Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
think design
404

think design

Design- og varemerkeregistreringer

I denne artikkelen ser vi på design og varemerker, behovet for beskyttelse og ordninger for å gjøre dette.

Design 
En designregistrering beskytter utseendet og formen til et produkt, som kan være alt fra et møbel, klesplagg eller sykkel til emballasje, som for eksempel en flaske. Man kan også beskytte deler av et produkt slik som armlenet på en stol eller lommene på en jakke, skjermbilder slik som websider eller utvalgte elementer som menyer eller knapper, samt skrifttyper, symboler og ornamenter. Ornamenter kan for eksempel være dekor til serviser eller påtrykte mønster på tørkepapir.

Hvorfor og hvordan registrere din design?
En designregistrering gir beskyttelse mot direkte kopiering av produktet. For selskap som produserer møbler og klær er det opplagt viktig å beskytte unike produktutforminger, men også for tekniske produkter så som mobiltelefoner, stereoanlegg osv, er design ofte av avgjørende betydning for forbrukernes valg. En salgsfremmende design bør ivaretas.
Produktets tekniske funksjon dekkes imidlertid ikke av designregistreringen. Til dette trengs et patent. Ofte kan det være lurt å forsøke å beskytte den tekniske ideen med et patent og utformingen med design. Det kan i slike tilfeller være viktig å levere de to søknadene samtidig. En designregistrering er ofte raskere og rimeligere enn et patent.
I Norge innleveres designsøknader til Patentstyret. Det er viktig å huske at det kun er bildene som danner grunnlaget for søknaden og at bildene bør være så gode som mulig. Etter innleveringen kan ikke søknaden/bildene endres. Kravet til en design er at den skal være ny og ikke offentliggjort. Imidlertid kan man i Norge og Europa prøve ut produktet i markedet i inntil 12 måneder etter første visning før man søker.
En supplerende undersøkelse kan bestilles ved innlevering for å vurdere om liknende produkter tidligere er registrert og om egne produkter krenker andres rettigheter. Etter registrering er det opp til innehaver å selv følge med om produktet blir kopiert. Designregistreringen kan fornyes mot avgift hvert femte år i opptil 25 år.
En norsk designsøknad kan videreføres i utlandet innen seks måneder etter at den norske designsøknaden ble innlevert. Designsøknaden må innleveres i samtlige av landene hvor man ønsker produktet beskyttet. For EU kan man imidlertid benytte en felles søknad for de 25 medlemslandene.

Merkevare 
Et varemerke er det kjennetegn som benyttes for en vare eller tjeneste og kan være et navn, en logo, en kombinasjon av figur og tekst, et slagord, varens spesielle utseende, dens særpregede emballasje mv.
Har man i Norge enerett til et varemerke, har man enerett til å bruke dette i næringsvirksomhet, det være seg på varen, dens emballasje, i reklamesammenheng, på forretningsdokumenter mv. Eneretten innebærer også et vern mot andres bruk av såkalte forvekselbare varemerker, dvs. varemerker som ligner ditt merke i så stor grad at kjøpere og andre vil kunne tro at man har å gjøre med ditt merke, eller at det er en forbindelse mellom de to merkenes kommersielle opprinnelse. Eneretten innebærer i utgangspunktet også at ingen andre enn merkeeieren kan innføre varer under merket til Norge. Dette betyr at det for eksempel er ulovlig å importere varer som bærer et varemerke som er identisk med eller ligner et varemerke som er vernet i Norge - såkalte piratprodukter.

Hvorfor og hvordan registrere ditt varemerke?
I Norge er det to måter å oppnå enerett til et varemerke på: gjennom registrering hos Patentstyret og gjennom bruk. Registrering anbefales, da dette gir et håndfast bevis for varemerkerettigheten.
For å oppnå en enerett til varemerket gjennom bruk, må du kunne bevise at merket har blitt kjent som et kjennetegn for de aktuelle varer/tjenester, dvs. at merket skal være godt innarbeidet som ditt særlige kjennetegn i markedet. Det vil kunne være vanskelig å dokumentere dette, samt at det kan by på problemer å fastslå tidspunktet for når et varemerke skal anses som innarbeidet og dermed vernet. Vernet er også begrenset til det geografiske området hvor merket er dokumentert innarbeidet.
En varemerkeregistrering er derimot et dokumentert bevis på innehaverens enerett til merket. Registreringsdokumentet indikerer tidspunktet for når eneretten oppsto og hvilke varer/tjenester eneretten gjelder for. Et registrert varemerke nyter vern i hele Norge og er gyldig i ti år fra registreringsdatoen. Det kan fornyes et ubegrenset antall ganger mot avgift for ti nye år av gangen.
En norsk varemerkeregistrering eller –søknad kan benyttes som basis for å søke om registrering i utlandet gjennom et internasjonalt registreringssystem som per i dag omfatter ca. 65 land/regioner over hele verden, deriblant USA og EU.
Alt lar seg ikke registrere. Varemerkeloven stiller visse krav til et kjennetegns originalitet og adskillende evne. En bør også foreta en grov forundersøkelse av om det allerede er registrert eller søkt om et likt/lignende merke før man innsender registreringssøknad, samt at en må spesifisere hvilke varer og tjenester man ønsker beskyttelse for. Dette skjer etter et spesielt klassifikasjonssystem, som mange ønsker assistanse til å håndtere.

