– Hver gang vi kler oss, sender vi ut en melding om hvem vi er, hva vi står for og hvordan vi ønsker å bli oppfattet. Måten man kler seg på jobb, kan signalisere ens profesjonelle rolle og kompetanse. Formelle klær kan gi inntrykk av autoritet og profesjonalitet. Fargerike klær signaliserer en utadvendt og selvsikker person. Valg av bekledning handler i det hele og store om hvordan du vil at andre skal se deg. Bekledning har stor betydning for førsteinntrykket og gir videre en stor effekt i kommunikasjonen med andre.

Ulike yrker, ulik kleskommunikasjon

– Bekledningen kan formidle riktig tone og stemning i ulike yrker. Det bidrar til å etablere en tydelig identitet, forskjellige roller og ansvarsområder. Ulike virksomheter har gjerne ulike kleskoder. Det er vanligvis lavere krav til bekledning i departementer og en rekke andre etater innen offentlig sektor, selv om det kan forventes at ansatte møter i velstelte klær. I privat sektor er det oftere høyere forventinger til en viss klesstil.

– Bekledning i næringslivet er ofte knyttet til profesjonalitet og autoritet. Formell bekledning, som dress og skjorte, er vanlig i formelle møter og bidrar til et seriøst og pålitelig uttrykk. Som eksempel finner man ofte en mer konservativ og stilren bekledning innen juss og finans. En konsulent i slitte og hullete klær vil fort kunne skape usikkerhet hos en ny kunde. 

– I et jobbintervju kan en gjerne stille med en pop-up-farge. Da skiller en seg litt ut, viser at en har litt guts. Er man heldig og får jobben, bør en moderere fargebruken noe i starten inntil en har skjønt kleskoden på den nye arbeidsplassen.

Logoer og kontormote

Ferner forteller at logoer ofte er en detalj som mange benytter seg av i sitt jobbantrekk. 

– Hermes-beltespenne og dokumentmappe med Gucci-emblem sender ut signaler om at man er opptatt av å ta seg godt ut, at man er opptatt av kvalitet, eller rett og slett at en har råd til det man vil. 

– For noen år siden oppsto et motefenomen som snart ble omfavnet i finansverden – Pataguccivesten. Fleecevesten fra Patagonia ble først populær i New York, men nådde raskt Norge. Da Gucci er et populært motemerke, ble fleecevesten omdøpt til Patagucci. Snart skulle «alle» ha den hvite eller blå vesten. Dette er et underlig fenomen. Vesten er et friluftsplagg og harmonerer tradisjonelt sett ikke med dresskoden på kontoret. 

Kvinner har touch

For kvinner vil businessdrakten, altså en pen bluse og bukse, dress eller blyantskjørt, være et stilsikkert valg om man jobber i et formelt jobbmiljø, mener Ferner. 

– Klassiske høye sko og strømpebukse hører med her. Ofte kan business casual være et godt valg. Da vil mørke jeans, blazer og boots være passende. Dersom det ikke er riktig så formelt, kan en casual look være tingen, som for eksempel strikkegenser, jeans og lave sko.

– Mens kvinner er modigere ved valg av farger og mønster, syns ofte menn at det er tryggere å holde seg til de tradisjonelle fargene. Kvinner finner ofte sin egen stil, mens menn har en tendens til å bli en i flokken.

Menn velger trygg bekledning

For menn er dressen en klar vinner i den formelle arbeidssituasjonen, påpeker Ferner. 

– Den passer til alle, uansett alder og kroppsfasong og i de aller fleste sammenhenger. Menn kommer seg alltid unna med dress. Heldigvis er det mulighet for variasjon. Hva med en farget eller mønstret skjorte?

– Dersom kleskoden er business casual på kontoret, kan en velge en høyhalset genser under jakken. Det er også en trend med å ha t-skjorte under dressjakken. Dette er ikke min favoritt, men kan passe for enkelte. Pass på at t-skjorten er ensfarget, og unngå trykk. En blazer, kvalitetsbukse og passende sko vil alltid fungere på et business casual-kontor. Dersom det er en uformell tone på kontoret, kan klesstilen være mer casual. Chinos, pene jeans, pen strikkegenser eller en lys skjorte vil passe. Joggesko eller sneakers som er rene og hele, kan matche.

– Jeg mener at man som leder vanligvis bør velge en mørk dress, hvit skjorte og sko som passer. En leder skal være velkledd. Det gir tydelig signal om autoritet og posisjon. I en mindre formell setting er det ingen ting i veien for en leder å bruke chinos og et strikkeplagg. Mye handler om hvordan man setter sammen plaggene, altså helhetsinntrykket. 

Klær som forstyrrer kommunikasjonen

Ferner understreker at det ikke er tvil om at klær også kan forstyrre kommunikasjonen. For eksempel kan skrikende farger og neonfarger rett og slett virke forstyrrende selv om du bare vil være fargerik.

– Kvinner bør være oppmerksomme på utringningen, splitter og lengden på skjørtet. Det gjelder også tettsittende klær. Selv om en ønsker å se flott ut, kan det være distraherende og virke uprofesjonelt for andre. Noen ganger bør man og tenke over, eller sjekke, sin egen alder før en velger en altfor ungdommelig klesstil. Man vil helst fremstille seg selv som profesjonell, så ikke la klærne bli det som huskes best fra møtet. 

