Å gjøre ledere og ansatte mer bevisste på visjon, verdier og målsettinger, har vært en viktig del av Annes lederstil de siste tre årene. Etter at hun i desember 2011 ble administrerende direktør på Quality Spa og Resort Norefjell, har det prisvinnende hotellet høstet gode resultater. 2014 blir det beste året siden hotellet åpnet for fem år siden.

– Vår visjon er å skape minner for livet, noe vi alle kan påvirke uavhengig av stilling og nivå i bedriften, sier hun.

Byr på seg selv

Hotellsjefen legger stor vekt på verdiene energi, mot og begeistring i sitt daglige arbeid, noe hun fører videre til sine ansatte. Å gi og få energi, ha mot til å tørre å utvikle seg og det å kunne begeistre er hva hotellet bygger sin bedriftskultur på.

– Jeg elsker genuint mennesker med positiv energi, så derfor er jeg ekstra bevisst på at jeg selv er fulladet med det. Ved å gi energi vil du få tilbake. Det er viktig som leder å være en god rollemodell, men å gi positiv energi er også et felles ansvar for å sikre et godt arbeidsmiljø, sier Varden.

Hun synes det er spennende at alle har ulike jobbpreferanser, og har gjennomført en profiltest på alle lederne på hotellet. Dette benytter de til å forstå hverandre og kommunisere enda bedre. Selv karakteriseres Varden som handlingsrettet og målrettet, nyskapende og teoretisk orientert.

– Min styrke ligger i å fokusere og bruke energi, ferdigheter og kunnskap blant mennesker. Ved at jeg viser min energi vil ofte andre også bli fylt av energi. Jeg byr ofte på meg selv fordi jeg elsker at andre gjør det, sier hun.

Anne_2014aprilNorefjell 151873 kopier_350x525.jpgAnne Rustberggard Varden begynte sin karriere som hotellsjef på Quality Spa og Resort Norefjell i 2011. (Foto: Hilde Brevig.)

Mot til å vokse

Å ha mot til å tørre å utvikle seg både i arbeidsrollen og som person er noe Varden setter høyt. Hun tror den største barrieren vi mennesker har er de begrensningene vi setter oss selv.

– Mange av oss er verdensmestere til å plante negative tanker om oss selv i hodet, og sørger for å vanne disse godt slik at de gror og sprer seg til ugress. Den som har mot og tror på seg selv, vil være i stand til å ta nødvendige grep for å realisere ønsker og drømmer.

Varden forteller at det har krevd mot å realisere drømmen om den nye kongresshallen på 900 kvadratmeter som vil stå ferdig på nyttårsaften. Å få nye eiere med et kortere perspektiv til å investere i nye prosjekter, beskriver hun som en urealistisk drøm.

– Jeg har utarbeidet både inntekts- og kostnadsbudsjetter, og føler jeg har lagt hodet på blokken når jeg står med rak rygg til mine nye danske eiere og sier: ”Dette er en helt avgjørende investering, og den eneste jeg har klokketro på!” Nå som arbeidet er i gang tenker jeg at jeg er modig.

I år vil driften generere en økning i inntektene til eiendomsselskapet på hele 290 prosent sammenlignet med 2012. Videre vil den nye kongresshallen gi en forretningsmodell som gir grunnlag for ytterligere vekst.

Hotellsjefen legger stor vekt på verdiene energi, mot og begeistring i sitt daglige arbeid, noe hun fører videre til sine ansatte.

Begeistring - en ferskvare

Varden peker på de ansatte som hotellets viktigste ressurs, og at evnen til å begeistre er en kritisk suksessfaktor for virksomheten. Hun understreker at det blir svært vanskelig å drive butikken uten fornøyde ansatte og kunder.

– Begeistring for meg er holdninger og handlinger som man ser, og som man opplever gjennom sansene. Det er en følelse noen gir deg, og det er i aller høyeste grad en ferskvare, sier hotellsjefen.

Hun mener at serviceyrket er fullt av mennesker som ikke ser viktigheten av å begeistre. Derfor legger hun vekt på at forutsetningene, kravene og forventingene til de ansatte må være på plass for at de skal utvikle evnen til akkurat dette.

– I min lederstil forsøker jeg å begeistre gjennom å motivere, inkludere og løfte frem ansatte. Samt gi ansvar, myndighet og rom for kreativitet og selvstendighet. Begeistring er en kontinuerlig lederoppgave som krever økt fokus fra min side, sier hun.

Hotellet har vunnet en rekke priser, og Varden opplever at kundene har relativt høye forventninger som det er krevende å leve opp til.

– Min ambisjon er å løfte kundetilfredsheten ytterligere gjennom økt fokus på kundebegeistring. Det er fornøyde kunder som kommer tilbake igjen og igjen som anbefaler oss videre. Det er dette vi lever av, understreker hun.

– Mange av oss er verdensmestere til å plante negative tanker om oss selv i hodet, og sørger for å vanne disse godt slik at de gror og sprer seg til ugress.

Allan, Anne og Even_990x871.jpgAllan Embezi (t.v) og Even Skjetne Bøe stortrives med jobben på hotellet. De setter pris på å ha Anne som sjef. (Foto: Quality Spa og Resort Norefjell)

Synlig leder

At Annes engasjement smitter over på hotellets ansatte og gjester er tydelig. Ord som blid, sprudlende, motiverende, positiv og hardtarbeidende går igjen når hun blir beskrevet av menneskene rundt henne. Even Skjetne Bøe er leder for forvaltning, drift og vedlikehold. Han har jobbet sammen med Anne i snart tre år, og har gode ord å si om sin sjef og hennes lederstil.

– Anne er en inkluderende leder som har mot til å ta de rette beslutningene, slik at vi steg for steg lykkes i å nå våre høye målsettinger her på Norefjell. Anne sin ”baby” blir nå realitet når vår nye konferansehall åpner nyttårsaften i år. Dette har stått øverst på hennes ønskeliste fra første arbeidsdag på hotellet, sier Bøe, som også er prosjektleder for byggingen av hallen.

Med ansvar for personalkantinen får Allan Embezi med seg mye av det som blir sagt om livet på hotellet. Han forteller at alle ansatte han snakker med er positive til Anne og måten hun styrer hotellet på. Selv setter han pris på at hun prater med alle og jobber og bidrar overalt.

– Hun er alltid glad når hun er på jobb. Serverer i restauranten når vi har mange gjester, og bidrar på kjøkkenet ved behov. Hun engasjerer seg og bryr seg mye om arbeidet til den enkelte. Det har en god effekt på arbeidsmiljøet, sier Embezi.

Den positive energien på hotellet gir merkbart utslag på kundetilfredsheten, ifølge Bøe og Embezi. De kan fortelle at gjestene melder om store forskjeller på driften av hotellet etter at Anne kom inn som administrerende direktør.

– Mange oppfatter hotellet som mer veldrevent og at servicegraden har økt. Gjestene og våre leilighetseiere setter stor pris på Anne sitt engasjement og tilstedeværelse, sier Bøe.

Annes råd og tips til andre ledere

  • Skap resultater gjennom å lede andre.
  • Vær bevisst på hvordan du vil være og bli oppfattet som leder.
  • Gjør visjon og verdier synlige for ansatte og kunder.
  • Sett tydelige mål, krav og forventninger.
  • Avklar og gi tydelig ansvar og myndighet.
  • Gi ros og konstruktive tilbakemeldinger.
  • By på deg selv.
  • Del erfaringer.
  • Invester i dine ansatte.
  • Vi blir aldri ferdig utlært som ledere.

 

Tekst: Isabelle Karlsson Foto: Hilde Brevig