Magasinet Harvard Business Review og deres blogger Dorie Clark, en strategikonsulent og professor ved Duke University i USA, skriver på hbr.org om vanlige feil vi gjør når vi nettverker digitalt, skriver chef.se.

Her er tre feller du ikke bør falle i:

1. Du går glipp av at det er et tydelig hierarki
Hvis du ønsker å skape kontakt med noen som befinner seg på samme profesjonelle nivå som deg er det ofte enkelt å få nye kontakter. Tilby en kopp kaffe eller lunsj, og vær rask til å følge opp etter møtet. Men for de som er høyere i rangeringssystemet gjelder ikke de samme reglene. Hvis du nærmer deg dem, må du ha et interessant tilbud eller et godt forslag.

2. Du vil motta noe innen du har gitt noe
Hvis du ber om en time av noens tid, vær tydelig på at du også vil tilby dem noe for at de stiller opp. Finn ut hva din kontakt ville sette pris på.

3. Du er ikke tydelig nok på hva du har å tilby
Travle mennesker har ikke tid til å sile seg gjennom alle e-poster og henvendelser de mottar. Vær veldig konsis og spesifikk. Kom til poenget raskt og fortell dem hvordan du kan hjelpe til. Vis at du er godt lest, og at du har tenkt nøye gjennom hva du kan tilby.


Les også: 4 tips – bli en bedre leder