Nysgjerrighet på ansatte

Organisasjoner er en samling av tankesettene, holdningene og verdiene til menneskene som jobber i dem, og ledere må derfor være nysgjerrige på verdiene og motivasjonen til sine ansatte for å forme og opprettholde en bedriftskultur. Ledere har stor innflytelse på hvilke typer mennesker som blir med i en organisasjon og verdiene de bringer med seg, og ved å utnytte gruppens kollektive intelligens, kan organisasjoner jobbe for å bli ekstraordinære. Det krever at du viser nysgjerrighet overfor dem du jobber med, enten gjennom å gå rundt i gangene og snakke direkte med folk, kartlegge ansatte, eller sette dem sammen i grupper for å snakke om prinsippene i kulturen.

Nysgjerrighet på kundene

Som Simon Sinek uttaler i boken Start with Why, bryr kundene seg like mye om hvorfor et selskap gjør noe, som hva de gjør. De bryr seg dypt om kulturen og verdiene et selskap omfavner, særlig hvis det er noe de selv er opptatt av, enten selskapet produserer kaffe, elektriske biler, sko eller datamaskiner. Men hvordan kan ledere engasjere kunder med nysgjerrighet når de former sine kulturer?

Én måte å få til dette på, er å gjennomføre spørreundersøkelser, ikke bare om produktene og tjenestene dine, men om «hvorfor» kundene dine elsker organisasjonen din. I tillegg bør du la kundene dine ha kontakt med menneskene i organisasjonen, slik at de kan stille dem spørsmål, ta imot deres bekymringer, se måten de handler og lever på, og finne ut hva de verdsetter. Denne typen direkte eksponering gir mulighet for en enda større dybde av nysgjerrighet.

Les også: Folk kjøper ikke hva du gjør, men hvorfor du gjør det - ledernytt.no

Nysgjerrighet på roller

Ledere må reflektere med åpenhet og nysgjerrighet over egne roller. Etter hvert som kulturer utvikler seg, gjør lederens rolle det samme. Etter hvert som en leder utvikler seg, kan de for eksempel spille en stadig viktigere rolle i organisasjonen, eller å gå fra å være en som utfordrer til en som må akseptere å bli utfordret av andre. Nøkkelen er å være komfortabel med seg selv og den nåværende posisjonen, og være nysgjerrig på hvordan ens unike styrker, svakheter og historier passer med den utviklende kulturen i organisasjonen. Det er bare nysgjerrighet, ydmykhet og kunnskap om seg selv som gjør at man utvikler seg.

Nysgjerrighet på endring

Det er ikke sånn at kultur bare formes én gang. Gode ledere forblir nysgjerrige på den skiftende naturen til selskapene og kontekstene sine over tid. Ingen selskaper eller organisasjoner er statiske, heller ikke sammenhengene de opererer i, noe for eksempel Blockbuster fikk lære på den harde måten. Organisasjoner må omfavne endring og hele tiden finne opp ting på nytt. 

Det finnes ikke noe riktig svar på hvordan eller hvor ofte man bevisst skal revidere det viktigste i en organisasjons kultur, som dens oppdrag, visjon og verdier, men kulturen er alltid og til enhver tid i endring. Tilpass deg disse skiftene, vær nysgjerrig på årsaken og resultatene av slike endringer, og vær åpen for å utvikle både deg selv og din organisasjon.

Les også: Leder du uten et «hvorfor»? - ledernytt.no

Tekst: Cecilie Hammernes  Foto: Istock.com  Kilde: Hbr.orgKilde: HBR.org.