Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
Knut Ivar Karevold,

Slik tar du de vanskelige samtalene

Mange ledere opplever det som ubehagelig å formidle kritikk eller snakke godt med krevende medarbeidere. Mye løser seg ved gode forberedelser.

En av dem som har arbeidet mye med slike problemstillinger er førsteamanuensis Knut Ivar Karevold ved Universitetet i Oslo og ved Handelshøyskolen BI. Han er organisasjonspsykolog og har over 20 års erfaring med lederutvikling, teamarbeid, organisasjonsutvikling og innovasjon i offentlige og private virksomheter.

De fleste synes det er ubehagelig å snakke med krevende medarbeidere og formidle kritikk. Når man opplever samtalen som ubehagelig går man også gjerne i forsvar. Årsakene til at slike samtaler ofte oppleves som ubehagelige kan være flere.

- Det kan være fordi de er utrygge på selve situasjonen. Ubehaget oppstår gjerne når den ene parten går i forsvar. Det kan man unngå ved å være litt bevisst på en vanlig feil ledere har lett for å gjøre i slike situasjoner.

- Alle liker å få objektive tilbakemeldinger, men faktorer på jobben kan gjøre at tilbakemeldingen blir veldig subjektiv. 

Karevold forklarer at mye forskning viser at når en medarbeider objektivt sett har gjort noe galt på jobben eller har gjort noe som bryter vedtatte regler, så blir regelbruddene ofte forklart med noe subjektivt. Hvis for eksempel en medarbeider har prestert mindre enn de andre, så kan det hende det blir forklart med at medarbeideren er lat. Det at vedkommende har prestert mindre enn de andre er det objektive, mens «lat» er en subjektiv personkarakteristikk.

Krevende medarbeidere kan ta mye tid. Denne typen medarbeidere utgjør kanskje 10-20 prosent av de ansatte, men krever 80-90 prosent av ledernes tid.

Noen ganger rotter de ansatte seg sammen og klager på sjefen. Da går gjerne sjefen i forsvar og ting blir vanskelige. 


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement?Logg inn her

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?

12 nøkler til hvordan du kan oppnå større suksess

De fleste av oss opplever at vi ikke alltid er bevisste på hvordan vi skal komme oss dit vi vil. Da ...

Kunsten å takle vanskelige personer

Når noen leser denne overskriften og vil lese mer er det ofte to årsaker til det. At det finnes noen...

Prestasjoner, team – og den nye normalen

Visste du at individuelle prestasjoner påvirker både dynamikken i gruppen, og dermed også den samled...
Kurs og kompetanse Se alle

Kommunikasjon

Syv vanlige reaksjoner på endring og hvordan man responderer på dem

Mennesker har mye følelser og antatte begrensninger rundt endring. En måte å løse dette på er å be f...
Ny som leder

Utpekt som ledertalent – Hvordan går man frem i ny rolle?

Samfunnet utvikles og næringslivet endres. Brått er det millenniumsgenerasjonen som banker på døra f...

Lederjobb Se alle
Christophe Senehi

Vær oppmerksom på mikrodiskriminering: Å styrke inkludering i team og organisasjoner

Hvis det er så utbredt forståelse for fordelene med inkludering, hvorfor strever fortsatt så mange t...
enklere ledelse

Bærekraftig selvledelse gir resiliente ledere

Langvarig produktivitet krever resiliente mennesker og organisasjoner. Veien til personlig resiliens...
1174925180

E-post, møter og planlegging – slik jobber du smartere og mer effektivt

Hvordan kan du øke din personlige effektivitet ved å skille det viktige og verdifulle fra det som ha...

 
Digital Ledelse

Digital strategi er ditt ansvar som leder

Digital ledelse og strategi

Det store snakkis-ordet har lenge vært «digitalisering». Kanskje tenker du at dette får IT-avdelinge...
Ledelse

Hjelper lite å være prestasjonsfokuserte når vi ikke vet hvem vi er eller hvorfor vi gjør det vi gjør.

Torkild Sköld sier at uansett hvor og hvordan du jobber, er du alltid administrerende direktør i det...

Helse & Ledelse

Bruk din emosjonelle intelligens

Eksperten på emosjonell intelligens, psykologen Jeanne Segal mener at EQ utvider og fordyper mennesk...
Ledelse

Slik leder du best på avstand

Fjernledelse har blitt et stadig viktigere begrep innen ledelse, siden mange bedrifter og organisasj...


Jobb & Ledelse

Bli en mer attraktiv arbeidsgiver med «employer branding»

Det engelske begrepet «employer branding» sier noe om hvor god styring bedriften din har på inntrykk...
Kommunikasjon

Den vanskelige åpenheten

Som du muligens har registrert, så opererer mange bedrifter med såkalte verdier. En av de mest brukt...