Mange bedrifter står i fare for å gå tom for penger på et eller annet tidspunkt – spesielt i oppstarts- og vekstfasen.

– Under pandemien dukket det opp nye markeder, og vi så en økning i nyregistreringer i aksjeselskap. Nå som vi har gått tilbake til normalen, har markedene flatet ut og det er ikke lenger plass til alle. Derfor spås det en konkursbølge fremover, forteller Bjerkestrand.

Han er statsautorisert regnskapsfører i Tripletex, som leverer et fleksibelt og brukervennlig regnskapsprogram.

– Det å bygge opp en virksomhet krever ofte en del kapital og innsats i starten, før du faktisk begynner å få penger inn på konto. Det viktigste er at du har oversikt og er tett på situasjonen.

Få kontroll på økonomien

Driver du eget selskap anbefaler Bjerkestrand at du benytter deg av et brukervennlig regnskapsprogram.

– Få kontroll på informasjon og tall. Med Tripletex har du oversikt til enhver tid.

Han viser til at regnskapsprogrammet har en rekke muligheter for automatisering og integrasjoner.

– Dersom du og regnskapsføreren din utnytter mulighetene i Tripletex, samt sørger for å holde regnskapet oppdatert, har du et godt utgangspunkt for å få kontroll og innsikt i egen situasjon, sier Bjerkestrand og legger til:.

– Da kan du fokusere på å ta riktige grep for å komme ut av en utfordrende likviditetssituasjon.

Har bedriften utfordringer med likviditet? Under får du Bjerkestrands tre beste tips til hvordan du unngår at det blir kroken på døren.

1. Skaff deg innsikt

– Ved å ta i bruk Tripletex får du bilag fortløpende inn i systemet og automatisk oppfølging av fakturaene du har sendt. Ved å ha banken i systemet får du en reell oversikt over den situasjonen du kommer til å møte de neste månedene, sier Bjerkestrand og fortsetter:

– Når du går inn i regnskapet ser du den eksakte situasjonen, for den er oppdatert. Du vil oftere være ajour, forteller Bjerkestrand.

Han anbefaler å gå nøye gjennom følgende to spørsmål:

  1. Hvordan ser det ut fremover og hvor lenge vil den dårlige likviditeten vare?
  2. Sørg for å forstå hvorfor og hvordan dere havnet i situasjonen. Kan det unngås senere? Burde du sett det før?

Klikk her for å prøve Tripletex gratis

2. Vær bevisst på kostnadene dine

Du har plikt til å føre regnskap og holde deg oppdatert, men du kan la økonomisystemet ta mye av den kjedelige jobben.

Da kan du heller bruke tiden din på å lage en plan, sette opp budsjett, eller klekke ut nye ideer for å tjene mer penger eller analysere regnskapet for å se hvor du tjener mest penger.

Bjerkestrand anbefaler å se etter hvilke kortsiktige og langsiktige grep du kan ta for å øke inntektene. Undersøk om det er mulig å:

  • øke prisene
  • selge mer til eksisterende kunder
  • selge deler av et varelager på tilbud, for å få penger fort inn
  • prioritere tiden din annerledes – om det er noen produkter eller tjenester du ikke tjener så mye på, så bruk heller tiden på det som er lønnsomt
  • frigjøre tid til salg og levering, samt i en periode bruke mindre tid på andre oppgaver

Opplev fordelene med et fleksibelt regnskapsprogram

3. Skaff deg gode faktureringsrutiner

– Faktura ut er lik penger inn. Sørg derfor for å gjøre det riktig første gang du sender ut faktura. Et godt tips kan være å sette litt kortere betalingsfrist til kundene dine, sier Bjerkestrand og fortsetter:

– Med gode faktureringsrutiner øker sjansen for at du får raskere betalt og økt likviditet. I Tripletex-appen kan du gjøre dette raskt og sømløst, sier han.

Her er det spesielt viktig å huske følgende:

  • Riktig faktura til riktig kunde. Husk også å sette på riktig kontaktperson, innkjøpsordre og så videre.
  • Fakturere til riktig tid – ikke utsett faktureringen!
  • Sjekk om du kan sette kortere betalingsfrist på fakturaene, slik at pengene kommer raskere inn. 
  • Kan noen fordringer selges? Har fakturaprogrammet ditt integrasjon for dette?
  • Automatiser betalingsoppfølgingen. Bruk et regnskapsprogram som har automatisk purring og inkasso. I Tripletex kan du selv velge hvilke fakturaer som skal følges opp.

Prøv Tripletex gratis