Hvorfor gjør vi det slik? Vinnerkulturer har et bevisst forhold til virkemidlene og noe å måle effekten opp i mot. Det har ikke amatørene.

Hva kjennetegner vinnerkulturer?

Et av de mest fremtredende kjennetegn på folk som lykkes er en paradoksal blanding av stolthet og ydmykhet. Stoltheten gir dem styrke til å lykkes. Samtidig representerer ydmykheten en åpenhet og villighet til å vurdere om de faktisk gjør det beste. Stolthet uten ydmykhet er arroganse. Ydmykhet uten stolthet blir en eller annen form for underdanighet. Virkelige helter er sterke og svake samtidig.

Stolthet og ydmykhet i symbiose kjennetegner vinnerkulturen: Vi er landets beste, men likevel ikke i nærheten av så gode som vi kunne ha vært. Du og vi har bare sett omrisset av hvor gode vi kommer til å bli. Nettopp ønsket om å være best forteller om vårt potensiale. Når vi er så gode og vet så lite, tenk på hva vi kan få til når vi vet det vi i dag ikke vet. Når vi kan det vi i dag ikke kan. Når vi er så gode. Slik strekker vinnerkulturene seg.

Suksess krever beinhard jobbing 

Vinner vinnerkulturer hele tiden? Vinner verdens beste fotballag alle kamper?

Nei, det er ikke mulig. Etter ti seire på rad og selvtillit på nye toppnivåer, hvordan forbereder fotballaget seg til ellevte kamp? Noen garanti for ellevte seier finnes ikke. Heller ikke har en god selger som har solgt ti ganger på rad noen garanti for at ellevte salg følger etter.

For både fotballaget og selgeren kan selvtilliten gå over i arroganse. Selgeren kan bli motbydelig og idiotforklare kunden. Lykkes du for mye stivner du, du tror at det du gjør er riktig uansett. Lykkes du for lite, kan handlekraften gå tapt og oppmerksomheten bli rettet mot konsekvensene av ikke å lykkes. Du blir mer opptatt av ikke å mislykkes enn å lykkes. Selgere som selger dårlig blir enda dårligere. Ledere som mislykkes i sitt lederskap vil i mange sammenhenger gjøre mer av det som ikke fungerer fordi det er det eneste de kan

suksess i næringslivet - veien til susess 

Vanskelig eller krevende?

Vinnerkulturen henter alltid frem det optimale. Kulturen sørger for best mulig leveranser ut i fra forutsetningene. En vinnerkultur kan oppnå bedre resultater under verdens dårligste rammebetingelser. Medarbeiderne i kulturen får støtte både i forhold til å håndtere nedturer og vanskelige dager – få det beste ut av medarbeiderne.

På samme måte skaper vinnerkulturer best mulig resultater selv med de vanskeligste og mest ufyselige kundene. Vinnerkulturer vil alltid lete etter muligheter for å gjøre selv de verste kunde- og kunderelasjonene litt bedre. De vil aldri skylde på kunden, men forstå kunden og rammebetingelsene. Forståelsen inkluderer at noen kunder utgjør en mer krevende oppgave enn andre.

En dårlig servicekultur erklærer kunden som vanskelig. En vinnerkultur erklærer kunden som krevende.

TEKST: Morten Brandt er en av Norges fremste eksperter på salgsutvikling. Han har jobbet i Euro Business School siden 1988. Morten