Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
klager i sosiale medier

Slik takler bedriften kritikk i sosiale medier

Før i tiden var det sjelden bedrifter fikk høre om det hvis kundene var misfornøyde. Det var rett og slett ingen kanaler man kunne ytre seg i, hvis man da ikke sendte et sint brev eller skrev leserinnlegg i avisen.

I dag kan det ta minutter fra en klage legges ut på sosiale medier til den er delt og kommentert av hundrevis av andre. Plutselig kan én klage føre til en eksplosjon av frustrasjon mot bedriften – som nå står ovenfor et reelt problem. Hvordan bør bedriften takle kritikk i sosiale medier?

Flere bedrifter har endt opp i hardt vær på grunn av klager som har kommet frem i sosiale medier. Og flere bedrifter opplever at markedsføringskampanjene deres i sosiale medier blir «kuppet» av negative tilbakemeldinger fra oss Facebook-brukere. Et eksempel på sistnevnte er Freias #detnære-kampanje som ble snudd fra det tiltenkte fokuset på de nære øyeblikkene til en aggressiv debatt om Freias bruk av palmeolje. Dette ble også et eksempel på en sosiale medier-kampanje som ble slaktet av medierådgivere, siden Freias håndtering av den ikke bidro til å løse problemene som oppsto. Ergo mente mange at det som i utgangspunktet var tenkt som en positiv kampanje, endte opp med å bli en ripe i lakken for Freia.

Klagehåndtering er utrolig viktig, og jeg tror de fleste har noen virksomheter de boikotter fordi de har blitt behandlet dårlig.

Usaklige kommentarer kan godt skjules. Det er ikke noe poeng å «mate trollene» ved å prøve å diskutere. For reelle klager gjelder det å svare raskt, ryddig og høflig 


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement? Logg inn:

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?

Transformasjonsledelse gir best resultat

Transformasjonslederen fremstår som en sterk rollefigur som skaper positive resultater gjennom at me...
En transformasjonsleder ser alle som likeverdige

Vil du virkelig være innovativ? se til Afrika!

Trendforsker Gøran Adlén er ikke i tvil: Hvis vi har blikket rettet kun mot USA og Vesten, går vi gl...
Innovasjon

Fremtidens ledelse - en balansekunst

Fremtidens ledelse er en balanse mellom effektivitet og fornyelse, mellom kort og lang sikt, mellom ...
Fremtidens ledelse er en balanse mellom effektivitet og fornyelse

Ledelse

Gi slipp på kontrollen og opplev færre sykemeldinger

Større frihet for dine ansatte kan bety økt trivsel og redusert sykefravær, viser studiene. Det er i...
Gi dine ansatte mer frihet og kontroll
Ledelse

Angrep er det beste forsvar

Mannen bak «Sharkonomics», gjesteprofessoren og forfatteren Stefan Engseth, mener at det er mange li...
Det er det konkrete som trengs innen lederskap i dag, ikke masse fine ord.

Endringskompetanse blir sentralt i fremtidens ledelse

Trender innen endring, miljø, menneskelige egenskaper, livslang læring og generasjonsutfordringer er...
Fremtidens ledere må kunne styre og lede i mindre enheter

Ha fremtidsinnsikt – bli en god fremtidsleder

Den teknologiske revolusjonen vil føre til store samfunnsmessige endringer, og med dette vil det sta...
Milleniumsgenerasjonen byr på kanskje den aller største utfordringen

Knytt relasjoner og ha fokus på ressursene

Fokus på gode relasjoner og systematisk arbeid med medarbeidernes styrker og ressurser kan vise seg ...
Verdiene våre er uløselig knyttet til følelser

 
Ledelse

Leder du uten et «hvorfor»?

Ledere står i dag ovenfor en virkelighet der både kartet og terrenget kan endre seg med lynkjapp has...
Hvordan løse utfordringer som leder
Helse & Ledelse

Slik får du den sykemeldte raskt tilbake i jobb

Når en person bli sykemeldt, tar det ikke lang tid før terskelen å komme tilbake blir for høy - derf...
Sykemelding

Helse & Ledelse

Fra sykeseng til drømmekaker

Arbeidsglede, et godt arbeidsmiljø og positiv tenkning kan få ned sykefraværet i bedriftene. Trives ...
Arbeidsglede, trivsel og positiv tenkning
Ledelse

Verdibasert ledelse skaper effektivitet

Samfunnet er i stadig endring og påvirker i høy grad hvordan vi lever og arbeider. For å kunne holde...
Effektive ledere er gode på å kopiere andre

Helse & Ledelse

Riktig ernæring gir bedre jobbprestasjoner

Ledere og medarbeidere med for lite fokus på kosthold og ernæring har høyere sykefravær og dårligere...
Er ernæringen ikke optimal - høyere sykefravær
Ledelse

La dine medarbeidere få være med – bli mer effektiv

Å være en effektiv leder handler ikke nødvendigvis om å få til ting på raskest mulig måte. For å få ...
Slik får du det beste ut av dine medarbeidere