Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
håg_450x338
404

Drivkrefter for kreativ design

industridesign, innovasjon, kreativ design

Kreativ ny design blir til i et tett samspill mellom engasjerte industridesignere og nøkkelansatte i bedrifter. Her er fem drivkrefter som fremmer kreativ design. Interessen for design er økende. God industridesign kan også være en nøkkel til vellykket innovasjon og kommersiell suksess. Dessverre er det relativt få norske bedrifter som utmerker seg på designfronten.

- Skal Norge kunne markere seg med ny fremtidsrettet design, må vi våge å gjøre ting annerledes, forteller førsteamanuensis Birgit Helene Jevnaker ved Handelshøyskolen BI.

En skjult formue

Jevnaker har i sitt doktorgradsprosjekt ved BI undersøkt hvordan kreativ design kan utvikles gjennom et langvarig samarbeid mellom foretaksomme ansatte i bedrifter og eksterne spesialister innen industridesign.

Hun har blant annet fulgt designutvikling hos møbelprodusentene Håg og Stokke, panteautomatselskapet Tomra og Hamax (som blant annet produserer barnestoler for sykkel, akebrett og skileker). Jevnaker har intervjuet 54 ledere, utviklere og markedsførere fra fem industrielle eksportbedrifter og tre tjenesteforetak. Hun har også intervjuet en rekke erfarne, spesialiserte designere fra ledende designfirmaer både i Norge og internasjonalt. I alt er det blitt intervjuer med rundt 100 personer.

– Vi finner en skjult formue av modeller, kunnskap og samhandlingsmåter i det tette samarbeidet mellom bedrift og industridesignere og designbyråer. Et slikt vedvarende samspill kan skape gjentatte innovasjoner, sier Jevnaker.

Fem krefter som fremmer kreativ design

Studien viser at designutvikling kan foregå flere steder, både innomhus i bedriften og utenfor. Industridesigneren tar med seg sine erfaringer og nettverk inn i bedriften. Dette matches mot nettverket til bedriftens representanter i designutviklingsprosjektene.

BI-forsker Birgit H. Jevnaker har identifisert 5 drivkrefter som fremmet utvikling av nytt, kreativt design:

1. Designallianser:
Utvikling av ekstraordinære relasjoner mellom kunnskapsrike designere og etablerte bedrifter. Kreativ designutvikling skjedde imidlertid ofte på kryss og tvers av vante tenke- og arbeidsmåter. Arbeidet kan utforske, utfordre og føre noe nytt til eksisterende funksjoner, kunnskapsmiljø og ansvarsområder.

2. Organisering i grenseflater:
Designutvikling med kreative designere ble organisert og koordinert både innenfor og mellom virksomhetene. Arbeidet ble ikke bare "satt ut" til designkonsulenter. Designkompetanse ble tvert om gradvis dannet og gitt spillerom i utviklingsprosesser på flere steder i virksomheten og mellom designere og ulike samarbeidspartnere.

3. Frem- og tilbake-prosesser:
En serie designfunderte aktiviteter utfoldet seg på flere arenaer for samhandling. Det handler om både brukerobservasjoner via studio, verkstedsarbeid, møter og treff med distributører og forhandlere. Arbeidet gikk frem og tilbake, mellom skisser og modeller, fagfolk og brukere.

4. Gå mot strømmen:
Designere og enkelte ledere engasjerte seg på støttende, kjempende, kreativt provoserende og utholdende vis for å oppnå "noe mer" i design og innovasjonsarbeidet. 

5. Design tar tid:
Både tidspress og vedvarende strev over tid ble identifisert i tilknytning til atypiske industribedrifter og designfirma. Det var først etter år at ny og uvant design som for eksempel barnestolen TrippTrapp eller Capisco, en sadelbasert kontorstol, tok av salgsmessig. Men så har de til gjengjeld blitt kjerneprodukter og tenkning med lang holdbarhet i de aktuelle eksportbedriftene.

Tre råd til ledere

BI-forskeren mener norske bedrifter har mye å lære av de undersøkte virksomhetene og spesialistene. Hun drister seg til å presentere tre praktiske råd til ledere som virkelig ønsker å skape ny design og innovasjon i sine virksomheter:

1. Delta selv i designutviklingen. Da samler du deg egne erfaringer og gjør deg bedre i stand til å forstå kvalitet og verdiskapende muligheter.

