Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
klager i sosiale medier

Slik takler bedriften kritikk i sosiale medier

Før i tiden var det sjelden bedrifter fikk høre om det hvis kundene var misfornøyde. Det var rett og slett ingen kanaler man kunne ytre seg i, hvis man da ikke sendte et sint brev eller skrev leserinnlegg i avisen.

I dag kan det ta minutter fra en klage legges ut på sosiale medier til den er delt og kommentert av hundrevis av andre. Plutselig kan én klage føre til en eksplosjon av frustrasjon mot bedriften – som nå står ovenfor et reelt problem. Hvordan bør bedriften takle kritikk i sosiale medier?

Flere bedrifter har endt opp i hardt vær på grunn av klager som har kommet frem i sosiale medier. Og flere bedrifter opplever at markedsføringskampanjene deres i sosiale medier blir «kuppet» av negative tilbakemeldinger fra oss Facebook-brukere. Et eksempel på sistnevnte er Freias #detnære-kampanje som ble snudd fra det tiltenkte fokuset på de nære øyeblikkene til en aggressiv debatt om Freias bruk av palmeolje. Dette ble også et eksempel på en sosiale medier-kampanje som ble slaktet av medierådgivere, siden Freias håndtering av den ikke bidro til å løse problemene som oppsto. Ergo mente mange at det som i utgangspunktet var tenkt som en positiv kampanje, endte opp med å bli en ripe i lakken for Freia.

Klagehåndtering er utrolig viktig, og jeg tror de fleste har noen virksomheter de boikotter fordi de har blitt behandlet dårlig.

Usaklige kommentarer kan godt skjules. Det er ikke noe poeng å «mate trollene» ved å prøve å diskutere. For reelle klager gjelder det å svare raskt, ryddig og høflig 


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Pluss bilde - print + digital + nett

Print + Digital + NettPluss ett år

Ett års abonnementet med 5 print + digitale utgaver av magasinet LederNytt. I tillegg får du tilgang til LederNytts Pluss-artikler på nett i 12 mnd. kr 949,-

Pluss bilde - digital   pluss

Digital + NettPluss ett år

Ett års abonnementet med 5 utgaver av magasinet LederNytt digitalt. I tillegg får du tilgang til LederNytts Pluss-artikler på nett i 12 mnd. kr 899,-

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement? Logg inn her

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?

Stresser du over dårlige vaner?

Er hverdagen fylt med gode eller dårlige vaner? Her får du tipsene du trenger til å endre de dårlige...
Dårlige vaner kan påvirker humør, selvtillit og helse.

Slik lykkes du med salg

«Hvordan lykkes med salg» er nok et av de temaene det er skrevet flest bøker om i verden. Etablerte ...
Handler salg i bunn og grunn om andre ting enn det å selge?

Teambygging er ikke alltid teambygging

Det finnes en lang rekke kommersielle arrangører på markedet som tilbyr teambygging. Mange hevder at...
Teambygging er ikke sosialt samvær

Ledelse

Bli mer effektiv med Pomodoroteknikken

Få mer ut av arbeidsdagen med denne enkle teknikken oppkalt etter en tomat. Er du en av dem som s...
Slik bruker du Pomodoroteknikken

Når ting først slutter å fungere innen retail - så går det fort veldig galt.

Når et selskap leverer negative resultater over tid, eller hvis gjelden blir vanskelig å betjene, er...
Dama som snur konkurstruede retail-giganter

Høy arbeidsglede gir mer produktivitet og bedre resultater

Medarbeidere som gleder seg til å jobbe og opplever jobben meningsfull og interessant presterer bedr...
Slik skaper du arbeidsglede

Gjør medarbeiderne bedre i stand til å takle endringer

I dag er det bare én konstant vi kan stole på aldri forandrer seg – og det er at ting forandrer seg....
Det er ikke lenger slik at vi kan planlegge for endringene mange år i forveien

 
Ledelse

Slik jobber du smartere

De beste lederne jobber ikke mer, men de jobber bedre og smartere. En fersk studie fra USA viser hva...
Hvordan de beste gjør mindre, jobber bedre og oppnår mer

Ledelse

Tør du stille krav til medarbeiderne dine?

I Norge har vi en flat hierarkisk struktur i de fleste bedrifter, og det innebærer at det kan føles ...
Det å stille krav må oftest læres.
Kommunikasjon

Slik tar du de vanskelige samtalene

Mange ledere opplever det som ubehagelig å formidle kritikk eller snakke godt med krevende medarbeid...
Krevende medarbeidere kan ta mye tid.

Ledelse

Alt er mulig om du vil

– Hverdagen blir så mye mer spennende hvis du tør å tenke stort, sier tidligere sandvolleyballspille...
I Norge er det lett å bli holdt nede, men du må tørre å tenke stort.
Ledelse

Bli en superleder med selvledelse!

Det hører fortiden til at autoritære ledere bestemte nøyaktig hva medarbeiderne skulle gjøre, og at ...
En superleder er en som lærer andre mennesker selvledelse, rett og slett.