I selskapet Øksnes Entreprenør AS har administrerende direktør, Stian Reinholdtsen, vært opptatt av å ta arbeidsmiljøet og de ansatte på alvor – noe som har skapt gode resultater. I 2019 vant de blant annet European Business Award i kategorien med selskap som omsetter for mellom 25 og 150 millioner euro.

– Arbeidsmiljø er det største spørsmålet i en bedrift. Det er det som avgjør alt. Hos oss er arbeidsmiljøet og bedriftskulturen selve bærebjelken og noe som er helt avgjørende for utvikling av selskapet.

Medarbeiderne er maskinen

– Et godt arbeidsmiljø handler om at når det kommer til søndag kveld og helga er over, så skal du ikke kjenne deg motløs for å gå på jobb på mandag. Du skal kunne føle på at «nå er helga over, det var hyggelig, men det blir vel så hyggelig i morgen tidlig når jeg skal på jobb igjen». Hvis medarbeiderne dine kan tenke det, da har du oppnådd noe som leder. Det er ikke nødvendigvis et mål at jobben skal være bedre enn helgen, men arbeidsplassen er faktisk noe som tar store deler av uka, og hvis man ikke oppnår å gjøre de dagene bra, så får man ikke potensialet ut av folket. Folket er jo maskinene i, nesten uten unntak, alle selskap. Hvis man roter med motoren eller maskinen innenfor et karosseri, så kommer man seg ingen vei. Det er derfor man er nødt til å ha høyest mulig fokus på det å få folk til å ha det bra på jobb.

– Det å ha det bra på jobb er ikke dermed sagt at folk har full fest hele tiden, men det handler om at vi har det meningsfylt: Det å bli lyttet til, ha en tilhørighet og vite hva man jobber mot. Vite hva som er det store målet, og hva som er delmålene i selskapet. Det er utrolig viktig for de ansatte – at de opplever at det de utøver i løpet av dagen, har en misjon.

– Men hvis kulturen slår sprekker derimot, så er faren at det fort blir en oppløsning i selskapet. Da kan du oppleve at det oppstår subkulturer, ikke bare én, men flere. Det blir et «vi og de» i stedet for «oss». Det blir fort konflikter der man snakker om hverandre i stedet for med, og folk og subkulturer går egne veier. Alt dette fører til blant annet lavere produktivitet, sykemeldinger eller tap av ansatte. Så dette er virkelig noe du må ta alvorlig.

– Hvis det begynner å løsne i fortøyninga og vinden får tak, så blir det vanskelig. Effekten av et dårlig arbeidsmiljø kan være ganske prekær. Det blir en kraft i organisasjonen som man må være ytterst forsiktig med. De ansatte er jo ressursen man har, og for oss som har masse maskiner og utstyr, så har dette null verdi hvis folk ikke er der. Da blir alt parkert. Man får rett og slett ikke utnyttet ressursene hvis ikke de ansatte føler seg tilfreds på jobb. Det har enorme konsekvenser, noe som også kan bre seg fort.

Støttende lederskap

Reinholdtsen presiserer at det er viktig at folk føler seg hjemme når de er på jobb. Han har opplevd at medarbeidere både har tatovert selskapets navn på armen og hatt på seg entreprenørjakka på en lørdag.

– Når jeg ser dette, da føler jeg at vi har lyktes. Det at medarbeiderne kjenner at de er og vil være en del av noe, og vil vise det overfor andre. Dette har vi fått til ved å være opptatt av å snakke mye om hva ØE er, og hva vi er tufta på, hva som er historien vår og hva vi kan være stolte av. Vi snakker også mye om det vi bygger. Vi er mye langs kysten i Finnmark, en røff landsdel langt nord i landet. Og på denne tiden av året, hvor det er minus 25 og vind, så står vi og bygger kaier. Når folk da reiser fra kone og barn og skal være 12 dager i disse forholdene, langt hjemmefra – da er du nødt til å ha et godt arbeidsmiljø. Og de ansatte må skjønne hva det er de egentlig holder på med. De er faktisk med på å bygge landet. De er med på å ta vare på tradisjoner og historien til selskapet. Det er derfor essensielt, mener jeg, at man føler at man er en del av noe større. De får en tilhørighet og en familiefølelse – som er helt avgjørende.

– For å skape et godt arbeidsmiljø må man ha god struktur, god organisering og ryddige forhold, slik at det er klart hva selskapet har som mål, og hva som er oppgavene. Min bibel er et støttende lederskap kombinert med det å være klar i talen og tydelighet. I tillegg har jeg har en «åpen dør»-filosofi, som betyr at folk kan komme til meg når som helst. Uansett hvem det er og hva det er, så kan medarbeiderne komme og banke på døra og snakke med meg. Det handler om å lytte til folket.

– I selskapet vårt er både arbeidsmiljø og bedriftskulturen helt essensielt og strategisk forankret. Dette er avgjørende for å kunne levere i henhold til de målene vi setter oss. Det handler mye om kommunikasjon, det at vi er samlet og har en gjensidig respekt. Vi ledere må være ute der hvor medarbeiderne er og snakke med dem. Det er et strategisk grep at vi er mye der ute for å ikke få for lang avstand mellom ledelsen og de som virkelig skaper verdier. Vi jobber strategisk med det at vi er i samme båt, men at vi også har veldig ulike roller i selskapet. Noen må jo lede, og noen må bygge. For utenom det er vi like.

