Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
christiane vejloe_bredde
404

Slik blir du suksessfull gründer

Grûndersuksess

5 ting som suksessfulle gründer virksomheter har til felles.

Den gode ideen er det vi alle drømmer om. Suksessprosjektet som får alle til å utbryte "Selvfølgelig! Hvorfor tenkte jeg ikke på dette." Produktet som løser et åpenbart problem, og den servicen man ikke kan leve uten når man har oppdaget den. Appen man bruker hver dag og snakker lidenskapelig om til middagsselskaper.

Men - hvordan får man den ideen?

- I hverdagen jobber jeg med trender i det digitale landskapet, og holder et øye med de nyeste ideene innen teknologi og digital livsstil. Gjennom mitt arbeid er jeg i daglig kontakt med mennesker og bedrifter som er blitt framgangsrike ved å gjøre helt vanlige menneskers liv enklere (Dinero), mer effektive (Evernote), sunnere (Feast), mindre besværlige (JustEat), mer nåværende (Airbnb ), mer underholdende (Netflix) og mer kjærlige (Happn)sier Christiane Veljø.

Christiane Vejlø er direktør ved Elektronista Media, hun er trendanalytiker og en av Danmarks fremste eksperter innen digital livsstil

- Det er noen ting som er felles for mange av dem som jeg ser gå fra lansering til et lukrativt salg eller en børsnotering noen år senere. Følgende 5 punkter er alltid på plass forteller Christiane.

1. Den gode ideen

- I motsetning til hva man kanskje tror trenger den riktige ideen ikke være helt revolusjonerende eller teknisk komplisert å lage. Ofte dreier det seg om å løse noen ganske enkle og konkrete utfordringer eller om å tilby en innlysende tjeneste. Det kan dreie seg om å hjelpe folk til å gjøre hva de allerede gjør bedre.

- Det er fantastisk å stå bak en genial oppfinnelse. Men det er ikke nødvendigvis der suksessen for bedriften ligger. Legg merke til hva som irriterer folk omkring deg. Hva vi kaster bort tiden på? Hva bruker vi for lang tid på å sette oss unødvendig mye inn i? Hvordan kan din idé gjøre livet enklere, raskere og mer effektivt eller morsommere for brukeren?

- Når jeg utviklet Elektronista Clutch-vesken var dette basert på noen svært konkrete mangler i markedet. At det ikke fantes en eksklusiv designerveske som samtidig var tilpasset til et moderne, digitalt liv, og at telefonen min alltid ladet ut. Jeg observerte kvinner med sine vesker, og fant ut hva som irriterte dem mest. Deretter designet jeg en veske som ikke bare så bra ut, men som effektivt kunne møte kvinnenes behov og oppbevare alt fra ladere og enheter til det innebygde batteriet som lader telefonen.

veske 2.jpgveske.jpg

2. Rett team

- Den gode ideen er nesten ikke verdt noe uten rett team. Det er de som skal gjennomføre din idé. Mennesker som kan videreutvikle, som kan samarbeide, som har utholdenhet og tilpasningsevne. En god idé kan drukne med feil team, og en middelmådig idé kan bli til en diamant når den finpusses av de rette personene.

- Teamet skal være harmonisk og dynamisk, men samtidig er det også viktig at folk ikke er for like. Få med deg de som ikke ligner deg selv. Finn dine egne svake punkter og oppsøk partnere som kan fylle ut akkurat de hullene. På den måten kan du konsentrere deg om det du er god til. Husk mangfold med hensyn til både alder, kjønn, seksualitet og bakgrunn. Ta deg tid til å finne de rette menneskene, og stol på magefølelsen din. Hvis papiret ser bra ut, men det er noe med den personen som bare virker galt, så er det sannsynligvis ikke ham eller henne som skal bidra til å bringe fem ideen din.

3. En skarp pitch

- Jeg sitter i flere i komiteer som vurderer om nyetableringer skal ha penger til en idé fra en avdeling eller fond. Prosessen er gjort slik at man får en søknad på forhånd, før man får høre en reell pitch fra teamet.

