Om å kysse noe frosker først

Den ferske bedriften startet med å engasjere et indisk firma, som de fant på internett via portalen elance.com. Daglig leder Khurram Ali forteller at store kulturforskjeller etterhvert gjorde utviklingsprosessen unødvendig treg. "Bedriftskulturen i India er strengt hierarisk, og mange ansatte er redd for å miste jobben. Dette medfører at om medarbeiderne støter på et problem, venter de rett og slett med å løse det til de har spurt sjefen," sier han. "Typisk vil da den ansatte enten bare gjøre ferdig jobben etter de opprinnelige instruksjonene, vel vitende om at det blir feil i sluttproduktet, eller rett og slett ikke foreta seg noe som helst - helt til sjefen har tid til å gi klarsignal til å rette problemet." Som oppdragsgivere måtte altså kysset.no involvere seg så mye i IT-utviklingen at de etter flere år følte de tidsmessig nesten kunne gjort arbeidet selv.

            Etter å ha funnet at India ikke passet dem, lette de ufortrødent videre og engasjerte IT-firmaer først i Ukraina og senere Estland. Heller ikke disse var full klaff. Bedriften de tilslutt endte med å bruke, var polsk. Denne viste seg å ha mer dynamiske, selvgående og kommuniserende utviklere, med god progresjon. Disse var enklere å forholde seg til, og mer 'like' nordmennene i måten å arbeide på.

            "For oss løste det seg da vi møtte noen vi 'klikket' med," sier Ali. "Vi har prøvet og feilet flere ganger, og fant altså de ideelle partnerne til slutt. Ikke ulikt prosessen med nettdating," smiler han.

Hvilken bakgrunn har din utkårete?

 Som i de ofte selvforherligende profilene på nettdatingsteder, må du heller ikke ta alt du finner på bedrifters nettsider for god fisk. Bakgrunnssjekking er alfa og omega for å slippe å kaste bort tid på feil firma. Selv om de har en proff nettside som gir inntrykk av å ha en mengde ansatte og en lang liste fornøyde kunder, er det ikke gitt at dette er sannheten. Ta deg tiden til å kvalitetssikre, og sjekk at alt er som det skal. Har de faktisk så mange ansatte? Er de fornøyde kundene så fornøyde?

            Ali sier at man også bør ha i bakhodet at små prosjekter fra små, norske bedrifter har lett for å bli nedprioritert om det kommer inn større og mer omfattende prosjekter fra store, internasjonalt kjente selskaper. I store IT-firmaer kan det i tillegg være høy gjennomtrekk av ansatte og med dette varierende kompetanse, og over tid et utall nye mennesker å forholde seg til. Det er ikke hensiktsmessig å hele tiden måtte begynne å forklare prosjektet på nytt til stadig nye personer.

            Bruker man tre ganger så lang tid på prosjektet, går også muligens vinningen opp i spinningen, selv om utviklingskostnadene i utgangspunktet er langt billigere per time i lavkostland enn her.

Tre gode tips

Hvordan finner du så noen som passer for deg? Khurram Alis tre beste råd til bedrifter som vil sette bort IT-utvikling til lavkostland, kan sammenfattes slik:

- Vær oppmerksom på språk- og kulturforskjeller, vit hva slags arbeidskultur du må forholde deg til. Finn noen som er mest mulig lik deg selv i arbeidsmåte og kommunikasjon.

- Innhent referanser før du velger partner. Sjekk spesielt om de har erfaring med nordiske selskaper. Selv om f.eks. nettsiden virker seriøs og gir inntrykk av mange ansatte og stor omsetning, er ikke dette nødvendigvis virkeligheten.

- Ønsker man allikevel å jobbe med f.eks. India grunnet de lave kostnadene, vurder om det kanskje  lønner seg å ha en lokalt ansatt som kan følge opp på stedet, eller eventuelt ansett utviklere direkte (såkalt insourcing). Er de ansatt i ditt firma, vil de ikke være engstelige for å miste jobben, og heller ikke la seg headhunte av andre mens de jobber med ditt prosjekt.

"Etter min mening kan alle typer IT-prosjekter outsources," sier Ali. "- bare du finner noen som forstår hva du trenger." Han kan derimot ikke garantere at man kan finne evig kjærlighet på sitt nye nettsted kysset.no - til det er kjærlighetens vesen fremdeles et for stort mysterium, selv med dagens teknologi.

Vær oppmerksom på kulturforskjeller ved outsourcing. Forskjellige kulturer har forskjellige fokus:

Asia:  Fokus på sterke ledere som forteller teamet hva de skal gjøre.

USA:  Fokus på formelle rutiner og beskrivelser av hva de ansatte skal gjøre.

Europa (og spesielt Norden): Fokus på tett samarbeid og gjensidig tilpasning.

Noen råd for bakgrunnssjekk av firma:

  • Sjekk hva de har gjort av prosjekter tidligere.
  • Sjekk om det de har levert fungerer optimalt
  • Sjekk referanse kunder
  • Sjekk om kunden er fornøyd med prosessen, og sluttproduktet

FOTO: INGAR NÆSS, STUDIOF2