Nøkkelen til kostnadsreduksjon er å finne en strategisk tilpasning til leverandørene, en strategi som også kan være til nytte både for kjøper og leverandør. Her er tre strategier til et godt samarbeid:

Behandle leverandører som partnere

Se på alle leverandører som partnere og vær samarbeidsvillig i måten dere jobber med dem på. Sett dere inn i prosessen med å lage produktene. Derfra kan virksomheten finne konkrete muligheter for leverandørene til å drive mer kostnadseffektivt, og dermed redusere deres egne kostnader. Hjelp leverandørene med å forbedre sine interne prosesser.

Plei forholdet til leverandørene. Hvis en leverandør inviterer deg på middag, benytt deg av den muligheten. Når du har sterke relasjoner med leverandørene dine, er det lettere å ha åpne samtaler om bedriftens behov. 

Les også: Slik lager du en effektiv strategi - ledernytt.no

Gjør tilbudene dine mer innbydende

Det sier seg selv at når du forhandler, må du tilby noe i retur. Gå gjennom all verdi du kan tilby leverandøren din. Dette kan omfatte å forlenge kontraktsvilkårene eller introdusere leverandøren for flere potensielle innkjøpere.

Bransjeinformasjon kan være et overbevisende forhandlingskort. Hvis du ser en trend i virksomheten din der et produkt raskt blir stadig mer populært, er det veldig verdifullt å være den første som videresender det til leverandøren din. Det gjør deg til en pålitelig forretningspartner.

Effektivitetsinsentiver kan også få leverandører til å forbedre sine interne prosesser, noe som til slutt kan forbedre dine egne kostnader. Ha for eksempel kontrakter som belønner leverandører for å redusere kostnadene over tid, gjennom blant annet automatisering.

Les også: Automatisering – tjen penger mens du sover - ledernytt.no

Revurder leverandørene

Selv om du har landet på det du mener er en god avtale, bør du allikevel se etter bedre alternativer på en kontinuerlig basis. Tiden er ofte knapp, og da er det lett å ta det første og beste tilbudet. Minst hver sjette måned, gå tilbake til dine kontrakter og se hva du kan forhandle om.

Når du når ut til potensielle nye leverandører, se etter nisjeleverandører i ditt nærområde som kan gi deg bedre service, bedre innsikt og det du trenger raskt. Internasjonale leverandører kan tilby lavere priser, men vil til syvende og sist være dyrere når det kommer til transportkostnader eller forsyningskjedeproblemer.

Optimaliser lagerbeholdning

Selv om enkle forhandlinger og investeringer i automatisering for å forbedre produksjonsprosessene kan hjelpe bedrifter med å redusere de totale kostnadene, kan ineffektive forsyningskjeder fortsatt gjøre at du må kutte kostnader. Ved hjelp av kunstig intelligens er det mulig for bedrifter å identifisere potensielle forstyrrelser i forsyningskjeden, slik at bedriften kan optimalisere lagerbeholdningen. På den måten kan bedrifter gradvis digitalisere dataene sine og se en høy avkastning på investeringen i prosessen.

Les også: Hva skjer med strategien når alt er digitalt? - ledernytt.no

Tekst: Cecilie Hammernes  Foto: Istock.com  Kilde: Success.com