Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
klager i sosiale medier

Slik takler bedriften kritikk i sosiale medier

Før i tiden var det sjelden bedrifter fikk høre om det hvis kundene var misfornøyde. Det var rett og slett ingen kanaler man kunne ytre seg i, hvis man da ikke sendte et sint brev eller skrev leserinnlegg i avisen.

I dag kan det ta minutter fra en klage legges ut på sosiale medier til den er delt og kommentert av hundrevis av andre. Plutselig kan én klage føre til en eksplosjon av frustrasjon mot bedriften – som nå står ovenfor et reelt problem. Hvordan bør bedriften takle kritikk i sosiale medier?

Flere bedrifter har endt opp i hardt vær på grunn av klager som har kommet frem i sosiale medier. Og flere bedrifter opplever at markedsføringskampanjene deres i sosiale medier blir «kuppet» av negative tilbakemeldinger fra oss Facebook-brukere. Et eksempel på sistnevnte er Freias #detnære-kampanje som ble snudd fra det tiltenkte fokuset på de nære øyeblikkene til en aggressiv debatt om Freias bruk av palmeolje. Dette ble også et eksempel på en sosiale medier-kampanje som ble slaktet av medierådgivere, siden Freias håndtering av den ikke bidro til å løse problemene som oppsto. Ergo mente mange at det som i utgangspunktet var tenkt som en positiv kampanje, endte opp med å bli en ripe i lakken for Freia.

Klagehåndtering er utrolig viktig, og jeg tror de fleste har noen virksomheter de boikotter fordi de har blitt behandlet dårlig.

Usaklige kommentarer kan godt skjules. Det er ikke noe poeng å «mate trollene» ved å prøve å diskutere. For reelle klager gjelder det å svare raskt, ryddig og høflig 


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement? Logg inn her

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?

Fra medisinstudent til milliardær

Mange gründere har en drøm om å bli millionær. Det var ikke Hilde Midthjells drøm. Men lite visste m...
Les mer

Sykefravær og årsaker

Mange sykemeldinger kunne vært unngått dersom ledere var mer føre var. Men hvorfor er det mange som ...
Slik vet du om dine ansatte trives på jobb

Fjern kontrollsystemene

En fersk rapport utført av Arbeidsforskningsinstituttet viser at norske ledere melder om en tøffere,...
Kontroll og rapportering stjeler mye tid og demotiverer

Ledelse

Slik blir du en god relasjonell leder

Mange tror at det å være en leder innebærer å bruke makt for få det som de vil. Men for å få en god ...
Kunsten å mestre likeverdig og balansert samtale
Digital Ledelse

Ikke bli elefanten i rommet

I dag digitaliseres det over en lav sko, men er du klar over at ledelsen og kulturen i bedriften din...
De største bremseklossene for digitalisering

Psykologisk trygghet er avgjørende for din bedrift

Psykologisk trygghet er en fundamental kompetanse for fremtidens virksomheter. Når så mye handler om...
Hvordan lykkes i den moderne kunnskapsøkonomien?

Tren deg til en bedre leder

For å være en god leder kreves det at du er i mental balanse. Men i en stresset og inaktiv hverdag e...
Trene opp hjernen din til å stresse ned

Slik gir du sparken på en medmenneskelig måte

Helene Husvik fikk sparken som programleder i TV 2 Sporten, i det som var kanalens største nedbemann...
Nedbemanning og oppsigelse

 
Ledelse

Forvandle organisasjonen med growth mindset

Har du kjent på at noen medarbeidere ofte tenker i etablerte, statiske baner og ønsker å bevare stat...
Slik skaper du vekst og utvikling
Ledelse

Er du en raus leder?

Tar du vare på menneskene rundt deg, eller blir det mest fokus på arbeidsoppgavene?  En raus lede...
For å lykkes må du være genuint opptatt av mennesker

Ledelse

Konflikthåndtering forebygger mobbing

I Norge er mobbing i arbeidslivet et mindre problem enn i mange andre land, men mye avhenger av arbe...
Konflikter og mobbing på arbeidsplassen
Ledelse

Til topps med agile ledelsesfilosofi

Agile ledelse innebærer en ledelsesfilosofi som blant annet er preget av flat struktur, fokus på men...
Suksess med agile ledelsesfilosofi

Kommunikasjon

Snakker du om deg selv på en engasjerende måte?

Står folk med ørene på stilk og årvåkne blikk når du forteller ting? Eller ser de på klokken mens de...
ikke vær redde for å snakke om seg selv.
Kommunikasjon

Ordet er ditt – få flere til å snakke i forsamlinger!

Et typisk møtescenario er at noen snakker mye, mens andre holder helt kjeft. Ofte er det de samme so...
Få flere til å ta ordet i forsamlinger