En grunn til dette er at det føles enklere å sende en e-post i stedet for å ta en vanskelig prat. En annen grunn er at mange ledere er redde for å være autoritære i samtalene. Vi er ikke vant til å snakke med hverandre og da oppstår det en usikkerhet i hvordan man gjør det, skriver Chef.se.

Det mener kommunikasjonscoach Alexander Holmberg. Han nevner TV som utgangspunkt for at vi begynte å vende oss av det må å sitte og prate med hverandre og vi ble heller vant til å sitte og bare motta informasjon.

«Sosiale medier er fantastisk og det gir mange muligheter for kontakter. Men det trener oss, ubevisst, til å ikke omgås», sier han. «Teknologien har tatt over vår evne til å kommunisere».

Effektivitet er tilstedeværende, hevder han. Men det er vanskelig å ha en tilstedeværelse i en e-post.

«Hvis du sender en e-post, kan du ikke se hvordan folk reagerer på det du skriver. Og det gjelder til og med positive nyheter. Sender du det på e-post går du glipp av muligheten til å glede noen skikkelig.»

Selvfølgelig er e-post noen ganger det beste alternativet. Ved planlegging av møter for eksempel. Og for å sende informasjon. Men det gjelder å skille mellom bare informasjon og kommunikasjon. Kommunikasjon er infomasjon som du kan få et svar på. Du går glipp av alt fra ansiktsuttrykk og blikk, til kroppsspråk, hvis du sender en e-post.

«Følelser som engasjement og lidenskap forsvinner i organisasjonen hvis kommunikasjonen og de menneskelige møtene forsvinner», sier Alexander Holmberg og legger til:

«At folk sitter i samme rom og sender e-post til hverandre er absurd».

Det finnes like mange måter å skrive og tolke en tekst på som det finnes mennesker. Derfor er det spesielt viktig at du som leder ikke gjemmer deg bak e-posten. Informasjon som du tror er uviktig kan være viktig for noen andre. I møtet med de ansatte kan du få en følelse av hvordan informasjonen blir mottatt i virksomheten.

Joda, følelsen av å få ting gjort er fantastisk, spesielt hvis det går kjapt og det er snakk om noe vanskelig, som for eksempel «nei, du får ikke ta ut fridagene dine da». Men husk, vi trener på å ikke-kommunisere når vi sender e-post. Så prat heller med dine ansatte. Ingen ønsker å være en feig sjef.


Les også: Ingvar Kamprad avslører sine syv beste råd om lederskap