Ragnhild Nilsen Coach Team_450x360.jpg

Hva er stress?

Vi mennesker er designet slik at vi skal overleve under ulike forhold og vår reaksjonsevne er med på å sikre det. Stress er rett og slett en sunn kroppslig og mental reaksjon som sikrer vår overlevelse . Når vi møter en utfordring, slår vårt sympatiske nervesystem til. Stresshormonene adrenalin og kortisol strømmer inn i blodet. Oppmerksomheten vår øker. Pupillene bli større, hjertet og pusten går fortere, blodtrykket øker, musklene strammer seg og konsentrasjonen av sukker i blodet, stiger. Vi er klare til handling – til kamp eller flukt.

Uten denne fantastiske reaksjonsevnen din, ville du neppe vært i stand til å krysse en gate uten å bli overkjørt av en bil og du hadde heller ikke klart å komme deg unna en truende situasjon. I sum kan vi si at stress er naturlig, det er bra og det sikrer ditt liv og din evne til å håndtere mange utfordrende situasjoner.

Men hvorfor blir jeg da utmattet av stresset mitt?

Fordi du bruker stress- strategien din unødig og feil. Når du blir «tappet» av stresset ditt, sløser du bort energien din ved å sette deg selv i en daglig alarmberedskap – uten at du trenger det. Et rødt lys, en lite kø eller et negativt ladet ord, og vips er du i beredskap. Eller du setter i gang fantasier og bekymringer om fremtiden eller lar deg irritere unødig av stemmer fra fortiden, og dine stresshormoner skaper et konstant slit i deg- som på sikt fører til tretthet, mangel på søvn. Irritasjon, usikkerhet, hodesmerter, svimmelhet, vondt i ryggen, i brystet eller i magen!

Hva kan jeg gjøre for å utvikle en bedre strategi  i hverdagen når jeg står overfor utfordringer?

Du kan følge denne resepten i 3 steg:

Steg 1: PUST. Du trenger å bruke pusten din bevisst for å sende andre signaler til nervene dine.  Pusten er din viktigste strategiske venn når det gjelder å håndtere stresshormonene. Når du tar et par gode pustedrag, både inn og utpust, setter du i gang en avspenningsimpuls som umiddelbart roer kroppen  og gjør deg mer avspent.

Steg 2: LØFT BLIKKET. Se rundt deg som når du skuer utover et åpent hav. La blikket vandre. Legg merke til det som er rundt deg. Gi det et øyeblikks  oppmerksomhet. Det å gi oppmerksomhet, har i seg selv en avspennende effekt. Si til deg selv: Så her er jeg nå. Dette er hva som er rundt meg akkurat nå. Disse menneskene. Dette rommet. Disse gjenstander.

Steg 3: SMIL. Gi øyeblikket, uansett hvilken utfordring du står overfor, et lite smil. Det skaper umiddelbart en reaksjon  i ditt nervefilter som setter i gang en liten strøm av gode endorfinhormoner. Du får kontakt med kreativitet, mulighetstanker og empati.

Lykke til,

Tekst:Ragnhild Nilsen, Partner i CoachTeam as

Ragnhild er en av Norges beste forelesere, kursholdere og workshop-ledere. Hun er utdannet bevegelsesterapeut, musiker og pedagog. Hun har skrevet 14 bøker på Cappelen Damm innen kommunikasjon, ledelse og mindfulness. Hun fikk Cultura prisen i 2010 for sitt entreprenørskap innen fairtrade og økologisk bomull. I 2014 fikk hun innovasjons-stipend fra Kavlifondet for å forske på sammenhengen mellom musikk og hjernens plastisitet.