Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
Knut Ivar Karevold,

Slik tar du de vanskelige samtalene

Mange ledere opplever det som ubehagelig å formidle kritikk eller snakke godt med krevende medarbeidere. Mye løser seg ved gode forberedelser.

En av dem som har arbeidet mye med slike problemstillinger er førsteamanuensis Knut Ivar Karevold ved Universitetet i Oslo og ved Handelshøyskolen BI. Han er organisasjonspsykolog og har over 20 års erfaring med lederutvikling, teamarbeid, organisasjonsutvikling og innovasjon i offentlige og private virksomheter.

De fleste synes det er ubehagelig å snakke med krevende medarbeidere og formidle kritikk. Når man opplever samtalen som ubehagelig går man også gjerne i forsvar. Årsakene til at slike samtaler ofte oppleves som ubehagelige kan være flere.

- Det kan være fordi de er utrygge på selve situasjonen. Ubehaget oppstår gjerne når den ene parten går i forsvar. Det kan man unngå ved å være litt bevisst på en vanlig feil ledere har lett for å gjøre i slike situasjoner.

- Alle liker å få objektive tilbakemeldinger, men faktorer på jobben kan gjøre at tilbakemeldingen blir veldig subjektiv. 

Karevold forklarer at mye forskning viser at når en medarbeider objektivt sett har gjort noe galt på jobben eller har gjort noe som bryter vedtatte regler, så blir regelbruddene ofte forklart med noe subjektivt. Hvis for eksempel en medarbeider har prestert mindre enn de andre, så kan det hende det blir forklart med at medarbeideren er lat. Det at vedkommende har prestert mindre enn de andre er det objektive, mens «lat» er en subjektiv personkarakteristikk.

Krevende medarbeidere kan ta mye tid. Denne typen medarbeidere utgjør kanskje 10-20 prosent av de ansatte, men krever 80-90 prosent av ledernes tid.

Noen ganger rotter de ansatte seg sammen og klager på sjefen. Da går gjerne sjefen i forsvar og ting blir vanskelige. 


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Pluss bilde - print + digital + nett

ETT ÅRS ABONNEMENT - ALT INKLUDERT

Ett års abonnementet med 5 print + digitale utgaver av magasinet LederNytt, og tilgang til Pluss-artikler på nett i 12 mnd. kr 949,-

Pluss bilde - digital   pluss

DIGITALT ABONNEMENT - ETT ÅR

Ett års abonnementet med 5 digitale utgaver av magasinet LederNytt, og tilgang til Pluss-artikler på nett i 12 mnd. kr 899,-

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement? Logg inn her

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?

Tenk disruptivt – utnytt nye muligheter i markedet

Ved å kjenne til de disruptive verktøyene og se mulighetene til disruptive nyvinninger kan bedrifter...
Disruptiv innovasjon er nyskapning

Slik får du effektive ledergrupper

Fungerer ledergruppa i bedriften som den sentrale arenaen for verdiskapning i organisasjonen? Kanskj...
Effektive ledergrupper

Slik lykkes du med rekruttering i den digitale tidsalderen

I dag har vi flere flater for rekruttering enn noen gang før, takket være blant annet ny teknologi o...
Raskere rekrutteringsprosess

Digital Ledelse

Omstill eller forsvinn – slik overlever du krisene

Når bedriftens bunnlinje lekker som en sil, røde tall hoper seg opp og motgangen ikke ser ut til å h...
Slik kan du håndtere omstilling

Den norske ledelsesmodellen- gir bedre lønnsomhet og lettere omstilling.

Den tradisjonelle norske ledelsesmodellen har mange fordeler og er blant annet godt egnet til å hjel...
Norske modellen handler om ulike samarbeidsformer i næringslivet

Samlivsbrudd kan være brutalt for arbeidsplassen

I underkant av 10 000 nordmenn skiller seg årlig, og regner vi med samlivsbrudd blant ugifte, kan vi...
Samlivsbrudd og jobb

Ledelse under endringsprosesser

Endringsprosesser kan være svært komplekse og vanskelige å komme gjennom for både ledere og medarbei...

 
Ledelse

Fokus og prioriteringer gir solide resultater

«Rutinene bak suksessen» I denne serien snakker LederNytt med ledere og gründere som har gode rut...
Kombinerer du lidenskap med fokus, har du en vinnerformel.
Digital Ledelse

Slik økes nytteverdien av IKT-systemene

Ofte er det et sprik mellom hva bedriftsledelsen og den enkelte medarbeider oppfatter som nyttig ved...
Enkle grep kan gi økt utbytte av IKT-systemene

Ledelse

Slik leder du millenniums-generasjonen

 «Generation party». Generasjon prestasjon. «De kravstore». Alltid på farten, alltid «online» og eks...
Millennials er en generasjon som vet hva de vil

Fra kraftløs til ressurssterk – når som helst

Se for deg følgende situasjon: Hodet og viljestyrken sier at du må være effektiv, produktiv og få ti...
Mye av det vi gjør eller lar være å gjøre styres av underbevisstheten.
Ledelse

Slik leder du best på avstand

Fjernledelse har blitt et stadig viktigere begrep innen ledelse, siden mange bedrifter og organisasj...
Det kreves mer bevisst ledelse for å lykkes med avstandsledelse.