- Det overrasker gang på gang hvor dårlige mennesker kan være til å kommunisere deres idé. Det kan være verdens mest geniale idé, men hvis du ikke kan formidle den og få andre til å se poenget med den, så spiller det ikke noen rolle. Å være i stand til å markedsføre sin idé er avgjørende fra starten. Det handler om å være i stand til å svare på alle HV-spørsmål i søvne. Hva kan din idé gjøre? Hvorfor er den viktig? Hva betyr den for hvem? Hvordan skal den utformes? Hvem er involvert i å lage den? Hva er tidshorisonten? Hvordan vil du tjene penger på den? Hvor skal den fordeles? osv.

- Hvis du er den skarpe, men ordknappe programvareutvikleren bør du ha med en på teamet som er en karismatisk person som brenner for ideen og kan kommunisere den på en god måte.

4. Kunden er kongen

- Det er ingenting viktigere enn den kunden som til slutt vil bruke produktet du utvikler. En virkelig klar målgruppeforståelse og ydmykhet sammen med brukerens behov er et svært viktig utgangspunkt. Snakk med folk i målgruppen, studer dem mens de er engasjert i aktiviteter som er relevante for produktet ditt, be dem om tilbakemelding på prototyper og betaversjoner.

- Overstiger du kundenes forventninger? Hvis ikke er det absolutt en annen bedrift som puster dere i nakken. Tål kritikk og be om den. Den dansk utviklet appen Clue løser et problem som en veldig stor del av befolkningen har, men ikke egentlig snakker om. Den gir en oversikt over brukerens menstruasjonssyklus. Og i motsetning til andre lignende apps har den etter forskning i markedet droppet sommerfugler og rosa blomster og kjører i stedet helt ren grafikk, rask vitenskapelig oversikt og nyttige varsler for når det er tid for brystundersøkelse og eggløsning.

5. Rett timing

- For noen år tilbake jobbet jeg som presseansvarlig i et bredbåndsselskap. Selskapet var unik på å selge stor båndbredde på flere 100 mbit via fiber. Ingeniørene mente nettverket vi leverte var fantastisk, og den tekniske sjefens slideshow presentasjon med fantastiske bilder av fiberoptiske kabler skapte begeistring. Energiselskapene som gravde ned fiber, ga hverandre high-fives og så en ny, sexy virksomhetsområde. Problemet var bare at dette var på et tidspunkt i begynnelsen av årtusenet, da de fleste brukerne nøyde seg med 512 kilobit og egentlig også mente det var nok til å sjekke e-post og surfe nyheter på nettet. Mange forsto helt grunnleggende ikke hvordan 2 mbit kunne være mer enn 128 kilobit. Og hvorfor skulle de egentlig?

- De ble bedt om å kjøpe et vesentlig dyrere produkt som ikke helt klart var uunnværlig i deres liv. Så vi satt der med den beste teknologien i kongeriket, en innsikt i at behovet for båndbredde bare skulle bli større med streaming, HD, det digitale hjemmet og en tsunami på vei av båndbreddekrevende enheter. Samtidig sendte vi ut brosjyrer med tekniske forklaringer om nettverk til potensielle kunder.

- Det var først da vi virkelig kom i gang med å fortelle historien gjennom et "Fremtidens Bolig"-showroom og begynte å levere underholdningsinnhold som fikk nettverket til å gi mening og at vanlige mennesker sakte kunne forstå litt av attraksjonen ved produktet. Men dessverre var vi rett og slett for raske med å lansere en dyr og komplisert produkt. Selskapet overlevde ikke, selv om det ikke var noen tvil om at vi hadde rett teknologi. Noen ganger kan man lære opp markedet og dra nytte av å være først ute. Andre ganger er det faktisk bedre å la konkurrenter komme inn i den dype snøen og begå masse feil. Og så litt senere troppe opp med et overlegent og gjennomtenkt produkt.

GURUBOKEN[1].pngDenne artikkelen er hentet fra den danske GURUBOKEN, en bok om innovasjon, entreprenørskap og autentisk ledelse. Dette intervjuet er et av hundre intervjuer som er gjort i boken med suksessfulle grûndere og ledere. Boken består av 444 sider og er redigert av Jonathan Løw. FOTO: Meincke Sif  Mer om Guruboken finner du her! 

