Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
Knut Ivar Karevold,

Slik tar du de vanskelige samtalene

Mange ledere opplever det som ubehagelig å formidle kritikk eller snakke godt med krevende medarbeidere. Mye løser seg ved gode forberedelser.

En av dem som har arbeidet mye med slike problemstillinger er førsteamanuensis Knut Ivar Karevold ved Universitetet i Oslo og ved Handelshøyskolen BI. Han er organisasjonspsykolog og har over 20 års erfaring med lederutvikling, teamarbeid, organisasjonsutvikling og innovasjon i offentlige og private virksomheter.

De fleste synes det er ubehagelig å snakke med krevende medarbeidere og formidle kritikk. Når man opplever samtalen som ubehagelig går man også gjerne i forsvar. Årsakene til at slike samtaler ofte oppleves som ubehagelige kan være flere.

- Det kan være fordi de er utrygge på selve situasjonen. Ubehaget oppstår gjerne når den ene parten går i forsvar. Det kan man unngå ved å være litt bevisst på en vanlig feil ledere har lett for å gjøre i slike situasjoner.

- Alle liker å få objektive tilbakemeldinger, men faktorer på jobben kan gjøre at tilbakemeldingen blir veldig subjektiv. 

Karevold forklarer at mye forskning viser at når en medarbeider objektivt sett har gjort noe galt på jobben eller har gjort noe som bryter vedtatte regler, så blir regelbruddene ofte forklart med noe subjektivt. Hvis for eksempel en medarbeider har prestert mindre enn de andre, så kan det hende det blir forklart med at medarbeideren er lat. Det at vedkommende har prestert mindre enn de andre er det objektive, mens «lat» er en subjektiv personkarakteristikk.

Krevende medarbeidere kan ta mye tid. Denne typen medarbeidere utgjør kanskje 10-20 prosent av de ansatte, men krever 80-90 prosent av ledernes tid.

Noen ganger rotter de ansatte seg sammen og klager på sjefen. Da går gjerne sjefen i forsvar og ting blir vanskelige. 


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Pluss bilde - print + digital + nett

Print + Digital + NettPluss ett år

Ett års abonnementet med 5 print + digitale utgaver av magasinet LederNytt. I tillegg får du tilgang til LederNytts Pluss-artikler på nett i 12 mnd. kr 949,-

Pluss bilde - digital   pluss

Digital + NettPluss ett år

Ett års abonnementet med 5 utgaver av magasinet LederNytt digitalt. I tillegg får du tilgang til LederNytts Pluss-artikler på nett i 12 mnd. kr 899,-

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement? Logg inn her

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?

Tør du stille krav til medarbeiderne dine?

I Norge har vi en flat hierarkisk struktur i de fleste bedrifter, og det innebærer at det kan føles ...
Det å stille krav må oftest læres.

Slik tar du de vanskelige samtalene

Mange ledere opplever det som ubehagelig å formidle kritikk eller snakke godt med krevende medarbeid...
Krevende medarbeidere kan ta mye tid.

Alt er mulig om du vil

– Hverdagen blir så mye mer spennende hvis du tør å tenke stort, sier tidligere sandvolleyballspille...
I Norge er det lett å bli holdt nede, men du må tørre å tenke stort.

Ledelse

Bli en superleder med selvledelse!

Det hører fortiden til at autoritære ledere bestemte nøyaktig hva medarbeiderne skulle gjøre, og at ...
En superleder er en som lærer andre mennesker selvledelse, rett og slett.
Ledelse

Smaker sin egen medisin

Selskapet PwC lever av å fortelle kundene sine hvordan de bør møte utfordringene og mulighetene som ...
Nå skal organisasjonen gjennom en omfattende endringsprosess.

Slik får du sterkere relasjoner til dine medarbeidere

«Medarbeiderskap» er et begrep du nok kjenner til, men kanskje er du usikker på hva det egentlig bet...
Hvorfor er det viktig med gode relasjoner til til kolleger, partnere og kunder?

Tren hjernen din til bedre beslutninger

Inntil nylig trodde vi at hjernen sluttet å vokse i 20-årene og at det deretter kun gikk en vei. Men...
En stresset hjerne tar kronisk dårlige beslutninger

Strategi for nye forretningsmodeller

En ny tid gjør gamle forretningsmodeller overflødige. Bedriftene trenger en restart ved å finne opp ...
Syv trinn mot bærekraftige bedrifter

 
Helse & Ledelse

Rutiner som skaper suksess

Et kjennetegn på vellykkede ledere og gründere er at de har rutiner som hjelper dem å lykkes, både p...
Tips til rutiner for optimal suksess

Kommunikasjon

Kommunikasjon som løfter

Har du noen gang vært borti at dårlig kommunikasjonsflyt skaper misforståelser og usikkerhet? Kommun...
konsekvensene kan bli store hvis man er dårlig på å kommunisere.
Helse & Ledelse

Kan mindfulness gjøre deg til en bedre leder?

Det er vel knapt noen i 2018 som ikke har hørt om mindfulness, teknikken som gjør oss mer oppmerksom...
Er du mindful eller sløv?

Salg & Markedsføring

Videomarkedsføring – det neste store for bedriften din?

Måten vi konsumerer informasjon på har endret seg drastisk de siste årene. Nå er video det som virke...
Hvordan lage video for markedsføring
Salg & Markedsføring

Sosiale medier – slik tar du kontroll som leder

Norske ledere tar fortsatt ikke sosiale medier på alvor, viser en rapport fra det strategiske analys...
Digital markedsføring