Kan jeg gjøre dette selv? 
I Norge kan du levere inn både design- og varemerkesøknader på egen hånd. Utforming av en god og egnet søknad krever imidlertid spisskompetanse som kan innhentes hos de profesjonelle patentkontorene. Det frarådes på det sterkeste å forsøke å innlevere søknader i utlandet på egen hånd, ettersom det er varierende krav til innlevering og utforming av søknadene, samt at praksis under behandlingen varierer. I noen land er dessuten profesjonell representasjon påkrevd.
Produktets tekniske funksjon dekkes imidlertid ikke av designregistreringen. Til dette trengs et patent. Ofte kan det være lurt å forsøke å beskytte den tekniske ideen med et patent og utformingen med design. Det kan i slike tilfeller være viktig å levere de to søknadene samtidig. En designregistrering er ofte raskere og rimeligere enn et patent.
I Norge innleveres designsøknader til Patentstyret. Det er viktig å huske at det kun er bildene som danner grunnlaget for søknaden og at bildene bør være så gode som mulig. Etter innleveringen kan ikke søknaden/bildene endres. Kravet til en design er at den skal være ny og ikke offentliggjort. Imidlertid kan man i Norge og Europa prøve ut produktet i markedet i inntil 12 måneder etter første visning før man søker.
En supplerende undersøkelse kan bestilles ved innlevering for å vurdere om liknende produkter tidligere er registrert og om egne produkter krenker andres rettigheter. Etter registrering er det opp til innehaver å selv følge med om produktet blir kopiert. Designregistreringen kan fornyes mot avgift hvert femte år i opptil 25 år.
En norsk designsøknad kan videreføres i utlandet innen seks måneder etter at den norske designsøknaden ble innlevert. Designsøknaden må innleveres i samtlige av landene hvor man ønsker produktet beskyttet. For EU kan man imidlertid benytte en felles søknad for de 25 medlemslandene.

Tekst: Solrun Figenschau Skjellum, Adm dir Oslo Patentkontor

Motta nyhetsbrev

Meld deg på nyhetsbrev!

Måten vi kommuniserer med hverandre på har endret seg radikalt bare de siste årene

Måten vi kommuniserer med hverandre på har endret seg radikalt bare de siste årene. Ansikt-til-ansikt, tolking av kroppsspråk og umiddelbare tilbakemeldinger fra den du snakker med, har blitt erstatte...
Les mer....

Å ta en velinformert beslutning kan hjelpe deg med å bli mer produktiv på arbeidsplassen

Velinformert beslutning kan spare tid og gjør at du utnytter ressursene dine bedre. Her er 15 måter du kan forbedre beslutningsferdighetene dine på. 
Annonsér her!
Annonsér her!

En stresset hjerne tar kronisk dårlige beslutninger

Inntil nylig trodde vi at hjernen sluttet å vokse i 20-årene og at det deretter kun gikk en vei. Men visste du at du faktisk kan trene hjernen din til å fungere bedre i hverdagen, slik at den blant an...
Les mer...

Husk det store bildet når det gjelder vanskelige beslutninger

Det å fatte komplekse beslutninger som gir de beste resultatene er en avgjørende del av alle lederroller. For å ta disse beslutningene, må du være i stand til å ha vanskelige samtaler der det ofte er ...
Vanskelige beslutninger

Hvordan kan negative følelser bidra til innovasjon?

Entusiasme, glede og «passion» beskrives ofte som viktige ingredienser i innovasjonsprosesser. Når vi skal skape noe nytt, trenger vi optimisme, ikke bekymring og misnøye, sies det. Samtidig er det st...

Less is more – slik blir du mer effektiv ved å gjøre mindre

Du kjenner sikkert følelsen – av at to do-listen er full av arbeidsoppgaver som burde vært gjort i går. Ordet nei er sjelden i bruk, og du påtar deg ansvar og stiller opp der det trengs. Men gjør dett...
Slik kan du bli mer effektive på jobb
Annonsér her!
Annonsér her!

6 hemmeligheter som gjør travle mennesker mer effektive

Som leder er det ikke så uvanlig å ha mange baller i luften på en gang. Den store utfordringen med å sjonglere ansvar for en bedrift, sosialt liv, trening og søvn, kan være både energitappende og ener...
Les mer....

Hva gjør deg til en god leder?

For å forstå hva ledelse egentlig betyr, må du spørre deg selv, ikke bare om hva ledelse er, men også om hva som er god ledelse.
Les mer....

Bygg team med energi og høye forventninger

Å skape en vinnerkultur i teamet, er ikke noe du gjør over natta. Men vil du lykkes, må du legge ned den innsatsen som trengs.Hun var bare 24 år gammel da hun startet det som skulle bli et livsprosjek...

Utvikle dine kreative tenkeferdigheter med 5 trinn

Mange arbeidsgivere verdsetter kreativitet. Å lære å bruke kreativ tenkning på jobb kan hjelpe deg med å utvikle nye og effektive løsninger for vanlige utfordringer du kan støte på i din rolle.
Annonsér her!
Annonsér her!

Fokusere på Growth mindset for å skape et best mulig grunnlag for god kultur og gode resultater

Har du kjent på at noen medarbeidere ofte tenker i etablerte, statiske baner og ønsker å bevare status quo, mens andre som oftest har fokus på vekst og utvikling? Visste du at disse responsene er knyt...
Les mer....

Ett dårlig eple kan ødelegge et helt tre

En undersøkelse utført av professorene Stephen Dimmock og William C. Gerken viser at selv dine mest ærlige ansatte har større sannsynlighet for å oppføre seg dårlig hvis de jobber sammen med en uærlig...
Les mer....