Da sjokket hadde lagt seg, ble Sundby nysgjerrig på hvordan andre toppledere håndterte slike situasjoner, og tok kontakt for å snakke med andre ledere. De første samtalene ga ikke særlig mye, og det var først da hun selv delte sin historie rått og nakent, at andre ledere turte å kjenne etter.
Etter hvert bestemte hun seg for å skrive bok om de vanskelige temaene som ledere ikke snakker om. For det å måtte bære på alt det vanskelige alene er en alvorlig utfordring for individet, selskapene og samfunnet.
I boken Det ledere ikke snakker om deler Anita både egne og andres historier om skam, frykt og feighet. For noen får dette alvorlige konsekvenser for arbeidsliv og privatliv. I boken bidrar et knippe fagfolk som arbeider med ledere og lederutvikling til daglig. Boken debatterer også viktigheten av å ha fokus på egne verdier for å stå trygt i sitt lederskap.

En av historiene i boken kommer fra Pål Trælvik, tidligere CEO i TV Norge, og handler om det å ikke kompromisse på sine egne verdier, forteller Sundby.

– Trælvik hadde kravstore eiere som ønsket at han skulle produsere et nytt konsept som het Temptation Island. Han synes det var vanskelig å forsvare overfor sine tenåringsbarn at faren deres skulle være med å produsere utroskapsprogram på tv, så han gikk i tenkeboksen. Han signaliserte til lederne sine at han synes det var problematisk, og de lovte å finne en løsning. Noen uker senere sto han ute i sin egen hage da kona kom løpende og fortalte at det sto masse journalister utenfor som ville ha en uttalelse om hva han mente om at han hadde fått sparken. Han møtte journalistene og sa som sant var, at dette var han ikke klar over. Det er ganske rått å få en så alvorlig beskjed i media, uten mulighet til å kommentere.

– Et annet tema i boken dreier seg om lederskifter. Ofte når nye ledere kommer til, ønsker de å gjøre nye grep og markere seg, noe som gjerne fører til at de kvitter seg med flinke folk. Jeg stiller spørsmålstegn ved måten det gjøres på. Det bør være lov å skifte ut ledere, ha med seg «sitt mannskap», men det må gjøres ordentlig og i respekt. En toppleder har sin rolle bare til låns. Vi skal tåle å stå i stormer og ta upopulære beslutninger, men vi må kunne kreve å bli behandlet som mennesker. Ofte blir HR bedt om å håndtere krevende personalsaker fordi man selv synes det er for vanskelig. Jeg mener det er fullstendig ansvarsfraskrivelse.

– Et eksempel på dette er historien til Chris Hovde, som ble leder for 100 mennesker ganske tidlig i sin karriere. Han var godt likt, trivdes godt i lederrollen og leverte gode resultater. Så fikk han en ny leder som ikke var spesielt fornøyd med all oppmerksomheten han fikk. Hun fjernet noen av hans ansvarsområder og begynte å detaljstyre ham. Hovde ble etter hvert nominert til flere bransjepriser, og en journalist kontaktet lederen hans for å få en uttalelse. Normalt ville man tenke at lederen hadde vært superstolt og gitt ham et veldig godt skussmål, men i stedet ga hun Hovde en dårlig tilbakemelding til media, samtidig som hun krevde at hans nominasjoner ble trukket. Hun klarte rett og slett ikke å håndtere at han var så flink og populær, og kort tid etter ble han kalt inn til et drøftelsesmøte. Han var totalt uforberedt, og gikk helt i kjelleren. Det endte med en sluttavtale. Han fikk ikke engang lov til å si farvel til kollegaene han hadde hatt i 14 år. Her kunne vi ha mistet et ordentlig ledertalent, han var usikker på om han ville fortsette som leder, men heldigvis brettet han opp ermene og fikk en ny og spennende jobb.

Vær forberedt

Sundby hevder at som leder vil du bli utsatt for maktmisbruk og trakassering, og på et eller annet tidspunkt i karrieren din må du forberede deg på å få sparken og stå sterkere når det skjer.

– I boken har jeg tatt med flere gode råd fra andre ledere. Et godt råd når det gjelder akkurat dette kommer fra Jacob Schram, tidligere CEO i Norwegian: «Forbered deg på at i løpet av karrieren så vil teppet bli dratt unna under deg og du vil få sparken. Pass på at du ikke er alene når det skjer, ensomheten fører deg bare ned i en negativ spiral. Jobb med å få deg en ny jobb. Lag deg en struktur, jobb i nettverket ditt og avtal møter. Du lærer noe i hvert møte. Ikke vær så opptatt av rangordning og titler på de du møter. Muligheter kan dukke opp noen ganger der du minst venter det. Og ikke alltid tenk at karrieren må ta deg oppover, den kan også gå sideveis.»

