Kathrine Duun Moen, administrerende direktør i Technogarden, forteller at lederrollen endrer seg i takt med samfunnet ellers.

– Det er i dag større usikkerhet, både med tanke på marked og rammebetingelser. Å være godværsleder er noe annet enn å være leder i markeder som er i endring. Det krever omstilling for både ledere og medarbeidere, andre typer beslutninger, annen type kommunikasjon og sannsynligvis også et taktskifte. Dette er en helt annen situasjon enn når alle piler går oppover og organisasjonens primære utfordring er å prioritere hva man skal springe etter. Alt handler om å lede mennesker og å være flink til å håndtere folk.

Endringer som må tas hensyn til

Duun Moen påpeker at selv om arbeidsmarkedet kan se ut til å stramme seg inn fremover, vil det fortsatt være en kamp om ressursene.

– Det er stort kompetansebehov, spesielt innenfor ingeniørdisipliner. Arbeidsgivere må strekke seg stadig lengre for å tiltrekke seg og beholde medarbeidere. Dette fordi det er større mobilitet i arbeidsmarkedet enn før. Hvis ledere ikke klarer å leve opp til medarbeidernes forventinger og organisasjonen ikke tilbyr attraktiv kompetanseutvikling, kultur, betingelser og så videre, vil folk finne seg en annen leder og et nytt sted å jobbe. Det er rett og slett større utålmodighet i samfunnet. For å være attraktiv for nye arbeidstakere og nåværende medarbeidere er det nødvendig å forstå hva som er viktig for folk, og dette bildet er mer sammensatt enn tidligere.

– Et annet område som både omverdenen og medarbeidere har stadig høyere forventninger til, er bærekraft. Det handler om å gi bærekraft et reelt innhold i virksomheten. Ingen bransjer er fritatt fra bærekraft, og i vår virksomhet, som er rådgiving, må vi jobbe med hvordan vi kan bidra til økt bærekraft i oppdragene våre og naturligvis sørge for ivaretagelse av bærekraft i eget hus. Mange virksomheter, inkludert Technogarden, trenger å jobbe med at bærekraft blir en naturlig del av virksomheten.

– I løpet av de siste årene har hjemmekontor blitt en del av hverdagen, og det har for mange blitt viktigere også etter korona. Folk setter så stor pris på fleksibilitet, og vi ser at arbeidstakere er mer bevisste på balansen mellom jobb og fritid. Det er bra og må tas hensyn til, men det byr også på utfordringer for ledelsen. Det går fint å ha medarbeidere på hjemmekontor når forespørslene renner inn og det er høyt tempo, men hva når vi går inn i en stille periode? Å drive fjernledelse når alle har mer enn nok å gjøre, er en ting, men det er langt mer krevende i et vanskelig marked. Medarbeideres motivasjon og den psykologiske effekten et vanskeligere marked kan ha, er en utfordring som ikke kan håndteres på tradisjonelle måter hvis medarbeidere er på hjemmekontor.

Mer bevisst lederrolle

– Når vi går fra godvær til turbulens, krever det at leder er trygg, klarer å balansere utfordringer og muligheter, samt evner å skape ro i organisasjonen. Samtidig må man klare å skape en «sense of emergency» når det er nødvendig. I tillegg må man være i forkant, ta vanskelige beslutninger før det er for sent og samtidig klare å motivere. Det vil si at vi må være balansekunstnere. For å lykkes krever det at en har et solid team rundt seg og en velfungerende ledergruppe som kollektivt drar i samme retning. Kompetanse på endringsledelse og gode kommunikasjonsevner er også spesielt viktig i turbulente tider.

– Jeg har en opplevelse av at kravene til ledere blir stadig mer komplekse. Det er ikke nok å være flink i faget ditt – det forventes også mer av deg på et menneskelig plan. Å takle nye tider krever også en ydmykhet og at du er bevisst på at lederrollen er til låns. Rollen har du for en periode av tid, og aldri til odel og eie. Det samme gjelder dine medarbeidere. Det er en gruppe du er så heldig å ha til låns.

Ledelsesprinsipper som tåler turbulente tider

 

Ambisjon Ønsket om å bli bedre – å gjøre det litt bedre dag for dag.
Samarbeid Sammen er vi sterkere og kan levere bedre. Empati og menneskelige relasjoner er viktige suksesskriterier.
Åpenhet For å lære må vi dele. 
Tillit  Vi lever av tillit – fra våre kunder, samfunnet, ledere og kollegaer.  Følelsen av tillit gir motivasjon. 
Omtanke Ta vare på andre og seg selv. Vi skal vise omsorg til medarbeidere, miljø og samfunn.
Ansvarlighet Man skal ta ansvar for resultater og leveranser.

 

– Disse prinsippene er en forventning til alle som jobber hos oss, ikke bare lederne våre. Prinsippene er tidløse og står seg i all slags vær, og de vil være like relevante om ti år. Ledelsesprinsippene fungerer som en bærebjelke i mitt lederskap og er en fin påminnelse om momenter jeg må jobbe med hver dag for å bli en bedre leder i jobben min, avslutter Duun Moen.

Duun Moens tre tips til ledere for 2023

  • Forbered deg på hvilke områder det kan bli aktuelt å skape en sense of urgency innenfor, og hvordan du vil gjøre det
  • Oppretthold kommunikasjon hvis ting blir vanskelig – det blir aldri for mye kommunikasjon
  • Minn deg selv på at medarbeiderne dine er du så heldig å ha til låns

 

  • Om Kathrine Duun Moen
    Jobb: Administrerende direktør i Technogarden og del av konsernledelsen i Norconsult.
    Erfaring: Har bred erfaring fra ulike bransjer, blant annet lederstilling i Forsvaret, vært direktør for forretningsutvikling og IT i Relacom og Innovasjonsdirektør i Statkraft. Hun har også mange års erfaring fra Ernst & Young Advisory Services.
    Utdannelse: Utdannet sivilingeniør fra NTH (NTNU).

Tekst: Ingunn Helene Kristensen  Foto: Johnny Syversen