Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
klager i sosiale medier

Slik takler bedriften kritikk i sosiale medier

Før i tiden var det sjelden bedrifter fikk høre om det hvis kundene var misfornøyde. Det var rett og slett ingen kanaler man kunne ytre seg i, hvis man da ikke sendte et sint brev eller skrev leserinnlegg i avisen.

I dag kan det ta minutter fra en klage legges ut på sosiale medier til den er delt og kommentert av hundrevis av andre. Plutselig kan én klage føre til en eksplosjon av frustrasjon mot bedriften – som nå står ovenfor et reelt problem. Hvordan bør bedriften takle kritikk i sosiale medier?

Flere bedrifter har endt opp i hardt vær på grunn av klager som har kommet frem i sosiale medier. Og flere bedrifter opplever at markedsføringskampanjene deres i sosiale medier blir «kuppet» av negative tilbakemeldinger fra oss Facebook-brukere. Et eksempel på sistnevnte er Freias #detnære-kampanje som ble snudd fra det tiltenkte fokuset på de nære øyeblikkene til en aggressiv debatt om Freias bruk av palmeolje. Dette ble også et eksempel på en sosiale medier-kampanje som ble slaktet av medierådgivere, siden Freias håndtering av den ikke bidro til å løse problemene som oppsto. Ergo mente mange at det som i utgangspunktet var tenkt som en positiv kampanje, endte opp med å bli en ripe i lakken for Freia.

Klagehåndtering er utrolig viktig, og jeg tror de fleste har noen virksomheter de boikotter fordi de har blitt behandlet dårlig.

Usaklige kommentarer kan godt skjules. Det er ikke noe poeng å «mate trollene» ved å prøve å diskutere. For reelle klager gjelder det å svare raskt, ryddig og høflig 


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Pluss bilde - print + digital + nett

ETT ÅRS ABONNEMENT - ALT INKLUDERT

Ett års abonnementet med 5 print + digitale utgaver av magasinet LederNytt, og tilgang til Pluss-artikler på nett i 12 mnd. kr 949,-

Pluss bilde - digital   pluss

DIGITALT ABONNEMENT - ETT ÅR

Ett års abonnementet med 5 digitale utgaver av magasinet LederNytt, og tilgang til Pluss-artikler på nett i 12 mnd. kr 899,-

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement? Logg inn her

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?

Forbrukertrendene som kan sende merkevaren din utenfor stupet

Bedrifter og merkevarer står i dag ovenfor større trusler – og muligheter – enn noen gang før. Stikk...
Forbrukertrender og forbrukerbehov

12 nøkler til hvordan du kan oppnå større suksess

De fleste av oss opplever at vi ikke alltid er bevisste på hvordan vi skal komme oss dit vi vil. Da ...
Teknikker som får deg fra A til Å med suksess.

Suksess med disruptiv innovasjon

Det finnes flere eksempler på bedrifter som har lyktes med disruptiv innovasjon samtidig som det ogs...
Disruptiv innovasjon

Ledelse

Hverdagsrutiner for suksess

 Vi har snakket med Benja Stig Fagerland og Anja Hammerseng-Edin om hvordan deres rutiner, både i hv...
Slik kan du skape suksess med gode vaner

Tenk disruptivt – utnytt nye muligheter i markedet

Ved å kjenne til de disruptive verktøyene og se mulighetene til disruptive nyvinninger kan bedrifter...
Disruptiv innovasjon er nyskapning

Slik får du effektive ledergrupper

Fungerer ledergruppa i bedriften som den sentrale arenaen for verdiskapning i organisasjonen? Kanskj...
Effektive ledergrupper

Slik lykkes du med rekruttering i den digitale tidsalderen

I dag har vi flere flater for rekruttering enn noen gang før, takket være blant annet ny teknologi o...
Raskere rekrutteringsprosess

 
Digital Ledelse

Omstill eller forsvinn – slik overlever du krisene

Når bedriftens bunnlinje lekker som en sil, røde tall hoper seg opp og motgangen ikke ser ut til å h...
Slik kan du håndtere omstilling

Kommunikasjon

Samlivsbrudd kan være brutalt for arbeidsplassen

I underkant av 10 000 nordmenn skiller seg årlig, og regner vi med samlivsbrudd blant ugifte, kan vi...
Samlivsbrudd og jobb

Ledelse

Ledelse under endringsprosesser

Endringsprosesser kan være svært komplekse og vanskelige å komme gjennom for både ledere og medarbei...
Ledelse

Fokus og prioriteringer gir solide resultater

«Rutinene bak suksessen» I denne serien snakker LederNytt med ledere og gründere som har gode rut...
Kombinerer du lidenskap med fokus, har du en vinnerformel.