2. Våg å kjempe for og støtt utvikling av noe nytt og holdbart gjennom samarbeid med kunnskapsrike designere og andre spesialister på tvers av fagskiller og organisasjonsgrenser.

3. Benytt iterative, tilstrekkelig dype prosesser. Industridesign i de studerte virksomhetene innebærer gjentakende dynamiske runder med engasjert samskaping med andre kyndige for å realisere noe nytt og bedre.

Tekst: Audun Farbrot – forskning.no

Motta nyhetsbrev

Meld deg på nyhetsbrev!

Måten vi kommuniserer med hverandre på har endret seg radikalt bare de siste årene

Måten vi kommuniserer med hverandre på har endret seg radikalt bare de siste årene. Ansikt-til-ansikt, tolking av kroppsspråk og umiddelbare tilbakemeldinger fra den du snakker med, har blitt erstatte...
Les mer....

Å ta en velinformert beslutning kan hjelpe deg med å bli mer produktiv på arbeidsplassen

Velinformert beslutning kan spare tid og gjør at du utnytter ressursene dine bedre. Her er 15 måter du kan forbedre beslutningsferdighetene dine på. 
Annonsér her!
Annonsér her!

En stresset hjerne tar kronisk dårlige beslutninger

Inntil nylig trodde vi at hjernen sluttet å vokse i 20-årene og at det deretter kun gikk en vei. Men visste du at du faktisk kan trene hjernen din til å fungere bedre i hverdagen, slik at den blant an...
Les mer...

Husk det store bildet når det gjelder vanskelige beslutninger

Det å fatte komplekse beslutninger som gir de beste resultatene er en avgjørende del av alle lederroller. For å ta disse beslutningene, må du være i stand til å ha vanskelige samtaler der det ofte er ...
Vanskelige beslutninger

Hvordan kan negative følelser bidra til innovasjon?

Entusiasme, glede og «passion» beskrives ofte som viktige ingredienser i innovasjonsprosesser. Når vi skal skape noe nytt, trenger vi optimisme, ikke bekymring og misnøye, sies det. Samtidig er det st...

Less is more – slik blir du mer effektiv ved å gjøre mindre

Du kjenner sikkert følelsen – av at to do-listen er full av arbeidsoppgaver som burde vært gjort i går. Ordet nei er sjelden i bruk, og du påtar deg ansvar og stiller opp der det trengs. Men gjør dett...
Slik kan du bli mer effektive på jobb
Annonsér her!
Annonsér her!

6 hemmeligheter som gjør travle mennesker mer effektive

Som leder er det ikke så uvanlig å ha mange baller i luften på en gang. Den store utfordringen med å sjonglere ansvar for en bedrift, sosialt liv, trening og søvn, kan være både energitappende og ener...
Les mer....

Hva gjør deg til en god leder?

For å forstå hva ledelse egentlig betyr, må du spørre deg selv, ikke bare om hva ledelse er, men også om hva som er god ledelse.
Les mer....

Bygg team med energi og høye forventninger

Å skape en vinnerkultur i teamet, er ikke noe du gjør over natta. Men vil du lykkes, må du legge ned den innsatsen som trengs.Hun var bare 24 år gammel da hun startet det som skulle bli et livsprosjek...

Utvikle dine kreative tenkeferdigheter med 5 trinn

Mange arbeidsgivere verdsetter kreativitet. Å lære å bruke kreativ tenkning på jobb kan hjelpe deg med å utvikle nye og effektive løsninger for vanlige utfordringer du kan støte på i din rolle.
Annonsér her!
Annonsér her!

Fokusere på Growth mindset for å skape et best mulig grunnlag for god kultur og gode resultater

Har du kjent på at noen medarbeidere ofte tenker i etablerte, statiske baner og ønsker å bevare status quo, mens andre som oftest har fokus på vekst og utvikling? Visste du at disse responsene er knyt...
Les mer....

Ett dårlig eple kan ødelegge et helt tre

En undersøkelse utført av professorene Stephen Dimmock og William C. Gerken viser at selv dine mest ærlige ansatte har større sannsynlighet for å oppføre seg dårlig hvis de jobber sammen med en uærlig...
Les mer....