Gründer Peder Aaserud har hele veien vært klar på at han ikke ønsket et privat equity-selskap på eiersiden i Kindly, tidligere Recheckit. Til tross for stadige henvendelser fra ulike fond, takket han bestemt nei - gang på gang. 

Han ønsket en investor som tenkte langsiktig - og hvem fyller ikke denne rollen bedre enn Erik Must. Investorkongen er kjent for å gjøre svært langsiktige investeringer, i tillegg til ofte å ta en aktiv rolle i eierskapet. Etter nøye og målrettet research fikk Aaserud til slutt landet et møte med Must selv.

– Erik Must er en hedersmann, det vet alle. Så jeg gjorde et dypdykk i nettverket mitt, og fikk til slutt satt opp et møte med Must og hans høyre hånd, Gunnar Bjørkavåg, forteller han. 

– Jeg kom meget godt forberedt til møtet og gjorde grundig research på forhånd. Skal man møte en milliardær som har skapt sin egen formue må man det. De forsto ideen med en gang, og ikke minst hadde de tro på meg og prosjektet.

Etter det første møtet fulgte et par oppfølgingsmøter, og i løpet av kort tid var Must en av Kindlys aksjonærer. Selskapet endret navn til Kindly i 2020, og har i dag store merkenavn som IKEA, Komplett, Varner Gruppen, Schibsted og Helly Hansen på kundelisten.

Les mer: Slik landet Kindly Helly Hanse

 

Råd til gründere som skal skaffe investorer

Som gründer selv er Peder Aaserud opptatt av å dele sine erfaringer med andre som har en  gründerspire i magen. Det er vanskelig å starte en ny bedrift i Norge - ifølge statistikk fra SSB overlever i underkant av 30% nyetablerte virksomheter de første fem årene.

Her er Aaseruds topp 3 tips til unge gründre for å tiltrekke investorer:

1. Tenk langsiktig

For å lande de riktige investorene er det viktig å tenke fremtidsrettet. I hvilken retning ønsker du at selskapet skal gå? Hva er målsettingen for de neste 5, 10, 20 årene? Dette avgjør hvilke investorer man bør gå for. Finn en investor som tenker likt som deg og har tro på ideen din. 

2. Gjør deg synlig

Som nyoppstartet gründerbedrift er det ytterst sjeldent at investorer finner deg. Derfor må du gjøre deg synlig på relevante steder, enten på forumer eller sosiale nettsteder som LinkedIn. Del innlegg om produktet eller løsningen deres, eller presenter bedriften blant andre i samme bransje. 

3. Bruk kontaktnettverket ditt

Du må ut å hente de gode investorene, de dårlige kommer til deg. Bruk nettverket ditt for det det er verdt, man kommer ofte lengre enn man tror. Et stikkord her er research. Sikt deg inn på investorer som opererer i din bransje eller har erfaringen du er ute etter. 

Kindly er et teknologiselskap som leverer adferdsbaserte løsninger til nettbutikker for å øke antall konverteringer. Med Kindlys teknologi kan man gjøre nettstedet mer personlig for den enkelte besøkende. Dette gir mer effektiv trafikk på siden og økt salg.