Makrouttrykk er hele puslespillet, mens mikrouttrykk beskriver en flyktig del av hver følelse. Når man ikke liker noe, består makrouttrykket av tre hoveddeler: rynker på nesen, dypere nesefure og rykk i overleppen. I disse tilfellene vil mikrouttrykket imidlertid bare vises gjennom en liten rykning på siden av nesen. Det kan kalles for «nei-ansiktet», og når du ser at noen gjør dette i en forhandling, er det noe de ikke liker. Legg merke til om neseborskyggen er til stede eller ikke.

Et hovedprinsipp for mikrouttrykk er at de går foran tankeprosessen. Du kan ikke hindre deg selv fra å vise mikrouttrykket fordi muskelbevegelsen kommer før erkjennelsesøyeblikket. Faktisk så er vi nødt til å lage dette uttrykket for å prosessere følelsen i hjernen vår.

Å lære å lese mikrouttrykk kan øke emosjonell intelligens

Å lese mikrouttrykk gir også muligheter til å øke emosjonell intelligens. Noen kan være sinte samtidig som de viser tegn på tristhet i uttrykket sitt gjennom en rynket hake. Hvis du kan se når andre sliter, er det vanskelig å være ufin mot vedkommende. Hvis du kan lese ansiktet deres, kan du lese hjertet deres. Hver interaksjon er en tilbakemelding på hva du sier, hva du gjør, hva de vil og hva de trenger. Hvis du er en god person og du kan se hvor mye andre mennesker sliter, vil det nesten være umulig å ikke prøve å finne medfølelse. Vi trenger virkelig at folk kommer overens og er snillere mot hverandre i bedriftssituasjoner. Det er slik vi styrker et selskap. 

For å virkelig lykkes i virksomheten, må du lære å lytte, og det å lese mikrouttrykk er den ultimate leksjonen i å lytte. De fleste av oss ønsker å jobbe i team som trives, som er nyttige, som fungerer. Jo mer vi forstår hva andre mennesker føler i øyeblikket, desto bedre kan vi gjøre det.

Slik leser du ansiktsuttrykk

Utvidelse av pupillene kan være et av de mest avslørende tegnene på følelser når man leser mikrouttrykk:

  • Pupillene våre utvider seg når vi vil noe.
  • Det kan bety ting som lyst, opphisselse, penger eller en spennende forretningsmulighet.
  • Pupiller kan være vanskelige å lese hvis de er påvirket av medisin- eller alkoholbruk.
  • Pupiller i lysere øyne har større startstørrelse.
  • Hvis du er i en forretningspitch, kan du prøve å måle hvor store den andre personens pupiller er i begynnelsen av møtet.
  • Hvis du for eksempel er i en forretningsforhandling, og motpartens pupiller utvider seg når du snakker om planene dine, bør du raskt presentere de produktene eller tjenestene du kan tjene mest på.

Tekst: Cecilie Hammernes Foto: Istock.com  Kilde: Success.com