Det er lett å forveksle den digitale verden med fullstendig fokus på teknologi. Vår digitale verden handler om mennesker, tankesett og atferd ved å utnytte teknologi og skape nye måter å jobbe på. Formålet med ledelse er å vekke muligheten hos mennesker til å levere ekstraordinære resultater.

Her er tre kjerneprinsipper som er avgjørende for din ledersuksess fremover:

Les også: Hvor solid er digitaliseringsprosessen i din bedrift? - ledernytt.no

Utforsk dristighet

Et av de viktigste aspektene ved å være en stor leder er å tjene andre. Dristighet er viljen til å ta risiko for det som betyr noe, for eksempel dine mål og verdier for organisasjonen. Det betyr å være modig, konfronterende, snakke ut og handle i møte med frykt og fare. Det handler om å være ekte, ærlig, åpen. Det er bedre å si at man ikke kan gjøre noe, i stedet for å tro at man er modig ved å si ja, for deretter å svikte andre.

Å være dristig handler også om å tenke stort. Det handler om å lage en god personlig risikoprofil og sørge for at du faktisk kan gå for det når du tester ut ting. Du er komfortabel med å mislykkes raskt om nødvendig. I den nye verdenen jobber vi i miljøer der ting ikke har blitt gjort før – derfor trenger vi ledere som tør å tenke stort.

Utforsk enkelhet

Det finnes mange strategier og planer som er veldig smarte, men som ikke kan gjennomføres fordi de er så komplekse. Hold strategi på en side, planer på en side og prosjekter på en side. Planleggingsprosessen er viktigere enn selve planen.

I en kompleks verden er det fornuftig å kunne håndtere kompleksitet og gjøre ting enkelt. Tenk på virksomheten din, på funksjonen eller teamet du leder, og spør deg selv hva du kan gjøre for å gjøre det enkelt. Hvordan kan du bli kvitt alle KPI-er og forvirringen som skapes med byråkratiet, skjemautfyllinger, rapporter, den altfor komplekse prosessen som gjør jobben ekstra utfordrende. Hva er det du faktisk trenger å gjøre for å få det vellykket?

Les oså: Forstå drivkreftene i en digital transformasjon - ledernytt.no

Utforsk hastighet

Hastighet forveksles ofte med å være opptatt. I dagens verden må vi levere raskt, vi må gjennomføre planer og sørge for at vi vet hvordan vi skal skape en strategi om til en plan, for så å operasjonalisere den raskt. Vi trenger å skape en følelse av hastverk.

Vi må også være komfortable med konseptet om å øke hastigheten ved å bremse ned – at vi vet når vi skal være raske og når vi skal bremse, reflektere og lære. Vi vet hvordan vi skal engasjere folk, hvordan vi kan få team om bord raskt, og vi kan utføre med enorm hastighet. Begynn med å jobbe i mindre tidsrammer, samtidig som du holder øye med fremtiden og hva som kommer.

Les også: Digitalisering – slik motiverer du dine ansatte - ledernytt.no

Tekst: Cecilie Hammernes  Foto: Istock.com  Kilde: thesuccessfactory.co.uk