Av Redaksjonen i Ledernytt

Ifølge den britiske supergründeren Richard Branson er han ikke i tvil om at medarbeiderne og lederne selskapet har valgt er den viktigste årsaken til suksessen selskapet har opplevd opp gjennom årene. Og i sin blogg skriver Branson:


- Virgin har blitt et kjent varemerke fordi vi har våget å begi oss inn i nye bransjer og markeder og samtidig satset bevisst på service, en frisk holdning og en dose humor. Og det er våre ansatte som skal levere til kundene, og det er takket være den positive holdningen til våre medarbeidere at vårt flyselskap får så bra tilbakemeldinger fra kundene. Og at våre medarbeidere lykkes skyldes at de tror på merkevaren og at de har dyktige ledere.

Vi bruker derfor mye tid på å finne de riktige lederne som skal drive våre virksomheter, noe som byr på store utfordringer. Særlig fordi vi leter etter ledere som tar lederrollen på alvor og som er forbilder, samtidig som de skal kunne ta utfordringene på sparket. Og lederne som vi ansetter har fokus, er gode til å lytte til sine medarbeidere og de er snartenkte og oppfinnsomme, samt dyktige til å organisere. De er også svært målrettet, men kan også nyte livet.

- Ikke ansett ledere som er på jakt etter status fordi denne type ledere ofte distanserer seg fra medarbeiderne. Let heller etter mennesker som oppriktig bryr seg om selskapet og som ikke er opptatt av egen stilling og egen status. Min erfaring er at de beste lederne er de som bryr seg om selskapet og som vil skape et selskap som de ansatte er stolte av, og som er et selskap som bryr seg både om de ansatte og kundene.