Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
Knut Ivar Karevold,

Slik tar du de vanskelige samtalene

Mange ledere opplever det som ubehagelig å formidle kritikk eller snakke godt med krevende medarbeidere. Mye løser seg ved gode forberedelser.

En av dem som har arbeidet mye med slike problemstillinger er førsteamanuensis Knut Ivar Karevold ved Universitetet i Oslo og ved Handelshøyskolen BI. Han er organisasjonspsykolog og har over 20 års erfaring med lederutvikling, teamarbeid, organisasjonsutvikling og innovasjon i offentlige og private virksomheter.

De fleste synes det er ubehagelig å snakke med krevende medarbeidere og formidle kritikk. Når man opplever samtalen som ubehagelig går man også gjerne i forsvar. Årsakene til at slike samtaler ofte oppleves som ubehagelige kan være flere.

- Det kan være fordi de er utrygge på selve situasjonen. Ubehaget oppstår gjerne når den ene parten går i forsvar. Det kan man unngå ved å være litt bevisst på en vanlig feil ledere har lett for å gjøre i slike situasjoner.

- Alle liker å få objektive tilbakemeldinger, men faktorer på jobben kan gjøre at tilbakemeldingen blir veldig subjektiv. 

Karevold forklarer at mye forskning viser at når en medarbeider objektivt sett har gjort noe galt på jobben eller har gjort noe som bryter vedtatte regler, så blir regelbruddene ofte forklart med noe subjektivt. Hvis for eksempel en medarbeider har prestert mindre enn de andre, så kan det hende det blir forklart med at medarbeideren er lat. Det at vedkommende har prestert mindre enn de andre er det objektive, mens «lat» er en subjektiv personkarakteristikk.

Krevende medarbeidere kan ta mye tid. Denne typen medarbeidere utgjør kanskje 10-20 prosent av de ansatte, men krever 80-90 prosent av ledernes tid.

Noen ganger rotter de ansatte seg sammen og klager på sjefen. Da går gjerne sjefen i forsvar og ting blir vanskelige. 


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement? Logg inn her

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?

Er du en raus leder?

Tar du vare på menneskene rundt deg, eller blir det mest fokus på arbeidsoppgavene?  En raus lede...
For å lykkes må du være genuint opptatt av mennesker

Tre geniale tips for å få slutt på uenighet – både på jobb og privat

Det er ingen hemmelighet at diskusjoner kan bli opphetede – både på arbeidsplassen, med venner og i ...
Hvordan diskutere

Legendarisk kundeservice et lederansvar!

Å levere eksemplarisk kundeservice har alltid vært sett på som en måte for virksomheter å få lojale ...
kundetilfredshet og lojalitet

Digital Ledelse

Er du digitalt hekta?

De fleste av oss er å finne med en mobil i hånda og øynene på en eller annen skjerm. Det kan av og t...
Bruk av teknologi i en digital hverdag.
Digital Ledelse

Får du med deg alle hodene i digitaliseringen?

I dagens digitaliseringsfokus står bedriftsledere ovenfor en utfordring som ikke eksisterte for bare...
Som leder bør man stille forventninger til læring.

Lederjobb Se alle

Konflikthåndtering forebygger mobbing

I Norge er mobbing i arbeidslivet et mindre problem enn i mange andre land, men mye avhenger av arbe...
Konflikter og mobbing på arbeidsplassen
Utvikling og læring

Mange slutter i jobben fordi de ikke får faglig og personlig utvikling

I dag skifter vi jobber raskere enn før og dette setter nye krav til ledelsen. Når vi gjør noen goog...
Personlig utvikling
konflikter

På deg selv kjenner du ikke andre

Hvordan kan vi bli mer oppmerksomme på hvordan vi bruker egne reaksjoner og måter å være på når vi s...
Projisering brukes ofte som forsvarsmekanisme

 
Lederblogg

Det tar kun 7 minutter å forsterke tilhørighet

Vi skulle gjennomføre en oppgave, på ledersamling, for noen måneder tilbake. To ledere, til nå ukjen...
Gjensidig tillit, engasjement og tilhørighet
+PLUSS Artikler, Jobb & Ledelse

Slik kan lederteam lære av akutt-team

Akuttmedisinske team kan ikke mislykkes, for når de går til aksjon står det om liv. Lederteam eller ...
lederteam

+PLUSS Artikler, Ledelse

Både boss og buddy

Skal man lykkes med å være både boss og buddy, så må man kjenne begge rollene godt og vite når man s...
Test deg selv: Er du boss eller buddy?
Jobb & Ledelse

Forskning: Kunnskap i små porsjoner passer til den digitale hjernen

Det sies at den digitale livsstilen har gjort vår uoppmerksomhet kortere enn hos en gullfisk. Selv o...
Fordelene med mikrolæring er mange


Digital Ledelse

Tre barrierer som holder den neste bølgen av kvinnelige digitale ledere tilbake

Den nåværende virkeligheten for kvinnelige digitale ledere og teknologiske gründere er dyster. Til t...
Mangfold innen teknologiske bransjer
Jobb & Karriere

Gjør du denne feilen i sosiale medier?

Sosiale medier er kommet for å bli, og bruker du det riktig kan det ha mye å si for karrieren din. ...
Hvordan lykkes i sosiale medier