Slik lager du en god kultur for tilbakemeldinger på arbeidsplassen
Å bli sett og anerkjent er et grunnleggende behov for oss mennesker. Likevel gir vi ofte bare tilbakemeldinger når vi ikke er fornøyd med noe. Hvordan kan ledere bidra til at arbeidsplassen blir preget av en kultur der også positive tilbakemeldinger er en naturlig del av hverdagen – og hva kan det føre til?
Guro Øiestad forklarer at det er viktig for mennesker å føle tilhørighet i flokken, at man er anerkjent av de andre. Hun peker på at det å gi tilbakemelding er en måte å anerkjenne noe eller noen på. Man trenger å få en bekreftelse på at innsatsen blir verdsatt – i gruppen, i avdelingen eller i organisasjonen. Det er både et relasjonsbehov som lar deg føle at du blir verdsatt og likt, og et informasjonsbehov om at det du gjør er riktig og passer inn. Veiledning kan også være at du heller bør gjøre ting på en annen måte for at det skal passe bedre inn – en korrektiv tilbakemelding.
Et miljø som er fattig på tilbakemeldinger kan føre til et mentalt energitap fordi folk blir usikre.
Allerede abonnement? Logg inn:
Lese mer? Velg et abonnement som passer deg
MÅNEDSABONNEMENT - LEDERNYTT
Kr 199,- pr. mnd