Studier viser at vi har det bedre når vi har mye på agendaen. Å være aktiv er også positivt for helsen, men hvorfor føles det fort som det blir for mye? Det er kanskje ikke huskelisten som stresser deg, men hvordan du velger å beskrive hverdagen din, ifølge en artikkel på Fulfillment Daily.

Her er seks grunner til hvorfor du må slutte å si ”det er for mye”, eller ”jeg er opptatt”.

  1. Det hindrer deg fra å leve i nuet. I stedet for å gå gjennom huskelisten i hodet, nyt øyeblikket.
  2. Det skjermer deg fra andre og det kan virke som om du indikerer at den andre personen har mer tid.
  3. Det indikerer at noen andre bestemmer over ditt liv. Det er du som velger hva du takker ja til. Når du sier at du har for mye å gjøre med et stort sukk, virker det som om noen andre har kastet det på deg. Er det verdt å ha så mye på agendaen? Hvis ikke er det på tide å stryke noe fra listen.
  4. Det høres ut som en unnskyldning. Om du ikke orker å planlegge en sammenkomst med venner, si det som det er, at du har behov for å sove eller at du heller vi se dem neste uke.
  5. ”Opptatt” er ikke en følelse. Hvorfor svarer vi ”jeg har mye å gjøre” på spørsmålet ”hvordan føler du deg?”. Si heller at du er stresset eller urolig. Det er også en måte å bli oppmerksom på hvordan timeplanen går ut over humøret.
  6. Ikke bruk ordet ”opptatt”. Si heller at du er aktiv eller at det er mye å gjøre på en gang. Beskriv situasjonen med positive ord. Det er kanskje nok til å få en bedre følelse i kroppen.