Ulik definisjon av å lede med hjertet

Fosser forklarer at vi legger forskjellig betydning i dette, men at mange benevner det som å være raus, å bry seg om på ordentlig. For henne handler det ikke om å være snill og gjøre det alle ønsker, men å være modig og levere på det medarbeidere og selskapet trenger. 

– For at selskapet skal overleve på sikt, er det viktig å bygge endringskapasitet, det vil si «evnen organisasjonen har til å implementere endring uten at det går utover den daglige driften eller senere endringsprosesser» (Meyer og Stensaker, 2006:218).

Det handler ikke om å bli den mest populære lederen, men å være en leder som har evne til å lede selskapet til å få høyere grad av endringskapasitet, til å hjelpe sine medarbeidere til å utvikle seg og snu seg raskt i et uforutsigbart marked uten at det koster altfor mye energi. 

– Forutsetningen for å få til dette er at det er tillit i bunn og psykologisk trygghet. Det er viktig at medarbeiderne føler seg inkludert og har tilhørighet til kolleger på jobben. Hvordan lederen involverer og inkluderer, har stor betydning på kulturen. Jo flere som føler seg inkludert, desto enklere er det å få klare tilbakemeldinger, og jo flere vil gå den ekstra mila og samarbeide bedre. 

Åtte pilarer

– Jeg liker boken til Desmond Tutu og Dalai Lama, 8 Pillars of Joy. Den kan veilede oss til å lede med både hodet og hjertet, samtidig som vi får det bedre selv. Disse åtte grunnpilarene er forankret i forskning og er en måte å lede seg selv på som jeg opplever at de beste og mest suksessfulle lederne praktiserer. Glede er et biprodukt av hvordan vi lever livene våre. Den gir åtte pilarer som grunnlag:

  1. Perspektiv – å løfte blikket, se muligheter uavhengig av hvilken situasjon man står i.
  2. Ydmykhet
  3. Humor
  4. Aksept – å akseptere det vi ikke får gjort noe med
  5. Tilgivelse. Bitterhet går ut over andre, men mest deg selv. Uten tilgivelse er du fortsatt bundet til den som såret deg.
  6. Takknemlighet. Sett pris på det du har, ikke fokuser for mye på det du ikke har.
  7. Compassion (som jeg ikke har funnet et norsk dekkende ord for). Du har empati og gjør noe med det. Compassion er bekymringen du får når du ser andre lide og gjør det du kan for å hjelpe. Det er med andre ord empati, med handling. De som gjør dette daglig, utfordrer det etablerte, noe som kan være utfordrende. 
  8. Generøsitet. Når vi gir, får vi glede. Det er koblet til hjernen vår, slik at vi føler oss bra. 

De tre P-ene

Fosser understreker at ledelse handler om å utgjøre en forskjell sammen med andre, og at man for å få til ekte ledelse må ha gode relasjoner, ikke bare stillingsmakt. 

– Nelson Mandela sa i sin tid: «Et godt hjerte og en god hjerne er en god kombinasjon». I dagens og fremtidens samfunn lønner det seg. Vi har lyst til å jobbe for og kjøpe av selskaper og ledere som vil noe mer enn seg selv, og som gir tilbake til samfunnet. Årsaken til at jeg begynte i og fortsatt leder et selskap i Amesto, er at familien og eierne i Amesto lever de 3 P-ene – People, Planet og Profit. Vi har stor tro på at om vi gjør en god jobb med medarbeidere og kunder, samt tar et samfunnsansvar, da kommer resultatene etter hvert. 

– Jeg pleier å referere til boken Give and take av Adam Grant, som viser at raushet, gjort på den rette måten, er den nye veien til suksess. Adam Grant undersøker hvorfor noen klatrer til topps på jobben, det vil si når målene sine, og han viser at suksess avhenger av hvordan vi omgås hverandre. «Å gi og ta» viser hva nettverksbygging, samarbeid, påvirkning, forhandlinger og lederskap har til felles. 

– De fleste opptrer enten som «givers», «takers» eller «matchers». «Takers» forsøker å hevde seg ved å få så mye som mulig fra andre, mens «matchers» gir så mye som de får tilbake og til dem de får av. De aller fleste av oss er «matchers». 

«Givers» er sjeldne og bidrar til andre uten å forvente noe i retur. En spesiell gruppe «givers» oppnår mest suksess i jobben sin, «matchers» og «takers» kommer som nummer to, og en annen gruppe «givers» får minst suksess. 

