Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
Sterk-Hjerne-2
404

Tren hjernen din til å holde seg positiv

Som entreprenør er det viktig å kunne bekjempe feil, nederlag og utfordringer. Å ikke la seg bli deppa eller miste motivasjonen på grunn av negative hendelser som oppstår. Lær hvordan du kan trene hjernen din til å holde seg positiv selv når det er tøffe tider.

- Mennesker har en naturlig tendens til å rette seg mot det negative. Våre hjerner har større sannsynlighet for å oppsøke negativ informasjon og lagre dette raskt til minnet, sier Matthew Della Porta, en positiv psykolog og organisasjonskonsulent i USA.

Dette er selvfølgelig ikke bare dumt. Å erkjenne problemer og ta tak i feil, kan lede oss til bedre løsninger. Men vi går ofte for langt, vi dveler ved det negative, og banker oss selv opp for våre feil, skriver Entrepreneur.com.

Ved å bevisst øke fokuset på det positive, kan vi begynne å utjevne balansen. Da kan vi finne en gylden middelvei hvor vi kan se på feil og utfordringer uten å bli nedfor. Vi blir heller mer motiverte, produktive og klare for suksess.

Her er tre tips du kan prøve for å hjelpe hjernen din til å holde seg positiv:

1. Uttrykk takknemlighet

Negative hendelser blir store og setter seg fast hvis man ikke bevisst balanserer dem ut.

- Når du står overfor utfordringer, er det viktig å også gjøre en status på hva som går bra. Å tenke på det gode i livet ditt kan hjelpe til med å balansere det positive og negative, og det gir hjernen den ekstra tiden den trenger for å registrere og huske de positive hendelsene, sier Della Porta.

For å hjelpe hjernen med å lagre positive hendelser, kan du reflektere over hva du er takknemlig for, og gjør dette minst en gang i uken. Skriv ned hva du er takknemlig for, som for eksempel muligheten til å kunne forfølge en karriere du elsker, eller familien som støtter deg. Hvis du foretrekker en daglig rutine, så kan du skrive en logg hver kveld over de gode tingene som skjedde i løpet av dagen.

- Bare gjør det kort og enkelt. Hvis du prøver å hamre frem takknemlighet, så blir det fort kjedelig.

2. Gjenta positive affirmasjoner

Hvilken som helst politiker eller markedsfører vet at jo oftere du hører en beskjed, jo større sjanse er det for at du tror på det. Dette gjelder også for beskjeder om hvem du er eller hva du er kapabel til. Ved å repetere positive affirmasjoner med stor overbevisning flere ganger hver dag, trener du hjernen til å tro på det.

- Over tid vil du begynne å internalisere dem, sier Della Porta.

Velg to til tre affirmasjoner som representerer dine verdier og mål, som for eksempel «jeg kan takle hva som helst», «det er nok av tid», eller «jeg blir bedre for hver dag som går». Denne repetisjonen vil påvirke hvordan du håndterer negative hendelser. Det kan være spesielt effektivt hvis du har en tendens til å tenke negativt.

3. Utfordre negative tanker

Hver gang vi får en negativ tanke velger vi hvordan vi skal reagere. Vår naturlige reaksjon er ofte  at vi begynner å dvele. Hjernen tenker hardt på negative hendelser og gjør dem større og viktigere enn de er. For å bekjempe dette, se for deg at tanken ligger utenfor deg. At tanken er noe du kan observere og dekonstruere. Da kan du skape en vane hvor du distansierer deg fra tanken i stedet for at du dveler ved det.

Videre kan du utfordre de negative tankene om deg selv. For eksempel hvis oppstartsbedriften din ikke får oppturen du hadde håpet på, så tenker du kanskje «jeg er en fiasko». Men dette er jo ikke sant, og det er lite produktivt. Tenk heller og se på hendelsen annerledes. Du kan si: Jeg jobbet hardt, men jeg klarte ikke å forutse endringene i markedet. Jeg er skuffet, men nå skal jeg prøve på nytt med nye opplysninger.

