INGAR NÆSS_cropped_420x462.jpg

Informasjon!

På samme måte som i alle andre situasjoner er informasjon viktig. Både til de ansatte og ikke minst til ledere som ofte har dårlig tid. Hvorfor skal bildene tas og hva skal de benyttes til. Om det er noen av de ansatte og ikke alle som skal fotograferes. Det er også like viktig å informere om bakgrunnen for hvorfor eller hvorfor ikke alle skal fotograferes. 

Informasjon om når og hvor fotograferingen vil finne sted og hvilken tidsplan som er satt må informeres alle involverte. Er det mange ansatte, så er det viktig at en fra bedriften har ansvar for å holde køen i sjakk. Er det satt av kun 5 minutter med fotografering av den enkelte, så vet som regel fotografen at noen er ferdig på 3 minutter, mens andre kanskje trenger både 8 og 10 minutter, for å få oppfylt sine egne forventninger.

Pass på!
Det er alltid noen utfordringer som det går an å forsøke å ta hensyn til, slik at det blir effektiv flyt i fotograferingen. (Ikke avgjørende, men dere sparer tid)

  • Alle med briller plasseres i en ”bolk”. Dette fordi det ofte er reflekser i brillene og at dette krever litt mer justeringer av lyset.
  • Så er det høyde på personer. Om de aller høyeste og de aller laveste samles i egne grupper er det også en tids besparelse. 
  • Forsøk og plassere de som man av erfaring tror trenger litt ekstra tid mot slutten, om ikke det går er erfaringen at det settes av litt ekstra tid eller gir de anledning til å komme tilbake på slutten. Det er viktig å vise respekt for alle.

STUDIO F2-1.png

Hva har vi på oss!
Dette er jo ikke et entydig spørsmål, men mer relatert til virksomhetens art. Generelt gjelder det for alle at de som nevnt har fått beskjed og de møter opp normalt velstelt og med rene klær. Bildene skal som regel vises til kunder og samarbeidspartnere og da er det jo hyggelig å fremstå som profesjonelle.  

Det er personene som skal vises frem og ikke masse store smykker, skjerf og tøy med  masse farger. Uansett er det viktig å fremstå naturlig og profesjonell. De som arbeider på lager, transport og produksjon trenger ofte å få nyvasket arbeidstøy, og informasjon i god tid og gjerne en påminnelse.

Striper på skjorter kan ofte være vanskelige, derfor anbefales nøytrale ensfargede stoffer. Om ikke virksomheten «krever» noe annet. Tenk også på om bildene ønskes farger eller sort/hvit.

Rommet som benyttes.
Det er ikke alle som liker og for mye oppmerksomhet når de skal fotograferes, så sett gjerne av plass i et møterom eller lignede på ca. 4x3 meter. Da er det god plass til lamper, fotografen og den som skal fotograferes. Pass også på at det ikke er direkte sollys inn i rommet.  

Det er også viktig å ta stilling til hvilken bakgrunn som ønskes. Nøytral ensfarget, hvit og grå er det som er vanligst å bruke, men noen benytter også spesielle farger. Andre alternativer er å benytte en horisont eller ”city view”. Noen benytter uskarpe lysninger gjennom vinduer osv.

Alt dette kan bli veldig bra, men husk at ansatte slutter og nye bilder skal tas. Da er det ikke sikkert lys og været er det samme, om det er ønskelig å ha en helhetlig presentasjon. Så derfor om man velger det enkle, kan det også på sikt bli det beste.

Hvordan velges bildene.
Det er i hovedsak to varianter her. Enten så velges bildet som skal benyttes mens under fotograferingen. Alternativ to er å få tatt en serie på 10 eller 20 bilder pr person og så oversendes de beste av disse til bedriften, som igjen sender til hver enkelt ansatt. Så sendes disse valgene tilbake til fotografen for ferdiggjøring av valgene. Her er det mye tid og penger å spare ved å velge alternativ en.

Lykke til med din neste fotografering!

Tekst: Ingar Næss, fotograf, www.studiof2.no

Eventuelle spørsmål eller kan rettes til Ingar, helt uforpliktende på: ingar@studiof2.no

INGAR NÆSS I STOL_cropped_450x336.jpg