Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
Wenche 2_FOTO_Michael Reed

Slik vekkes endringsgleden

De fleste ønsker endringer, men ingen ønsker å endres. For å få mennesker til å tenke og handle annerledes og bryte gamle mønstre til fordel for nye, må det ifølge Wenche Witberg skapes endringsglede.

–Vår globale verden endrer seg raskt og stadig færre virksomheter har stabile rammebetingelser. De fleste bedrifter må endre seg for å i det hele tatt overleve, og for alle disse virksomhetene utgjør endringsledelse en avgjørende kompetanse. Dessverre mislykkes endringsforsøkene altfor ofte, eller sjeldne går som forutsatt, fordi folk ikke ønsker å begynne å tenke eller handle annerledes helt uten videre.

–Endringsarbeid springer ofte ut av ytre krav, kriser eller andre tvingende nødvendigheter. En endring kommer ofte som en løsning når man erfarer negative konsekvenser av dagens situasjon.

Ledere må være de første til å ta innover seg og fronte endringene, ettersom de ansatte vil se til toppsjefen og lederteamet for å hente styrke, støtte og retning.

Dessverre mislykkes endringsforsøkene altfor ofte, eller sjeldne går som forutsatt, fordi folk ikke ønsker å begynne å tenke eller handle annerledes helt uten videre.

Weche Witberg har mange års erfaring som leder og konseptutvikling i innovasjonsbyrået Spinnovasjon og har bistått mange av Norges ledende bedrifter på både privat- og bedriftsmarkedet, i tillegg til å ha bred erfaring fra ulike lederstillinger i andre bransjer. I dag underviser hun i strategi og innovasjon samt flere ledelsesfag ved Høyskolen Kristiania.

Wenche 1.jpg


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement? Logg inn:

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?

Økt trivsel og motivasjon med autonomi

En ny ledelsesmodell basert på autonomi og integrert motivasjon er nødvendig både for å skape større...

Baksnakking – en kilde til dårlig arbeidsmiljø

En dansk undersøkelse (se faktaboks) viser at 47 prosent av de ansatte hadde opplevd baksnakking. En...

Walk the talk – ikke kom med tomme ord

Er du en leder som gjør det du sier du skal gjøre og holder det du lover? Det hjelper lite å ha gode...

Ledelse

Prestasjonskulturen avgjør bedriftens fremtid

For at en virksomhet skal kunne levere gode resultater er den nødt til å bestå av en stødig prestasj...
Ledelse

Bli en drømmearbeidsgiver – med ti avgjørende bud

Hva er egentlig en drømmearbeidsgiver? Hva skiller disse fra andre arbeidsgivere? Svante Randlert ha...

Knekk koden for god bedriftskultur

I dårlige kulturer vil manglende tydelighet rundt verdiene og hva som er rett og galt, føre til at v...

Ønsker du å bygge en god kultur – se deg selv i speilet

Kulturbygging påvirker medarbeiderne på alle områder i arbeidslivet. Faktisk så er det en av de vikt...

Et ledende førsteinntrykk

Som leder er det avgjørende å gi et godt førsteinntrykk. Det er viktig for deg som leder å være bevi...

 
Kommunikasjon

Respekt - verdien av å se en gang til

Respekt og tillit er to verdier som utgjør selve grunnlaget for god samhandling, både på arbeidsplas...
Kommunikasjon

Når lederen er konfliktsky – slik blir du tøffere

Å ta tak i en konflikt på jobb kan være ubehagelig for mange ledere. Noen kan til og med oppleve ful...

Ledelse

Har du kontroll over din bedriftskultur?

Det sies at kultur spiser strategi til lunsj. For å lykkes med gode resultater i bedriften er det av...
Jobb & Ledelse

Kontinuerlig forbedring genererer innovasjonskraft

En innovativ kultur handler om mye mer enn å bare være teknologisk langt fremme. Det handler også om...

Kommunikasjon

Skap læring og utvikling med positivt ytringsklima

Manglende positivt ytringsklima kan føre til en overfladisk konsensus, der det kan se ut som om alle...

Vær tilstede – unngå konflikter ved omstilling

Mange virksomheter er i stadig endring, og med endringer på arbeidsplassen følger ofte motstand og u...