Å drive etter verdier

Reitan forklarer at Reitan Retail er ett av tre store selskaper, sammen med Reitan Kapital og Reitan Eiendom, som utgjør REITAN, som har som visjon å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet. Derfor har de valgt å ikke ha en egen visjon.

– Vi ser på det å være verdidrevet som en suksessfaktor for å skape nye arbeidsplasser, økonomiske verdier, for å få kunder, medarbeidere og samarbeidspartnere til å føle seg verdifulle, og for å drive virksomheten vår med verdighet. Da vi etablerte Reitan Retail i 2021, valgte vi å være tro mot filosofien om at det enkle ofte er det beste: Vi definerte ikke en ny og egen visjon for Reitan Retail, men valgte å bygge videre på visjonen til REITAN. Det er tross alt begrenset hvor mange verdier, visjoner, misjoner og formål ansatte klarer å forholde seg effektivt til i hverdagen.

– Som mange vet er det tette bånd mellom en visjon, en misjon og et formål, så heller enn å definere en egen visjon for Reitan Retail, valgte vi å skape et felles formål med handelsvirksomheten vår: At vi skal gjøre hverdagen litt enklere og verden litt bedre. Jeg synes det er mye kraft bak disse ordene. Formålet vårt sier mye om hva vi ønsker å være, og hvilket ansvar vi både kan og skal ta som en aktiv samfunnsaktør. At vi skal gjøre hverdagen enklere, handler blant annet om at vi har kunden som øverste sjef, og at vi hele tiden skal utvikle løsninger som skal gjøre det enklere å handle hos oss. Det skal være enkelt og effektivt å være kunde i våre kjeder, enten du kjøper dagligvarer, kioskvarer, bilvask, elbillading eller drivstoff. Det skal også bli enklere å ta gode, ansvarlige valg, slik at man kjøper varer som er til det beste for både for kropp og planet.

– At vi skal bidra til å gjøre verden litt bedre, handler om hvilket samfunnsansvar vi skal ta. Der er jeg stolt over at virksomheten vår står bak en rekke bransjeledende tiltak, som for eksempel industriens beste dyrevelferd i kyllingproduksjonen vår, eller at vi gikk foran for å kutte palmeoljen fra våre produkter. REMA 1000 har dessuten i syv år på rad blitt kåret til Danmarks mest bærekraftige merkevare. Det er også mye som er ugjort på dette området, og det motiverer meg. Bærekraftsagendaen vår er en integrert del av forretningsstrategien, og noe vi kommer til å bruke mye tid og energi på i årene fremover. Vi både kan og skal gjøre en forskjell, og dette er veldig viktig for meg som leder. Jeg ønsker å kunne sove godt om natten, og da må jeg vite at vi utgjør en positiv forskjell. Det krever at vi tenker på den triple bunnlinjen, altså at vår virksomhet skal gi fordeler for både bedriften, forbrukere og miljø.

42 000 drømmer

Reitan forklarer at de jobber med verdibasert ledelse som rettesnor i det daglige arbeidet, og at de har en klar definisjon av hva dette betyr.

– Verdibasert ledelse i alle selskapene som hører til under REITAN, er definert som «å bygge store mennesker som skaper handling gjennom tillit». Å gi folk myndighet og ansvar krever ledelse med et positivt menneskesyn, relasjonelt mot og tydelighet i forhold til egne verdier. God ledelse som bygger store mennesker, handler om å ha troen på enkeltmennesker og deres prestasjoner. Om å få folk til å føle seg verdifulle. Hele organisasjonen må da ha kunnskaper om hva det vil si å unne og beundre hverandre, bygge stolthet og begeistring.

– Det ligger sentralt i filosofien i Reitan Retail at vi skal tørre å drømme. Når noe skapes, starter det med en drøm. Vi har 42 000 mennesker i systemet vårt, og jeg håper alle sammen drømmer om både stort og smått. Å drømme, og åpent snakke om sine drømmer, bidrar til å frigjøre masse energi, og fra et ledelsesstandpunkt bruker vi verdigrunnlagene våre til å kanalisere energien i riktig retning. Store beslutninger hos oss tas på bakgrunn av verdigrunnlag, fagkunnskap, magefølelse og erfaringer.

