Tre tommelfingerregler

Åpenbare brudd på loven eller selskapets retningslinjer er enkle å identifisere og håndtere. Men det finnes andre situasjoner som kanskje ikke er like alvorlige, som er mer utfordrende å håndtere. På den ene siden vil du ikke virke smålig. På den annen side kan du ikke overse ting som bør tas tak i. Her er tre tommelfingerregler som kan avgjøre om du må gjøre noe. Hvis svaret på noen er ja, må du avtale et tidspunkt for å snakke med den ansatte privat.

Påvirker problemet kvaliteten på den ansattes leveranse til kunden

For eksempel: En ansatt kommer regelmessig for sent på jobb. Selv om han blir lenger for å gjøre opp for dette, blir kunder noen ganger frustrerte over ikke å kunne nå gjennom til ham på begynnelsen av dagen, fordi han da er opptatt med å jobbe med ting som haster.

Påvirker problemet samholdet i teamet negativt?

For eksempel: Individuelle designere har en tendens til å jobbe med sine egne prosjekter. De har kanskje noen få møter med designteammedlemmer, slik at teamsamhold og -samarbeid ikke påvirkes, men allikevel legger folk merke til deres mangel på punktlighet, og begynner å bli frustrert av dette da det går ut over deres tid og arbeid.

Påvirker problemet unødig andre personer i teamet?

For eksempel: En kollega som sitter ved siden av forsentkommeren, er misfornøyd med at hen må ta imot samtaler fra kunder før vedkommende kommer til kontoret, og kan ikke gi et klart svar på spørsmålet "Når kommer hen?" I denne situasjonen kan teamlederen for eksempel snakke med forsentkommeren på grunn av påvirkningen det har på medarbeideren. De kan kanskje bli enige om at det ikke er noe problem å komme sent på jobb (dersom for eksempel årsaken er lang pendlevei eller andre vesentlige grunner), men at vedkommende må forplikte seg til å være på kontoret innen et visst klokkeslett hver dag for å redusere antall samtaler medarbeideren må ta, samt at hen da har en fast tid å oppgi til kundene. Forsentkommeren må da jobbe lenger for å ta igjen tiden hen er borte, og bør da ta på seg noen av oppgavene til kollegaen for å gjøre opp for tiden som går til telefonsamtalene med forsentkommerens kunder.

Når du står overfor et potensielt disiplinproblem, ta deg tid til å samle informasjon om situasjonen, bestemme hva du skal gjøre, og handle. Disiplinproblemer forsvinner sjelden av seg selv, og de blir vanligvis verre, noe som ofte forårsaker betydelig frustrasjon blant andre teammedlemmer.

Les også temaserien: Teamledelse fra A-Å

Tekst: Cecilie Hammernes  Foto: Istock.com  Kilde: Mindtools.com