Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
Pellegrino Riccardi_3

Snakker du om deg selv på en engasjerende måte?

Står folk med ørene på stilk og årvåkne blikk når du forteller ting? Eller ser de på klokken mens de skjuler en gjesp? Her får du ekspertens beste tips til hvordan du skal få de rundt deg interessert i det du har å si. 

Unngå «humble bragging»

– En misforståelse blant nordmenn er at det er greit å skryte av seg selv i andre kulturer, men det er ikke sant. Veldig få liker å skryte av seg selv, forteller foredragsholder Pellegrino Riccardi. Han har fått kulturelle forskjeller inn med morsmelken, og har brukt hele sitt voksne liv på å prøve å forstå hvorfor vi mennesker handler og tenker som vi gjør. Riccardi mener nordmenn ikke bør være så redde for å snakke om seg selv. 

– Nordmenn er gode på det vi kaller «humble bragging», altså indirekte skryting i sosiale medier. Folk kan legge ut bilder som sier «jeg skjønner ikke hvordan det er mulig, men plutselig står jeg her med fire trofeer i hånden». Dette fremstår som uærlig, forteller han. I stedet råder han til å være stolt av ting du oppnår, og «own it», som de sier i USA. Nøkkelen ligger i å være takknemlig og ydmyk mens du gjør det. 

– De gangene jeg har blitt spurt om hvordan jeg har kommet dit jeg har i dag har jeg svart at jeg har jobbet steinhardt for å bli god, men også hatt mye flaks på veien, sier han. 

Å fortelle en historie der du viser at du har hjulpet andre og løftet dem frem er en god måte å fortelle om deg selv, uten å ha fokus på deg selv i samtalen. 


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement? Logg inn:

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?

Knekk koden for god bedriftskultur

I dårlige kulturer vil manglende tydelighet rundt verdiene og hva som er rett og galt, føre til at v...

Ønsker du å bygge en god kultur – se deg selv i speilet

Kulturbygging påvirker medarbeiderne på alle områder i arbeidslivet. Faktisk så er det en av de vikt...

Et ledende førsteinntrykk

Som leder er det avgjørende å gi et godt førsteinntrykk. Det er viktig for deg som leder å være bevi...

Kommunikasjon

Respekt - verdien av å se en gang til

Respekt og tillit er to verdier som utgjør selve grunnlaget for god samhandling, både på arbeidsplas...
Kommunikasjon

Når lederen er konfliktsky – slik blir du tøffere

Å ta tak i en konflikt på jobb kan være ubehagelig for mange ledere. Noen kan til og med oppleve ful...

Har du kontroll over din bedriftskultur?

Det sies at kultur spiser strategi til lunsj. For å lykkes med gode resultater i bedriften er det av...

Kontinuerlig forbedring genererer innovasjonskraft

En innovativ kultur handler om mye mer enn å bare være teknologisk langt fremme. Det handler også om...

Skap læring og utvikling med positivt ytringsklima

Manglende positivt ytringsklima kan føre til en overfladisk konsensus, der det kan se ut som om alle...

 

Vær tilstede – unngå konflikter ved omstilling

Mange virksomheter er i stadig endring, og med endringer på arbeidsplassen følger ofte motstand og u...
Kommunikasjon

Uten tilstedeværelse, ingen god kommunikasjon

Kommunikasjon skjer ofte uten at vi tenker oss om, fordi det faller naturlig. Men hvis vi skal håndt...

Kommunikasjon

Rock frem medarbeiderne med bevisst kommunikasjon

Hvordan kan du som leder løfte frem, eller «rocke» frem, medarbeiderne dine gjennom bevisst kommunik...
Ledelse

Stopp tidstyvene og reduser stress

Selvledelse kan blant annet hjelpe en til å ta kontroll over egen tid, identifisere tidstyvene, iden...

Digital Ledelse

Automatisering – tjen penger mens du sover

Mer automatisering av tjenester kan bety at flere vil miste jobbene sine. Samtidig vil det i stor gr...
Ledelse

Slik leder du best på avstand

Fjernledelse har blitt et stadig viktigere begrep innen ledelse, siden mange bedrifter og organisasj...