– Som leder må jeg tørre å stole på at den personen som har fått ansvaret for en problemstilling, kommer med den beste løsningen. I REITAN-systemet tror vi på enkeltmennesket, at hen er i stand til å ta gode beslutninger selv, og vi ønsker at beslutningene skal tas nærmest mulig kunden. I Reitan Retail og de andre selskapene i REITAN ønsker vi å bygge store mennesker og solide bedrifter. Da må vi gi folk noe å tro på, stor frihet og myndighet satt i system. Egeninteressen og det emosjonelle eierskapet er drivkraften, og verdiene er verktøy.

Ole Robert Reitan presenting.jpg

Ole Robert Reitan under NHOs årskonferanse

Ikke regelstyrt virksomhet

– Mange bedrifter ser ut til å prøve å skape et regelverk og et byråkrati uten smutthull, som de mer eller mindre trer nedover hodet på folk i organisasjonen. Den tilnærmingen er jeg ikke tilhenger av. Strenge regler og tungt byråkrati bygger ikke store mennesker og fremmer ikke selvstendige beslutninger og sunn fornuft. Tempoet og prestasjonene i arbeidslivet krever at folk tar gode beslutninger uten behovet for å treffe komiteer og ha møter. Flatere strukturer og mindre byråkrati er mindre ressurskrevende og mer lønnsomt. Det er de med de laveste kostnadene og den mest effektive driften som overlever.

– Når gode beslutninger tas raskt, er det en mer bærekraftig måte å drive virksomhet på. Tydelig retning og verdier hjelper folk å navigere i landskapet virksomheten er i. Uten det vil folk miste retningen og man vil i verste fall få korrupsjon. Med evigheten som perspektiv kreves det høy forretningsmoral i de daglige beslutningene som tas, overalt i organisasjonen vår.

Bromstad.jpg

Den første REMA-butikken, på Bromstad i Trondheim

Å skape tillitskapital

Reitan forklarer at det er verdigrunnlagene som definerer det meste hos Reitan Retail, og at alt handler om å skape tillit.

– Det er verdigrunnlagene som driver oss – som er oss. De gir oss retning og hjelper oss på veien mot målet, uten å glemme hvor vi kommer fra. Vi bruker ordet verdigrunnlag i stedet for bare verdi, fordi disse representerer en grunnmur. Våre verdigrunnlag gir grobunn for flere verdier, felles tenkesett og væremåte som til sammen blir vår kultur. Vi har i dag åtte verdigrunnlag, som har blitt jobbet frem etter læring i mer enn 40 år. Vi er sikre på at det er kombinasjonen av sterke indre verdier og høy kompetanse som er vinneroppskriften, enten det er for et enkeltmenneske eller en bedrift. Derfor ser jeg det som min viktigste oppgave som leder, å jobbe med å få folk til å forstå filosofien vår.

– Utøves verdibasert ledelse godt, vil tillitskapitalen i virksomheten øke. I et krevende marked er tillit avgjørende for kunden vår, og ikke minst for evnen og viljen til å ta risiko gjennom å investere for å trygge arbeidsplasser og bygge sterke virksomheter med evigheten som perspektiv. I en verdibasert kultur vil folk føle seg verdifulle fordi de blir sett og får tillit. Den indre motivasjonen ligger til grunn for utholdenheten og nivået. Mennesker som føler seg hjemme i en kultur, som opplever at virksomheten tror på og brenner for det samme som dem selv, er mer lojale og gir mer av seg selv.

Vår filosofi.jpg

Ole Robert Reitan forteller at «Blåboka» omtaler deres filosofi, denne er publisert på 8 språk. 

Ta beslutninger nærmest kunden

Reitan understreker at god organisasjonsstruktur, klare forretningsideer, effektive enheter og tydelige ansvarsområder og forventninger er nødvendig for å lykkes med verdibasert ledelse. Og at de ikke minst trenger å sørge for at alle – ikke bare lederne – skjønner filosofien deres.

