Når du gir sensitive tilbakemeldinger til medarbeiderne, på en gjennomtenkt og konstruktiv måte, setter du tonen for hele virksomheten. Ved å gi teamet ditt jevnlige tilbakemeldinger skapes en kultur av tillit, åpen kommunikasjon og større tilknytning.

Hvis du sliter med å gi tilbakemeldinger, særlig negative, husk at ansatte ønsker å vite om de er på rett spor. Mangel på tilbakemeldinger fører til dårlig kommunikasjon, mens jevnlige tilbakemeldinger øker engasjementet.

Fem tips for effektive tilbakemeldinger

1. Å feire offentlig. Når en medarbeider har gjort en betydelig innsats eller vist engasjement, bør du feire og anerkjenne dem foran alle. La medarbeideren sole seg i rampelyset. Selv et verbalt «klapp på skulderen» kan ha god effekt. Mange ledere undervurderer verdien av hva deres anerkjennelse kan bety for medarbeidere. Positive tilbakemeldinger er noe de vil huske, og det motiverer i tillegg resten av teamet til å utmerke seg.

2. Kritiser privat. Offentlig kritisering gagner verken deg eller virksomheten fordi det lukker døren til åpen kommunikasjon og skaper et psykologisk utrygt miljø for alle. Hvis du gir en negativ tilbakemelding til en medarbeider, og du vet at informasjonen kan være ubehagelig, vær respektfull ikke bare i hvordan du gir informasjonen, men også hvor samtalen finner sted. Ta det privat på et lukket kontor.

3. Fortell dem dine intensjoner. Fortell medarbeiderne at du håper de vil bruke tilbakemeldingen til å vokse og utvikle seg både privat og i virksomheten. Gjør det klart at du vil hjelpe i stedet for å være dømmende. Si at du ønsker å støtte dem i å være deres «beste jeg» i posisjonen de er i.

4. Vær spesifikk. Tilbakemeldingen din skal være tydelig, respektfull, gjennomtenkt, databasert eller erfaringsbasert. Forklar dine forventninger til prosjektet eller deres rolle i virksomheten. Diskuter feil ved å bruke relevante og nyere eksempler der det er mulig. Hjelp dem å forstå implikasjonene som feilen resulterte i, som for eksempel en forsinkelse i distribusjon eller unødvendig konflikt.

5. Gi konstruktive forslag. Du bør ikke diskutere et problem uten å gi veiledning eller råd, men kom med en løsning sammen. Hvis dere ikke finner noen løsning, oppgi det som et faktum og vis støtte ved å snakke med dem slik at de forstår hvordan de skal gå videre. Vær åpen for å høre deres perspektiv.

Les også: God tilbakemelding er en toveis dialog - ledernytt.no

 

Å motta konstruktive tilbakemeldinger kan være en lærerik og verdifull opplevelse. Her er noen måter mottakeren kan oppleve dette på:

1. Økt selvforståelse: Konstruktive tilbakemeldinger kan øke vår kunnskap om oss selv, gi oss mulighet til å endre oss og oppmuntrer til utvikling.

2. Følelse av anerkjennelse: Hvis tilbakemeldingen er positiv, kan det gi en følelse av anerkjennelse og motivasjon.

3. Mulighet for forbedring: Negativ feedback kan være like viktig og nyttig hvis den gis i god mening, og oppleves slik. Det gir mottakeren en mulighet til å forbedre seg.

4. Opplevelse av respekt: Konstruktive tilbakemeldinger bør gis på en respektfull måte, noe som kan bidra til at mottakeren føler seg verdsatt.

5. Følelse av støtte: Tilbakemelding kan også gi en følelse av støtte, da det viser at giveren bryr seg om mottakerens utvikling.

Det er viktig å merke seg at hvordan en person opplever å motta konstruktive tilbakemeldinger kan variere basert på flere faktorer, inkludert deres personlighet, deres forhold til personen som gir tilbakemeldingen, og hvordan tilbakemeldingen blir levert.

Tekst: Cecilie Hammeres  Foto: Istock.com  Kilde: Inc.com