 

Motta nyhetsbrev

Meld deg på nyhetsbrev!

Snakk med medarbeiderne om hvordan dere vil ha det

Problematisk bruk av alkohol i næringslivet kan ha svært uheldige konsekvenser på mange plan. Derfor er det viktig at du som leder tar tak i dette og håndterer de som har disse utfordringene – helst s...
Les mer....

Pissedårlige organisasjoner – hvordan kan vi unngå det?

Når feil og problemer skjules, er det også vanskelig å lære av feilene, slik at man rekker å endre kursen underveis.
Les mer....
Annonsér her!
Annonsér her!

Slik legger du til rette for at arbeidsplass har motiverte ansatte som trives

At motiverte ansatte er viktige for bedriften, er en kjent sak. Men visste du at arbeidsgleden har direkte påvirkning på sykefraværet? Hvordan kan du legge til rette for at nettopp DIN arbeidsplass ha...
Arbeidsglede

Slik leder du et team med høykompetente medarbeidere

Å skulle lede et team byr på mange potensielle fallgruver. Har du i tillegg høykompetente medarbeidere på laget, trenger du å være ekstra bevisst. LederNytt tok en prat med Endre Sjøvold om hvordan le...
Les mer....

Prestasjonskulturen avgjør bedriftens fremtid

For at en virksomhet skal kunne levere gode resultater er den nødt til å bestå av en stødig prestasjonskultur. Det er lederens ansvar å forme denne kulturen i riktig retning – ved å få med seg de rett...
Les mer....

Ta smartere beslutninger med 10-10-10-regelen

Det finnes mange rammeverk du kan bruke til å ta bedre beslutninger. Problemet er at de ikke nødvendigvis vil hjelpe deg med å ta gode beslutninger når viljestyrkereservene dine går tomme.
Les mer....
Annonsér her!
Annonsér her!

Stayerevne - her får du oppskriften til å ikke gi opp!

Noen har det, andre har det ikke, kan det læres? Mange setter seg mål og når dem, mens andre gir opp, hva skjer? Andre igjen setter seg mål, og selv om de får seg "en på trynet" gang på gang, går de a...
Les mer....

Ensomhet er ikke forbeholdt eldre eller folk som bor isolert – til og med de som tilsynelatende «har alt», kan slite med ensomhet

Mange ledere føler at det er ensomt på toppen fordi det ofte ikke er noen de kan dele bekymringer med. Andre som sitter i samme posisjon, har sjelden tid til å snakke. Unni Turrettini påpeker at det e...
Les mer....

Slik får du sterkere relasjoner til dine medarbeidere

«Medarbeiderskap» er et begrep du nok kjenner til, men kanskje er du usikker på hva det egentlig betyr. Det handler om relasjonene til medarbeiderne dine, og medarbeiderne seg imellom. Hva kjennetegne...
Hvorfor er det viktig med gode relasjoner til til kolleger, partnere og kunder?

Personlig ansvar i lederskapet

Å forplikte seg handler om å ta ansvar for egne holdninger. Hvis du ikke er forpliktet går det ut over resultatene. Hvilke resultater prøver du å skape? Hvor forpliktet er du? Tar du personlig ansvar ...
Les mer...
Annonsér her!
Annonsér her!

5 trinn for en bedre balanse mellom arbeid og privatliv

Alle vet at lange arbeidsdager kan være skadelig både for medarbeidere og ledere. Likevel sliter mange med å komme seg ut av disse inngrodde vanene og finne en balanse. Hva skal til for å frigjøre ...
Les mer....

Lederes hverdagsutfordringer – «The dark side of leadership»

Da pandemien traff, begynte to forskere å analysere lederes hverdagsutfordringer. Resultatet ble en kvalitativ studie som sier noe om hvor skoen ofte trykker. LederNytt har snakket med Joar Skjevdal o...
Les mer....
LEDERNYTT 1-22

Halvårsabonnement: LederNytt + Videocation

For deg som leder og ditt lederteam!