«Givers» med mest og minst suksess

– Grant viser at disse tre måtene å opptre på har stor innvirkning på suksessen vi oppnår. Mens en gruppe «givers» blir utnyttet og utbrent, oppnår den andre gruppen «givers» svært gode resultater. Det interessante her er å se på forskjellen på de med minst suksess og mest suksess. De «givers» som setter seg mål og gir på veien mot målet sitt, samtidig som de setter av tid til å gi til seg selv, er de som når mest suksess. 

– Dette gjelder nok for ledelse også. De lederne jeg har sett lykkes, er de som setter seg mål, er rause på sin vei, men som også setter av tid til egentid og til å reflektere over hva som er viktig og haster, og hva som er viktig, men ikke haster (noe de også setter av tid til å gjennomføre). De prioriterer i tillegg aktiviteter som fyller på med energi. 

– Et eksempel på en leder jeg har jobbet med, er Britt Fidjestøl i Hewlett Packard. Hun sier: «Det er folkene som skaper resultater. Jeg tror veldig på å formidle et målbilde alle forstår, ser sin rolle i og hvordan de kan bidra, skape engasjement og resultater, i tillegg til coaching og oppfølging i hverdagen med fokus på at den enkelte skal lykkes.» Jeg har sett mange ledere som er for snille. De gjør det medarbeidere spør om til enhver tid. De omstiller ikke selskapet i henhold til markedsutfordringer, tar ikke tak i konflikter og dekker over. Dette er ikke god ledelse på sikt og skader både arbeidsmiljø og resultater. Det lønner seg å lede med både hodet og hjertet. 

De beste ledernes styrker

Fosser forklarer at hun selv har gjort mange lederfeil gjennom karrieren sin, og at hun kjenner mange ledere som er mye bedre enn henne på personalledelse. 

– I Amesto People & Culture deler vi på lederrollen. Det fraskriver meg ikke ansvaret, men det hjelper oss, slik at vi kan utnytte hverandres styrker og at vi sammen blir gode. For meg er det å lede med hjertet tett linket til å være compassionate (lede med empati og gjøre det du kan for å hjelpe mot et mål.) 

– Basert på mine erfaringer er de beste lederne gode på tre viktige områder:

1. De viser sin sårbarhet og er ydmyke

De beste lederne feiler, og de innrømmer feil. De deler flere sider av seg selv. De spør om hjelp og er ikke redde for å vise sine svake sider. Ordet unnskyld er undervurdert. De beste lederne sier unnskyld og mener det. Det å ha en lederrolle er et stort ansvar, man har innflytelse og makt over andre. Det er mange dilemmaer som må håndteres og det er ikke sjelden man må velge mellom to onder. Man kan glede en, men det gjør at man sårer en annen. For eksempel i en nedbemanningsprosess. De beste lederne håndterer dilemmaer som dette med verdighet. De beste er gode på å avdekke potensialet til medarbeiderne, og jobber for økt tillit til selskapet og deg som leder.

2. De viser omsorg og kjærlighet

De beste lederne tar seg tid til å se de rundt seg, uavhengig av rapporteringslinjer. Det er ikke så ofte vi bruker ordet kjærlighet på jobb. De beste lederne gjør mer enn å bry seg om, de bygger en kultur der de legger til rette for at medarbeiderne jobber sammen og bryr seg om hverandre. Det kan ta lang tid, men de gir seg ikke. Vær bevisst på hvordan du snakker om og dømmer andre mennesker overfor dine medarbeidere, enten det er renholder eller øverste leder. 

3. De utviser mot

Det krever mot å tørre å spørre hvordan medarbeidere har det, og å lede dem i en retning du tror er riktig. Det er enklere å gi det de selv ønsker, enn det du tror er riktig. Det som motiverer én eller flere personer, kan også virke demotiverende på en annen. Noen ganger er ikke bedriftens mål i tråd med enkelte medarbeideres ønsker. Da må man ta modige valg og tørre å gi tilbakemelding. Noen ganger kan det føre til at medarbeidere må finne en annen arbeidsplass. Gode ledere klarer ofte å gjøre også dette på en måte som oppleves rettferdig, med både hodet og hjertet. 

Det krever mot å være åpen og transparent som leder, avslutter Fosser.

