1. Svak tillit

Ett av de viktigste funnene i studien, var at tillitt er avgjørende for at ansatte blir værende. Se gjerne på tillitt som limet som holder organisasjonen sammen. Når dette limet begynner å bli svakt, øker sannsynligheten for at ansatte rømmer bedriften.

Tallene lyger ikke: Dersom du som leder ikke holder løftene dine eller behandler ansatte urettferdig, øker sannsynligheten for oppsigelse med hele 79–87 %. 

Aktuelle tiltak:

  • Sørg for åpen dialog
  • Vær ærlig
  • Ikke gi løfter du ikke kan holde

2. Mangel på meningsfullhet

For mange ansatte er det viktig at arbeidet de gjør er av betydning. Mangel på meningsfullhet kan nesten sammenlignes med det å gi noen et kart uten kompass. Man vil føle seg fortapt, og begynner dermed å lete etter en alternativ rute (altså en ny arbeidsplass).

Ifølge studien vil manglende mening med arbeidet øke sannsynligheten for oppsigelse med 87 %. 

Aktuelle tiltak:

  • Lytt aktivt til ansatte
  • Sørg for at medarbeiderne er engasjerte
  • Gi tydelige mål å jobbe mot

3. Lav jobbtilfredshet

Studien kom også frem til at jobbtilfredshet er en avgjørende faktor. Tilfredshet påvirker ansattes humør, men også virksomhetens resultater. Du kan gjerne se på det som drivstoffet som bidrar til motivasjon og fremgang. 

Uten jobbtilfredshet, vil bedriften med andre ord stå bom fast. Når ansatte er misfornøyde med arbeidsplassen, konkluderte ekspertene med at det er 75–88 % høyere sannsynlighet for at de er på vei ut døren.

Jobbtilfredshet kan naturlig nok påvirkes av mange ulike faktorer, og kan til dels påvirkes av både punkt 1 og 2.

Aktuelle tiltak:

  • Tilrettelegg for god tilbakemeldingskultur: Sørg for at ansatte blir hørt!
  • Gi rom for utvikling
  • Ett tips er å gi ansatte større grad av autonomi
    Detaljstyring, kontroll og «overvåking» gir ansatte redusert følelse av å kontrollere eget arbeid, og kan skape en fryktkultur
    Skap rom for at ansatte kan ta selvstendige beslutninger 

    Les også: Slik får du sterkere relasjoner til dine medarbeidere - ledernytt.no

Ulike generasjoner har ulike krav til arbeidsplassen

Ved hjelp av segmenterte spørreundersøkelser og omfattende intervjurapporter, ble det avdekket store generasjonsforskjeller. Som leder kan det være nyttig å tenke at hver generasjon har sitt eget «kart», og at dette leder ansatte i ulike retninger.

Generasjon «baby boomers» (født 1946–1964), er i større grad opptatt av rettferdighet og tillitt enn øvrige generasjoner. Studien viser at det er 100 % høyere sannsynlighet for at denne generasjonen forlater organisasjonen dersom de mister tilliten til at ledelsen behandler dem rettferdig.

Blant ansatte tilhørende generasjon X (født mellom 1965 og 1980), er godt lederskap ofte en avgjørende faktor. Når det kommer til «millennials», altså ansatte født mellom 1981 og 1996, vektlegges meningsfullhet. Disse ansatte ønsker at arbeidet skal ha et formål og en klar mening.

Generasjon Z (født mellom 1997–2012) derimot, er i større grad enn resten opptatt av god kommunikasjon og etikk på arbeidsplassen. 

Hvordan kan du oppnå lavere turnover på arbeidsplassen?

Som funnene avslører, finnes det mange grunner til at ansatte velger å slutte i jobben. Skal du klare å redusere bedriftens turnover, bør du fokusere på å bygge broer mellom behov som tillitt, meningsfullhet og jobbtilfredshet.

Gjør du det, vil du enklere klare å beholde talentene i bedriften – på tvers av generasjonene. Alle arbeidsplasser er unike, og mitt syn er at det viktigste du kan gjøre er å oppdage forbedringsområder på et tidlig stadium. Unngå at problemene slår rot i bedriften!

Kultur på arbeidsplassen, lønnsbetingelser, lederstil, hvorvidt arbeidsdagene er meningsfulle og motiverende… Ja, den totale tilfredsheten blant ansatte kan påvirkes av mange ulike faktorer. Som leder oppfordrer jeg deg til å få oversikt over hva dine ansatte har behov for.

En årlig medarbeidersamtale er ikke nødvendigvis nok. I løpet av et år kan problemene eskalere nok til at ansatte velger å forlate bedriften – før du i det hele tatt får tatt tak i utfordringene. Et tips er å ta «tempen» på arbeidsplassen med jevne mellomrom, for eksempel med en plattform som måler medarbeidertilfredshet regelmessig.

Les også: Kjære ledere – slutt med standardisert MAS! - ledernytt.no

Høy turnover er et reelt problem

Det at ansatte forlater bedriften kan medføre at viktige talenter går tapt. Men det kan også være fryktelig dyrt! Estimater slår fast at turnover koster bedriften omkring 1,5–2 x årslønnen til den ansatte. Rekruttering av stadig nye ansatte er blant pengeslukene.

Med riktige tiltak kan du imidlertid redusere virksomhetens turnover en gang for alle. 

Les også: Rekrutteringsveileder fra A-Å

Tekst: Mathias Moe Foto: Istock.com