBOKEN, en bok om innovasjon, entreprenørskap og autentisk ledelse. Dette intervjuet er et av hundre intervjuer som er gjort i boken med suksessfulle grûndere og ledere. Boken består av 444 sider og er redigert av Jonathan Løw. FOTO: Meincke Sif  Mer om Guruboken finner du her!