Selv om du føler deg stresset eller i dårlig humør, så kan du faktisk med enkle triks lure hjernen til å føle deg bedre på kort tid. Det handler om å få kroppen til å fortelle hodet at det ikke trenger å være så bekymret, skriver Alive.dk.

Her gir psykoterapeuten Daniela Tempesta deg tre effektive og svært enkle øvelser som umiddelbart vil påvirke hjernen i en positiv retning.

1. Smil selv om du ikke har lyst

Det er spesielt når du ikke har lyst til å smile at det er viktig å gjøre det. Selv om du absolutt ikke føler for det, så vil trekket på smilebåndet likevel gi en positiv effekt. Det vil sende et signal til hjernen om at det ikke er fare i sikte. Da vil skuldrene senke seg, hjerterytmen vil roe ned og det vil bli mindre stresshormon i kroppen.

- Hvis det strider for mye i mot din sinnstilstand å smile, så sett en kulepenn på tvers mellom tennene. Det vil tvinge munnvikene til å åpne seg og effekten vil nesten være den samme, sier Daniela.

2. Rett deg opp

Hvis du retter deg opp, vil det gi deg ny energi og mer tro på deg selv. Det får også stresshormonene til å dempe seg, slik at du føler deg mindre stresset. Du kan stille deg opp med spredte ben og hendene til siden, eller lene deg tilbake i stolen mens du holder armene spredt ut. Hold denne posisjonen i minst to minutter.

3. Ta på deg selv

Berøring fra andre kan være meget avstressende, men du kan også få lignende effekt ved å ta på deg selv. Legg for eksempel en hånd på hjertet inntil huden, stryk deg selv på armen, eller gi deg selv ansikts- og hodebunnsmassasje. Det kan være effektivt å si noe beroligende samtidig. For eksempel «det er ubehagelig akkurat nå, men det går fort over».


Les også: Bli en bedre entreprenør