Stian Reinholdtsen 2.jpg

Se hvert enkelt individ

Reinholdtsen forteller at de i Øksnes har levert gode tall historisk, men at de nå har vært inne i en tøff tid.

– Vi fikk kjenne på dette 12. mars i fjor da koronapandemien satte inn for fullt. Vi har 100 ansatte, og 30-40 av dem måtte holde seg hjemme i sine hjemland da det ble lockdown. Det gjorde selvsagt at det ble mer utfordrende for oss. Men poenget er at det er nettopp da vi må holde sammen, når ting er vanskelig. Det er jo en logikk i det at hvis man ikke tar vare på maskinen og motoren, om man fyller diesel på en bensinmotor og man ikke tar grep, så blir det havari. Så arbeidsmiljøet har helt klart en helt essensiell effekt på bunnlinjen, det er det ikke tvil om. Det tror jeg alle ledere kan skrive under på. Vi kan se på bunnlinjen at når vi har litt guts i selskapet og kjenner at alle er på og vi er sammen, da øker produktiviteten.

– Det er viktig når det kommer til ledelse at man tenker på medarbeiderne som enkeltindivider. For min del så tenker jeg at jeg har rundt 100 enkeltmennesker sammen med meg i selskapet, og ikke bare en gruppe mennesker. Man må faktisk se at det er individer. Det er familiefolk som har barn og som hver enkelt skal stimuleres for å få en samlet kraft. Jeg er derfor helt overbevist om at hvis man når ut og har det fokuset der, så lykkes man. En ting er å kjenne organisasjonen, en annen ting er å kjenne de ansatte. Og det tror jeg er helt grunnleggende for å forstå hva det er som stimulerer dem til å yte maks, avslutter Reinholdtsen.  

Reinholdtsens beste tips for et godt arbeidsmiljø

  • Forstå organisasjonen, historien, kulturen, forventningene og medarbeiderne. Sett deg inn i hva som motiverer dem, hva som gir dem energi til å levere og til å komme på jobb hver dag.
  • Ekthet. Vær ekte, snakk ordentlig og lytt. Jeg tenker at folk vil bli ledet av ekte folk, ikke skuespillere eller folk som gjør seg til noe annet enn de er.
  • Keep it simple. Snakk med folk, si ting som de er. Det trenger ikke være enorme arbeidsmiljøundersøkelser for å kunne kjenne på klimaet i selskapet. Det tror jeg er utrolig viktig for at man skal kunne gjøre nødvendige manøvreringer.
  • Tenk tydelighet. Alle vil ha tydelighet og vite hva som er rammene og hva som er reglene.
  • Forutsigbarhet. Hvordan ser det ut fremover? Hva er det vi skal gjøre? Hva er planene? Snakk om det og skap en entusiasme i det dere gjør. Snakk om at alle selskap har en misjon i samfunnet: det gjør at de føler at de er med på å skape noe, at de gjør en forskjell.

Fallgruver – dette bør du unngå

  • Unngå å skape distanse til de ansatte. Hold på en samlet organisasjon.
  • Ikke gjør ting for komplisert.
  • Pass på at du ikke har en utydelig kommunikasjon der det ikke er klart for medarbeiderne hva de skal gjøre.
  • Ikke vær overfladisk eller ta for lett på folket. Sett deg inn i hva de tenker, og hva som motiverer dem. Det får man sannsynligvis ikke rundt skrivebordet.
  • Jeg er allergisk mot ledelse som ikke er ekte og de som sier «dette har jeg lært meg, det står i boka at jeg skal være sånn». Da tenker jeg at du egentlig ikke skulle ha vært der, for da er du ikke en ledertype. Vi skal utøve roller, men mer være seg selv. Det liker folk, og det får du respekt for.

 

Reinholdtsens bok- og podcasttips:

  • Becoming a better boss – why good management is so difficult av Julian Birkinshaw
  • Why should anyone be led by you – what it takes to be an authentic leader av Garreth Jones
  • Mentaliseringsboken – om å forstå andre og seg selv av Per Wallroth
  • Podcast: Apeland; “Lederliv”

 

Om Stian Reinholdtsen
Jobb: Administrerende Direktør i Øksnes Entreprenør AS
Erfaring: 12 års erfaring fra Bank/Finans – finansrådgiver og person- bedriftsrådgiver. 2 års erfaring som leder av Egga Utvikling – et utviklingsselskap i nordnorsk næringsliv. 8 års erfaring som leder av Cerpus AS – et selskap som utvikler løsninger for teknologidrevet læring. 5 års erfaring som leder for Øksnes Entreprenør AS. I sum 15 års toppledererfaring fra tre ulike bransjer – med kompetanse fra bank/finans i bunn.
Utdannelse: Bankøkonomi fra BI/Solstrandprogrammet AFF (NHH)

 

TEKST: CECILIE H. HAMMERNES       FOTO: BJØRN EIDE