  • Om Yvonne Fosser

    Jobb: Har startet og leder Amesto People & Culture, som leverer tjenester som HR for Hire, coaching/rådgivning, kultur og lederutvikling, samt rekruttering av mangfold. 

    Erfaring: Har jobbet som HR direktør i DHL, Felleskjøpet, Hewlett Packard Norge og Innovasjon Norge. 

    Utdanning: Siviløkonom, pedagogikk, Masterkurs i Arbeidsrett og Human Resource Management.

  • Fossers lese-/lyttetips: 

    Bøker:

    1. The book of Joy, Dalai Lama, Desmond Tutu
    2. Give and Take, Adam Grant 
    3. Jobbpsykologi, Rebekka Egeland, Carina Carl

    Podkast:

    1. Hidden Brain 
    2. Rethinking, Adam Grant

Fra leder av Amesto Accounthouse, Sverige:

  • Mine 5 beste tips til hvordan du kan skape en velfungerende organisasjon:

    1) Bygg tillit i organisasjonen din. Dette gjør du ved å bli kjent med medarbeiderne.

    2) Tydeliggjør bedriftens mål og visjon.

    3) Lag #, KPI-er og presentasjonsbilder som du kan bruke fortløpende og koble til. Det skaper raskt en gjenkjennelse og forståelse i alle deler av organisasjonen din.

    4) Sett delmål og følg opp sammen. Inkludering skaper god effekt for å øke kreativiteten og utnytte all kraften som finnes blant medarbeiderne.

    5) Feire sammen

Eksempler på reelle tilbakemeldinger gitt til ledere som leder med hjertet

  • For meg betyr det å lede med hjertet å; ha respekt, ta på alvor, være empatisk og autentisk. På ingen måte «puseledelse» – for det handler i høyeste grad om å være tydelig, tilgjengelig og derved troverdig!
  • En av de varmeste, rauseste menneskene jeg har blitt kjent med. Man merker fort ledere som er hyggelige fordi de er ledere, og ledere som tvers igjennom er hel ved. 
  • Han leder med hjertet uten at hodet kommer for kort. Han ser deg, din verdi og ditt potensial og deler raust erfaring, nettverk og kompetanse.
  • Med 360 graders engasjement står hun støtt og leder med varme.
  • Hun leder med hjertet, og med ro, trygghet og visdom er hun bauta for avdelingen sin og oss rundt henne.
  • Hun leder med hjertet, og med ro, omsorg og trygghet blomstrer i teamet hennes.
  • Hun leder med hjertet og teamet hennes er større enn på papiret da hun passer på at alle er inkludert.
  • Ledere som lykkes over tid, leder med hjertet. De har gode relasjonelle ferdigheter og bryr seg om folka. Motsatsen er de som er svært saksorienterte. De kan skape resultater på kort sikt, men blir sjelden omtalt som ei som leder med hjertet.
  • Du leder med hjertet. På godt og vondt, og derfor ynskjer både eg og mange andre å jobbe sammen med deg. Altfor ofte så mister vi, ledere, oss sjølv i havet av plikter og tall og då mister vi også kontakten med det aller viktigste i selskapet – menneska. Det er beintøft å vere leder. Berre ein beintøff leder våger å vise sårbarheit. Utan å vise sårbarheit, medfølelse og forståelse for andre så får du i alle fall ikkje tillit. Utan tillit er du ingen leder. Du spiller andre god og hjelper oss å finne løysingar sammen. Ledelse handler nettopp om dette. Ingen ledere kan alt eller finner løysingane på alt, men det handler om å skape eit team som jobber sammen, ynskjer å spille kvarandre gode og ikkje minst ynskjer å skape god butikk og god kultur i selskapet.
  • Hun leder med hjertet – og peker med hele armen. Varm, empatisk, tydelig, engasjert, visjonær og uredd. Med stort hjerte for hele gjengen sin, uten å miste fart mot målene sine.
  • Hun blir begeistret og anerkjenner sine medarbeidere, har høye forventninger og feirer når de blir nådd, deler av overskuddet og delegerer arbeidet. Bygger god og oppbyggende kultur. Hun mener, gir mening og lager en meningsfull bedrift for seg, sine medarbeidere, kunder og leverandører. En høyst tilstedeværende leder.

(kilde: LinkedIn)

LES FLERE SAKER I TEMASERIEN: BLI EN FREMRAGENDE LEDER

Tekst: Inger Lise Kontochristos  Foto: Amesto