– De siste ukene har gitt oss noen utfordringer vi aldri hadde sett for oss, men også mulighet til å teste ut forskjellige måter å ta vare på arbeidsmiljøet, uttaler Marcus Frost i ELEVO Norge. 

ELEVO Norge er et strømselskap som holder til på Lysaker utenfor Oslo. Selskapet er relativt nyoppstartet og derfor står gründerånden fortsatt sterkt i hele organisasjonen. Dette skaper gode muligheter for et energisk og godt arbeidsmiljø.

Forandringer og utfordringer

– Arbeidsgivere bør tilrettelegge for digitalt sosialt miljø, slik at savnet av gode kolleger blir mindre, mener Marcus Frost i ELEVO Norge. 

Den nye digitale hverdagen har skapt både forandringer og utfordringer for arbeidstakere. For de som ikke har hjemmekontor til vanlig kan det føles tomt sosialt. Da er det ekstra viktig å vise hverandre at man har et bredere samhold enn kun det som er oppgaverelatert. 

– Heldigvis har vi allerede det vi trenger hjemme for å bevare samholdet, nemlig internett og skjermer, sier Frost. 

Fikk du med deg? Dette er grønn strøm

Til Ledernytts lesere deler ELEVO Norge gode råd til digitale aktiviteter og rutiner som kan innføres på arbeidsplassen under koronakarantenen. 

Virtuell kaffepause

Med ansatte på hjemmekontor forsvinner det daglige sniksnakket om løst og fast. Det er kanskje en tidstyv på arbeidsplassen til tider, men samtidig viktig for det sosiale samholdet. ELEVO Norge råder arbeidsgivere til å innføre virtuell kaffepause på hjemmekontoret. 

Kaffepausen bør holdes på en uformell sosial plattform hvor man vanligvis ikke jobber, som på Skype eller Facebook Messenger. 

Digital fredagspils

Er fredagspilsen viktig for samholdet på kontoret? Det er ingen grunn til å slutte selv om alle sitter på hjemmekontor. De ansatte står for sine egne drikkevarer, og du som arbeidsgiver bidrar med en passende kanal - Zoom, Hangouts eller Skype kan passe fint til digital fredagspils. Trenger dere noe gjøre, fungerer det utmerket å arrangere quiz digitalt. 

Opprett en sosialgruppe

Opprett en gruppe med alle de ansatte i en passende kanal som er til for moro og hygge. Her kan de ansatte dele morsomme eller fine ting, og le sammen. En god latter gjør oss godt, både fysisk og psykisk. 

Vær ditt ansvar som arbeidsgiver bevisst

Som arbeidsgiver har du et spesielt ansvar nå, ikke bare for å holde hjulene i gang i bedriften, men også for velværen til de ansatte som jobber for deg. Pass på å kontakte hver og én med jevne mellomrom, og spørre hvordan det går. Husk å inkludere alle i sosiale aktiviteter, også de ansatte som er permittert. 

Ha fokus på det positive og fortell hva som går bra i bedriften, også under koronakarantenen. Er det ingenting som går bra akkurat nå, kan du innføre en huskeregel om å si noe hyggelig til minst to personer hver dag. 

– Sammen står vi sterkere, og alle arbeidsgivere bør være flinke til å se de ansatte, også digitalt, avslutter Marcus Frost i ELEVO Norge. 

Les også: ELEVO Norge deler gode råd til gründere

Rådene til arbeidsgivere fra Arbeidstilsynet

Rådene gjelder bedrifter som har innført hjemmekontor for de ansatte. 

  • Hold kontakt med arbeidstakerne jevnlig
  • Spør hva de ansatte trenger for å arbeide godt
  • Sørg for at alle har et ergonomisk best mulig hjemmekontor
  • Finn og avtal digitale løsninger som lar arbeidstakerne holde god kontakt mellom hverandre
  • Innfør og bruk formelle og uformelle digitale møteplasser

Se hele listen fra Arbeidstilsynet her