Ifølge Calvert er det noen spørsmål du bør stille deg selv helt fra starten:

– Er teksten din korrekt og formell? Sprelsk? Seriøs? Full av overskudd? Jeg ser altfor ofte morsomme, kreative bedrifter som skriver for stivt og selvhøytidelig i stillingsannonsene sine. «Show, don’t tell», lærte mange av oss på skolen. Det betyr at vi, istedenfor å pøse på med meningsløse ord, skal anstrenge oss litt ekstra for å gi en god, treffende og nøyaktig beskrivelse av jobben og arbeidsplassen.

– En god stillingsannonse skal ikke bare tiltrekke den rette, den skal også fortelle oss noe viktig om bedriften. Men klisjeene florerer, og mange bedrifter velger dessverre å ty til velkjente floskler, istedenfor å bruke tid på å finne de riktige ordene og beskrivelsene.

«Godt arbeidsmiljø»

Calvert forklarer at det ikke er lett å finne på noe nytt i en hektisk hverdag, men at du med ganske enkle grep kan vise mer av hva bedriften faktisk har å by på.

– Det blir lettvint å skrive «godt arbeidsmiljø». Men tenk om det finnes noe ved bedriften din som du kan beskrive – og som forteller oss at det virkelig er trivelig å jobbe hos deg. Her er noen eksempler:

«Vi samles rundt bordet til vafler hver fredag.»

«Det kan ofte være hektisk, men vi har lett for å le – og da ler vi sammen.»

 «Ingen spørsmål er for dumme hos oss. Vi vokser mer når vi kan stole på hverandre.»

Forteller ikke dette mye mer om en bedrift enn «godt arbeidsmiljø»?

«Dynamisk», «Gode salgsegenskaper»

Calvert understreker at du også må være obs på adjektivene du bruker for å beskrive den perfekte søkeren. Du bør rett og slett droppe de kjipe beskrivelsene som ikke gir noe ekstra, forklarer hun.


– Hva betyr egentlig «dynamisk» og «fremoverlent»? Orker du og dine kolleger å jobbe med en som er «sulten» hele tiden? Og hva med alle dem som «trives med å jobbe i team, men presterer også individuelt»? En annen og viktig ulempe med slike ord og uttrykk er at de stort sett tiltrekker menn, noe forskning også viser.

– Ikke vær utydelig på viktige krav. Hvis du skriver «gode salgsegenskaper», er det vanskelig å vite hva du egentlig mener. Er det innkommende salg? Utgående salg? Cold calls? Kundeservice? Jo mer presis du er, desto mer tid slipper du å kaste bort på å behandle søknader fra folk som ikke er den rette for jobben. Hva om du heller skriver:

«Vi ønsker oss deg som gleder deg til å ta fatt på arbeidsdagen, enten du skal sitte bak rattet eller ringe en ny kunde.»

«Du følger opp kunden også etter at salget er i boks.» (Calverts favorittselger)

«Mice en plass»

– Ikke bruk ord du ikke engang selv skjønner. Mitt favoritteksempel er annonsen hvor noen søkte etter en bartender som skulle «hente varer fra lager, fylle på og opprettholde mice en plass». For det første er det mange som ikke skjønner hva det betyr. For det andre har ikke arbeidsgiver en gang klart å stave «mise en place» riktig. Dobbelt flaut.

Dårlige stillingsannonser minner meg om de kjedeligste nettsidene og gørre tekster på LinkedIn. Det er akkurat som om noen tror at de må være stive og kjedelige for å virke seriøse – og det er helt feil, avslutter Calvert.

CALVERTS TIPS FOR Å FÅ DEN RETTE SØKEREN

  1. Se for deg den perfekte søkeren, og skriv til henne, ham eller hen. Det hjelper deg til å skrive annonse som treffer den personen du er på jakt etter. Ofte er bedrifter opptatt av å få mange søkere, men det viktigste er jo at du får den ene rette som er en fulltreffer på holdninger, kunnskaper og ferdigheter.
  2. Tenk Attention, Interest, Desire, Action (AIDA, altså). For at noen i det hele tatt skal klikke på stillingsannonsen din, må du vekke oppmerksomhet. Kanskje du kan skrive en overskrift utenom det vanlige? Når en potensiell søker klikker på stillingsannonsen, må hen bli interessert med én gang. Derfor over til neste tips:
  3. Skriv om søkeren først. Hvem ønsker du deg? Hva kan personen bidra med? Hva slags arbeidsoppgaver vil personen få?
  4. Skriv personlig. Tendensen overalt på nett er mer personlige tekster, og mange forventer tekster som forteller noe om en bedrifts personlighet og hva folka der brenner for. Det en potensiell søker vil spørre seg, er: «Er dette et sted jeg vil trives?»
  5. For å ta dette videre: Skriv til «du» og «deg». «Det må påregnes en del reising» er passivt og dårlig språk, hvis det du mener, er: «Du må påregne en del reising».
  6. Tenk utradisjonelt. Kanskje du skal skrive noe annet enn en klassisk stillingsannonse? For en del år siden hadde IT-selskapet Kantega en film som tiltrakk masse oppmerksomhet og ble delt overalt. Jeg bruker den filmen den dag i dag når jeg skal vise frem gode stillingsannonser.Kantega.jpg
  7. Bidra til mangfold og inkludering i utlysningsteksten. I staten er det et mål at de ansatte gjenspeiler innbyggerne i samfunnet. Dette bør du tenke på uansett hvor du jobber.
  8. Hygienefaktoren – skriv korrekt. Kanskje du er en av de mange som så stillingsannonsen fra en kommune som søkte etter «norsk lærer»?
  9. Til slutt: Tendensen overalt er mer personlig tekst. Ikke bare blir potensielle søkere tiltrukket til bedriften din, men du kan også oppleve at annonsen din blir delt i sosiale medier. Hvis du har skrevet en stillingsannonse som er så annerledes og treffende at mange ønsker å dele den, da har du gjort noe riktig. Spør deg selv dette: Får du lyst til å jobbe i denne bedriften når du leser stillingsannonsen?

Et annet eksempel er fra da Politiets sikkerhetstjeneste lagde en annerledes stillingsannonse med en hemmelig kode for å tiltrekke en spesialist på digitale spor.

Stillingsannonse PST.jpg

Om Christine Calvert:
Jobb: Har drevet firmaet Tekstdoktor siden 2004, og holder skrivekurs og foredrag for næringslivet. Underviser også i digital markedsføring og journalistikk.
Erfaring: Tekstforfatter i reklamebyrå, global webredaktør hos Det Norske Veritas, tekstevangelist og informasjonsarkitekt hos BEKK, høyskolelektor på Høyskolen Kristiania. Har skrevet bøkene «Skriv for nettet – kort og godt» (2012), «Skriv så det selger» (2018) og «Skriv godt, bli forstått» (2021) – alle på Universitetsforlaget.
Utdanning: Cand.mag. i engelsk, pedagogikk og kommunikasjon på Universitetet i Oslo, tekstforfatterutdanning på Westerdals, master i ledelse på BI, toårig forfatterutdanning på NBI. «Kommunikasjon og lederskap» hos Dale Carnegie og coachutdanning hos CoachTeam.

 

Tekst: Inger Lise Kontochristos  Foto:  Andreas Øverland  Illustrasjon: Istock.com