1. Frokost uten karbohydrater

Mange av oss starter dagen med både egg og bacon og kanskje litt italiensk ost som Ricotta. Men for noen kan det være ødeleggende. For ifølge en studie publisert i Journal of American dietetiske Association oppdaget forskerne at kjente mennesker som spiste lite karbohydrater ble mer sliten og hadde mindre overskudd til jobben enn de som spiste mer karbohydrater. Også forskere ved Mayoklinikken i USA har funnet lignende resultater og nå anbefaler legene og kostholdspesialistene ved klinikken gode karbohydrater til frokost, som for eksempel frukt, helkornbrød, grønnsaker eller fullkornsmüsli.

2. Rot

Et rotete skrivebord eller kontor kan gjøre deg mentalt lei, og en studie fra Princeton University Institute viser at forvirring kan føre til at hjernen føles overbelastet og man får problemer med å fokusere. Da skal du roe ned, puste og finne deg en krok som er fri for rot og skitt, eller gå til en kafé som er rolig og ren. Da kan du få tilbake fokuset.

3. Vitamin vann

Vitamindrikke har de siste årene blitt stadig mer populært. Men nødvendigvis ikke så sundt som man tror. Problemet er nemlig at vitaminer i flasken kan "lure" kroppen, spesielt når det gjelder B-vitaminer. Kroppen får problemer med å ta til seg alt B-vitaminet og da kan vitamindrikken påvirke deg slik at du føler deg usikker, overstimulert, og merkelig nok lei.

4. limt til datamaskinen

Hvis du sitter ved datamaskinen i mange timer mot slutten av dagen, blir det svært anstrengende for øynene. For ifølge internasjonale optikere fører det å sitte for lenge for lenge foran datamaskinen til tretthet, hodepine og tåkesyn. Tips til dine øyne: se bort fra datamaskinen etter 20 sekunder hvert 20 minutt.

5. Vegetabilsk mangel

Velger du for eksempel sandwich til frokost, spagetti for lunsj og grillet kjøtt til middag, kan du gjøre deg selv en bjørnetjeneste. For da glemmer du grønsakene som gir deg viktige antioksidanter som kroppen trenger. De beskytter kroppen mot frie radikaler som kan forårsake alt fra tretthet til kreft. Ingredienser som spinat, røde druer og papaya har næringsstoffer som gir kroppen mye energi.

6. For hard trening

Mange av oss trener jevnt og føler at treningen gir overskudd. Men hvis du anstrenger deg selv for hardt utskiller kroppen for store mengder kortisol som igjen reduserer kroppens energinivå i flere dager etterpå. Derfor anbefaler leger nå at du heller bør trene på et moderat nivå og på en skala fra 1 til 10, der 10 er den maksimale innsatsen, bør du vanligvis ligge på mellom 6 eller 7.