Denne tolkningen er mildere, mer korrekt og den er proaktiv.

- I begynnelsen vil denne strategien føles vanskelig og du vil tro at den ikke fungerer. Men over tid, vil dette gå automatisk for deg, og negative tanker vil ha mindre sannsynlighet for å dukke opp. Ingen gjør dette naturlig, du er nødt til å lære og øve, sier Della Porta.

Les også: 5 viktige ingredienser for å kunne jobbe med det du elsker

Motta nyhetsbrev

Meld deg på nyhetsbrev!

Ikke la det «hastende» ta over det «viktige»

Forskjellen mellom disse to er nøkkelen til riktig tidshåndtering, og er viktig for å styrke din bedrift.

Slik bruker du historiefortelling som kommunikasjonsform i lederskapet ditt

Visste du at du kan bruke historiefortelling til å inspirere og engasjere medarbeiderne dine? «Storytelling» har blitt et moteord som det snakkes om overalt, men hva handler det egentlig om? LederNytt...
Les mer
Annonsér her!
Annonsér her!

Sette rydding i system - frigjør både tid og energi

De fleste av oss skulle gjerne hatt det litt mer ryddig og ordentlig rundt oss. Hatt stålkontroll på alt og visst nøyaktig hvor teiprullen er. Og hvor var det nå du gjemte det hersens passet igjen? Sy...

Karrieredesign – meningsfull karriere i et foranderlig arbeidsliv

Har du noen gang opplevd at karrieren din tar veier du ikke hadde planlagt? Eller at du føler deg låst i en karrierebane som ikke gir deg det samme nå som den gjorde da du startet på den? Er mangel på...

13 små vaner som fører til store resultater

Suksess skjer ikke på et øyeblikk. Det skjer gjennom mange små suksesser, oppnådd over tid. Hvis du ønsker å bygge noe stort, hvis du har en visjon, en drøm, eller bare et klart definert mål. 

Er du en av dem som ofte tyr til e-post når du skal formidle en beskjed til dine medarbeidere?

Da kan du være ganske sikker på at det vil dukke opp en hel del misforståelser fra tid til annen. Ved å velge muntlig kommunikasjon kan du skape en kultur med mindre konflikt – og bedre samarbeid. ...
Annonsér her!
Annonsér her!

Brikken som mangler for å endre medarbeidernes atferd

Å skape indre motivasjon handler om å hjelpe medarbeiderne å bli mer effektive og engasjerte. «De fleste er skeptiske til forandringer, men det er bare forandringer som gir fremgang.»

Hva slags grunnmur vil du ha i din virksomhet?

Kjenn litt på ordet virksomhetsplattform! Hva slags grunnmur vil du ha i din virksomhet? Hva slags kultur ønsker du å dyrke?  Ordet kultur kommer fra latinske cultura som betyr å dyrke. Hva dyrker ...

Kommunikasjon som ikke holder mål, kan gjøre stor skade i bedriften

Har du noen gang vært borti at dårlig kommunikasjonsflyt skaper misforståelser og usikkerhet? Kommunikasjon som ikke holder mål, kan nemlig gjøre stor skade i en organisasjon, mens god kommunikasjon k...

Snakker du om deg selv på en engasjerende måte?

Står folk med ørene på stilk og årvåkne blikk når du forteller ting? Eller ser de på klokken mens de skjuler en gjesp? Her får du ekspertens beste tips til hvordan du skal få de rundt deg interessert ...
Annonsér her!
Annonsér her!

De beste lederne skaper et trygt og tillitsfullt miljø for ansatte og ledere

Nevrovitenskap er med å vise at trygghet på jobben bør komme først. Når kroppen er i et kamp- eller flukt mønster, reduseres evnen til kreativitet, sosialt engasjement og «the drive for excellence». D...
Les mer

Få indre balanse som leder – og skap en mer balansert verden

Har du noen gang lurt på hva vi kan gjøre med en verden som er stadig mer ubalansert –  og om ledere kan bidra til å få den mer i vater? Svaret kan ligge i taoistisk ledelse.