– Hos oss skal alle kjenne verdigrunnlagene våre og hvorfor vi har valgt dem. Derfor har vi satset tungt på opplæring og skolering. Vi har bygget egen Verdiskole, hvor vi har egen verdiskolerektor, og vi har inngått samarbeid med NTNU om etablering av et kurs med studiepoeng i verdibasert ledelse. Dessuten skal alle nyansatte kjøpmenn og administrativt, som del av sitt opplæringsløp, reise til vårt hovedsete på Lade Gaard for filosofikurs og trening i verdigrunnlagene.

– Mitt mål som leder er at jeg skal være nødt til å ta færrest mulig beslutninger. Jeg ønsker at beslutningene skal tas nærmest mulig kunden, fordi jeg har en grunnleggende tro på at de beste beslutningene tas der kundens behov står i sentrum. Det er denne filosofien, med effektive strukturer og verdibasert ledelse i sentrum, som har vært en vinneroppskrift for selskapet vårt i mer enn 40 år. Det er min erfaring at de dyktigste folkene ønsker å utnytte sin kompetanse og erfaring til det beste for selskapet, men de trenger en retning, og verdier og et godt formål fungerer utmerket til det. Husk; alt kan kopieres, bortsett fra menneskene våre, avslutter Reitan.

Om Reitan Retail

Reitan Retail er et ungt selskap, faktisk bare to år gammelt. Selskapet ble opprettet i forbindelse med at de samlet all handelsvirksomhet i REITAN i samme selskap, altså Reitan Retail. I dag har Reitan Retail nærmere 4000 utsalgssteder i syv land, innenfor dagligvare, kiosk, servicehandel og mobilitet. Deres 42 000 mennesker jobber innenfor fire forretningsområder: REMA 1000 Norge, REMA 1000 Danmark, Reitan Convenience og Uno-X Mobility. Om lag halvparten av omsetningen deres skjer utenfor Norge, og hver dag har de nærmere 2 millioner kundemøter.

Historien startet med at Ole Robert Reitans besteforeldre, Ole og Margit Reitan, flyttet fra Soknedalen til Trondheim for å forfølge drømmen om å starte kolonial i 1948. Deretter har familiens historie stort sett handlet om handel.

Den første REMA-butikken ble etablert i Trondheim i 1979, og nå, litt mer enn 40 år etterpå har REMA 1000 blitt en av de sterkeste merkevarene i både Norge og Danmark. Med mer enn 1100 butikker totalt har REMA 1000 som mål å selge et bredt utvalg av dagligvarer til laveste pris, av høy kvalitet, produsert og solgt på en ansvarlig måte.

Kiosk- og servicehandelsvirksomheten kom inn i selskapet tidlig på 2000-tallet, og i dag har Reitan Convenience rundt 2000 butikker, kiosker og serveringssteder i Norden og Baltikum. De har kjedene 7-Eleven i Norge, Sverige og Danmark; Narvesen i Norge, Latvia og Litauen; R-Kioski i Finland; R-Kiosk i Estland; Pressbyrån og PBX i Sverige; Caffeine Roasters i Latvia, Litauen og Estland;  Lietuvos Spauda i Litauen; og Northland i Norge. Reitan Convenience har som mål å gjøre bærekraft enkelt og mer tilgjengelig.

Det som startet som oppkjøp av en bensinstasjonskjede på midten av 2000-tallet, har utviklet seg til å bli det de i dag kaller Uno-X Mobility. Her møter de kundene med konseptene Uno-X, YX og YX 7-Eleven. Uno-X tilbyr drivstoff, elbillading og Svanemerket bilvask i Norge og Danmark. YX, YX 7-Eleven og YX Truck spesialiserer seg hovedsakelig på drivstoffdistribusjon og -salg i Norge og Danmark.

Om Ole Robert Reitan
Jobb: CEO i handelsselskapet Reitan Retail, som har 42 000 mennesker, fordelt på 4000 utsalgssteder og virksomhet i syv land. Deleier i REITAN.
Erfaring: Sjef for REMA 1000 i mange år, nå sjef for Reitan Retail med handelsvirksomhet i hele Norden.
Utdanning: Først og fremst livets handelshøyskole. Han ble født inn i butikk, og siden har livet hans stort sett handlet om handel. I tillegg har han bachelorgrad i økonomi og markedsføring.

Tekst: Inger Lise Kontochristos  Foto: Øyvind Breivik, NHO, og Camilla Solberg