– Skal du intervjues på tv eller streames, bør du unngå småmønstrede plagg da disse skaper forstyrrelser i bildet. Forsvarsminister Jørgen Kosmo skapte oppsikt med sitt klesvalg på ministermøtet i Brussel 1994. Mens de andre ministrene valgte svart eller mørk dress, valgte Kosmo en svært lys sommerdress. Han innrømmet senere at han hadde gjort et feilgrep. Å undersøke hva kleskoden er, er altså et godt tips, vil jeg si.

– Både politikere og større ledere har blitt flinkere med sine klesvalg nå enn tidligere. Som spesielt godt kledde fra næringslivet, vil jeg trekke fram Øyvind Eriksen, Kjell Inge Røkke og Arne Blystad. Petter Stordalen er en egen klasse. Han velger gjerne skinnjakka fremfor den tradisjonelle blå dressen. Det er hans måte å kommunisere på. Blant damer vil jeg gjerne nevne Kristin Skogen Lund, Kjerstin Braathen og Celine Middelfart. De er alle bevisst hvordan klær kommuniserer.

Unngå at bekledningen forstyrrer kommunikasjonen

Ferner er ikke i tvil om at feilen de fleste gjør, er å velge plagg som er for store. 

– Dressjakker som dekker hendene, skulderputer som er for brede, benklær som er for lange og nakkefold på jakken, er ikke pent. Plagget er rett og slett ikke tilpasset den som bærer det. For lange ermer kan brettes opp hos kvinner, men ikke hos menn.

– Be om veiledning i klesforretningen. Eventuelt kan en benytte en stylist. Riktig bekledning er en viktig del av din jobbhverdag. Vær bevisst den kommunikasjonen du signaliserer gjennom ditt klesvalg, avslutter Ferner.

Gode tips og råd

Uavhengig av dresskoden på din arbeidsplass, finnes det noen generelle tommelfingerregler å følge når det gjelder kontorklær. Du bør unngå å møte opp på kontoret i:

  • Møkkete eller hullete klær
  • Slitte joggesko
  • Hettegensere
  • Overdeler med dyp utringning
  • Gjennomsiktige klær
  • Shorts
  • Sandaler
iStock-1318603419

Derfor bør du kle deg profesjonelt på jobb

Måten du kler deg på, er en form for non-verbal kommunikasjon, og påvirker bildet andre danner om deg. Å representere deg selv på en positiv måte overfor andre, er derfor en viktig komponent for å oppleve profesjonell suksess.

Ethvert arbeidsmiljø er forskjellig, så å kle seg profesjonelt i én setting kan bety å ha på seg skjorte og dress, mens på en annen arbeidsplass kan det dreie seg om å bruke khakibukser og pologenser.

Hvorfor er det viktig å kle seg profesjonelt på jobb?

Her er noen grunner til at det er viktig å kle seg profesjonelt på arbeidsplassen din:

  • For å gjøre et godt førsteinntrykk. Å kle seg profesjonelt kan bidra til at folk får et positivt inntrykk av deg, noe som er spesielt viktig ved intervjuer og når du møter ledere på øverste nivå.
  • Det viser at du tar jobben din på alvor. Å kle seg profesjonelt sender ut en melding om at du er seriøs med det arbeidet du gjør, noe som fører til at andre ser deg som en de bør respektere og ta hensyn til.
  • Du representerer firmaet. Enten du besøker kunder eller snakker med kunder i en butikk, gjenspeiler utseendet ditt virksomheten. Når du kler deg profesjonelt, presenterer du også et positivt og profesjonelt bilde av organisasjonen din til andre. Dette kan forbedre mottakelsen du får fra kundene.
  • Gir deg selvtillit. Å kle seg profesjonelt kan hjelpe deg med å føle deg trygg på å møte nye mennesker, ta nye utfordringer og utvikle deg karrieremessig. Lag derfor en profesjonell garderobe som snakker til dine mål, din personlighet og kreativitet.
  • Får deg til å føle deg som en del av teamet. Å kle seg profesjonelt kan gi deg følelsen av å høre hjemme sammen med kolleger og andre ledere. Dette kan igjen føre til at du blir tøffere og tør å si meningene dine.  
  • Øker troverdigheten din. Å kle seg profesjonelt kan gi deg et ekstra lag med troverdighet sammen med kolleger, ledere og kunder. Når du fremstår profesjonell og engasjert, kan kollegene dine bli mer tilbøyelige til å inkludere deg i viktige diskusjoner og prosjekter.

Kilde: Indeed.com

  • Om Carl-Christian Ferner

    Jobb: Partner og butikksjef i Ferner-Jacobsen. Han er 3. generasjon i den veldrevne familiebedriften som åpnet dørene for første gang i 1916. 

    Erfaring: Ble tidlig kjent med riktig bekledning ved søndagsmiddager på slottet, og har i mer enn 26 år har han jobbet med bekledning. Fokuset har alltid vært godt håndverk, kvalitet og service.

LES FLERE SAKER I TEMASERIEN: BLI EN FREMRAGENDE LEDER

 

Tekst: Ingunn Helene Kristensen        Foto: Privat og Istock.com