Å ha regelmessige innsjekkinger med de ansatte, det å ta seg tid til å spørre hvordan de har det, om de har bekymringer, eller om det er noe du kan hjelpe til med, kan være en fin ting. Men for mange ledere blir dette ofte noe som blir både rutinemessig og overfladisk, en «la meg hake av dette på min gjøremålsliste»-greie der man ikke går dypere inn i samtalene. I tillegg kan du aldri være helt sikker på at du får ærlige svar, da en del ansatte kanskje er redde for at det å dele en utfordring de står overfor, vil bli sett på som en klage. For både ledere og ansatte kan innsjekkinger fort bli bare noe ledere gjør, og ansatte må tåle.

Blir mer lykkelige

En studie publisert av Association for Psychological Science fant at meningsfulle samtaler får oss til å føle oss lykkeligere og mer målbevisste. Jo mer meningsfulle samtaler vi har, jo bedre: personer med høyere trivsel har en tendens til å bruke mer tid på å ha samtaler med mening. Meningsfulle samtaler gjør deg mer lykkelig og gir deg en større følelse av hensikt.

For å få i gang en mer dypere samtale, kan du som leder være mer bevisst på å ikke alltid planlegge samtalen, men gjøre det mindre formelt ved å «bare svinge innom» og stille et enkelt spørsmål, som igjen kan føre til at dere går dypere. Spør først «hva?», før du raskt skifter til «hvorfor?» Hvorfor føler du deg på bestemte måter? Hvorfor gjør du disse tingene? Hvorfor vil du ha visse ting? Vis medfølelse, vis at du ser dem, vis forståelse, fortsett å spørre.

Vi trenger å føle oss hørt

I starten kan det hende at samtalen er ubehagelig, men en studie publisert i Journal of Personality and Social Psychology viser at folk som hadde samtaler basert på det som virket som for personlige spørsmål, følte seg mye mer tilkoblet og mye lykkeligere enn forventet. De aller fleste liker dypere samtaler. Vi ønsker alle å føle oss mer forbundet med andre. Vi ønsker alle å føle oss ikke bare lyttet til, men hørt. Det er viktige faktorer som ofte fører til at folk blir mer motiverte, inspirerte og ivrige etter å gjøre en enda bedre jobb.

Husk at du ikke trenger å starte «dypt». Begynn overfladisk, og følg deretter opp med dypere spørsmål: "Hvorfor tror du det er slik?" Still spørsmål som hjelper deg å lære enda mer. Det kan føles vanskelig i starten, men det er helt normalt. Hvis du er oppriktig og viser ekte interesse – noe du kan bevise ved å faktisk lytte til svaret – vil det oppmuntre den andre personen til å åpne seg. Kanskje de til og med vil be deg om å gå enda litt dypere. Resultatet vil bli en samtale som er mer meningsfylt og tilfredsstillende, og i motsetning til småprat eller vanlige "innsjekkinger", vil dere begge føle dere mer lykkelige og mer målbevisste.

Tekst: Cecilie Hammernes  Foto: Istock.com  Kilde: Inc.com