Med en hybrid eller helt ekstern arbeidsmodell, kan mange bestemme selv når de velger å ta pauser og spise lunsj.  Hvis du er en av dem som bare tar en rask matbit ved skrivebordet – samtidig som du jobber – vil det å heller sette deg et annet sted i huset være en stor fordel for karrieren din.

Ledelsen setter et eksempel

Ifølge en undersøkelse fra 2022, utført av ezCater, føler 78 prosent av arbeidstakere at det å ha lunsjpause forbedrer produktiviteten på jobben. Likevel tar én av ti ansatte aldri pause fra skrivebordene sine, 70 prosent spiser mens de jobber minst én gang i uken, og 43 prosent spiser ved skrivebordet minst tre ganger i uken.

Undersøkelsen viste også at hos generasjon Z sa 21 prosent at de ikke har nok tid til å få arbeidet gjort hvis de tar pause, og én av fire er bekymret for at arbeidsgiveren vil se negativt på dem hvis de tar lunsj.

En mulig grunn til at denne skyldfølelsen eksisterer, kan ifølge undersøkelsen være at 56 prosent av toppledere jobber ved skrivebordet mens de spiser lunsj minst tre ganger i uken. Dermed setter ledelsen et eksempel som flere yngre kolleger tror at de må følge.

Fordeler med lunsjpauser

Flere undersøkelser viser at det er mange fordeler med å ta en pause fra skrivebordet når du skal ha lunsj. En Tork-undersøkelse fra 2021 fant at 94 prosent av de som tar lunsjpauser, rapporterer at pausene gir økt lykkefølelse og gir dem tid til å få et nytt perspektiv. 91 prosent sier at de opprettholder sitt mentale fokus og 88 prosent mener de kommer tilbake mer uthvilt og energisk. I tillegg sa ni av ti ansatte at de mer sannsynlig blir i et selskap der ledere oppfordrer sine ansatte til å ta en pause.

For de som jobber på kontoret, kan det å spise i kantina eller gå ut og spise med kolleger, gi dem tid til å sosialisere og forbedre sine relasjoner. Professor Kevin Kniffin gjennomførte en studie der han fant at grupper som spiser sammen, presterer bedre sammen.

Gjør som du sier

Til tross for de åpenbare fordelene med lunsjpauser, kan mange ansatte fortsatt unngå å ta lunsjpause. Ledere kan bidra til å sette tonen ved å:

  • Begrense lunsjmøter. Dette oppfordrer ansatte til å ta den tiden for seg selv.
  • Tilby lunsj i små grupper eller nettverksarrangement. Oppfordre de ansatte som jobber hjemme, til å gå bort fra skrivebordet for å delta i Zoom-arrangementer der de kan spise mens de blir bedre kjent med kollegene.
  • Vær forandringen. Fortell ansatte at du tar lunsj – og ta lunsj! Ditt eksempel kan få andre til å føle at de kan gjøre det samme.

Les også: Der enkelte trives best med å jobbe i et sett for å heller kunne ta seg tidligere fri, vil andre være langt mer effektiv om de plotter inn tid til Facebook, Instagram og Snapchat mellom slagene. Hvilken arbeidsmetode fungerer best for deg? 

 

Tekst: Cecilie Hammernes  Foto: Istock.com  Kilde: Successs.com