– For å være best mulig forberedt på det å være leder, er det viktig å starte tidlig med å gjøre seg opp noen tanker om du faktisk vil være leder og hva slags leder du vil være. Veldig mange ramler bare inn i lederrollen, og har derfor kanskje ikke noe bevisst forhold til hva deres lederskap skal være preget av. Det er viktig å ta deg tid til å definere hvem du vil være, verdiene dine, hva du kan kompromisse på og hva du ikke kan kompromisse på. Du står mye stødigere hvis du har tenkt igjennom hva som er viktig for deg, hva du kan være med på og hva du ikke kan være med på.

Ta kontroll, og hold hodet kaldt

Da Sundby selv forsto at hun var i ferd med å få sparken, fikk hun sjokk, men klarte å holde hodet kaldt. I stedet tok hun kontroll og la følelsene til side.  

– Når du står i noe krevende, finn noen du kan snakke med utenom familien. En av topplederne jeg intervjuet, sa at det var veldig fint å få en klem av kona, men det å snakke med noen som virkelig har stått i det selv og skjønner hva det går i, hvor mørkt det blir, det er noe helt annet. Finn derfor en nøytral person som kan gi deg riktig input, som kan gi råd basert på objektivitet og kompetanse, samtidig som hen har med seg empati og hjertet. Ring denne personen når det virkelig drar seg til, for det vil være beintøft, både i prosessen med å forhandle frem en god avtale, men også følelsene som kommer etterpå. Det er faktisk en sorgprosess man skal igjennom.

– Noen av topplederne jeg intervjuet, har fortalt meg at de fortsatt sitter fast i det vanskelige de sto i, selv om de har nye jobber. De hadde det altfor travelt med å brette opp ermene og komme seg i ny jobb. Det å ikke dele og gå rundt med masse løgner overfor andre, er fryktelig ubehagelig. Selv hadde jeg forferdelig vondt i magen og følte meg ensom.

– Boken min har blitt til fordi vi ledere ikke snakker om skyggesidene i lederlivet. Det er for vanskelig. Det handler om fasaden, å ikke tape ansikt, anseelse og omdømme i familien og blant venner. En av lederne jeg snakket med, fortalte at han hadde vært en showcase for omgivelsene. Det var han som hadde de flotteste feriene, dyreste klærne og de fineste bilene. Og da han fikk ny jobb med en lavere status, brukte han sparepengene for å opprettholde den samme fasaden.

Finn motet til å dele

– Ta utgangspunkt i der du er og finn noen som er modigere enn deg. En du kan diskutere med og bruke som rollemodell for å øve på å begynne å åpne opp. Det må være en du er trygg på, som kan hjelpe deg med å finne din historie som du er komfortabel med å dele med andre. Det trenger ikke å bety at du skal brette ut alt. Sett deg små, konkrete mål og definer for deg selv hva du legger i det å være modig. Vi er jo flokkdyr, alle mennesker søker trygghet, forutsigbarhet og kjærlighet, og det å tro at vi må stå alene gjør det hele mye vanskeligere. Se deg rundt og be om hjelp. Jeg opplever at de gangene jeg har klart å be om hjelp, er det mange som vil hjelpe. Dette må øves på – kom deg på treningsleir!

– Etter at boken har kommet ut, har det vært en overveldende respons, og temaene treffer. Det er tydelig at vi må ta tak. Selv tok jeg tak et godt stykke ut i karrieren, og nå ønsker jeg å bidra til at andre kan bli mer bevisst tidligere i karrieren.  Det er kun på den måten vi kan få et sunnere næringsliv, et sunnere lederliv og et sunnere liv, avslutter Sundby.  

Om boken

Boken er basert på kunnskap, erfaringer og inntrykk tilegnet gjennom samtaler med 70 aktive toppledere fra privat og offentlig sektor, i nasjonale og internasjonale selskaper. Selv om historiene beskriver et kynisk næringsliv bak fasaden, er ikke dette noen sutrebok. Men suksessene og alle oppturene er vi flinke til å snakke om.

Boken inneholder også refleksjoner fra fagfolk om lederrollen og hvorfor nedturer er så skambelagt. Sundby deler historier fra sin egen karriere etter 30 år som operativ leder, og har først og fremst sett på den ledelsen som foregår mellom ledere. Hun ønsker at boken skal bidra til mer åpenhet, gi ledere mot til å tørre å snakke om de vanskelige temaene og sette søkelyset på det skjulte fellesskapet. Sundby håper også at boken vil være starten på en frisk debatt både på jobb blant ledere og ledergrupper, og hjemme. Den skal rett og slett gjøre oss til bedre ledere og forhåpentligvis skape et sunnere næringsliv.

BOKINTERVJUET
Navn: Det ledere ikke snakker om
Forfatter: Anita Sundby
Utgivelse: One Life Company, 2023
bok cover.jpg
 
Om Anita Sundby
Jobb: Startet selskapet One Life Company i 2023, som tilbyr rådgivning individuelt eller i små grupper, mentorskap og foredrag.
Utdanning: Utdannet siviløkonom med tilleggsstudier i psykologi og pedagogikk.

Tekst: Cecilie Hals Hammernes    Foto: Ronja Sagstuen Larsen