Noen tyr til rekrutteringsbyråer for å finne selgere og hvis du er heldig med valg av byrå kan det være en god løsning. Å hyre inn et rekrutteringsbyrå er dog ikke rimelig, langt derifra. Hvis du har egen erfaring med ansettelser så kan det derfor fort koste mer enn det smaker å outsource rekrutteringen.

Appeler AS har over flere år jobbet med å utvikle rimelige og effektive annonseportaler for selskaper som søker selgere og salgsagenter.

De har to hovedportaler som er henholdsvis Agenturer.no og Salgspersonell.no.

Daglig leder i Appeler, Lars Hellestræ, forklarer hensikten med annonseportalene: «Salgspersonell.no er for selger- og salgslederstillinger. Den egner seg for selskaper som skal gjøre en ordinær ansettelse av en selger eller salgssjef. Agenturer.no er noe annerledes. Der retter vi oss mer mot salgsagenter og selvstendig næringsdrivende. Det vil si personer som enten har et enkeltmannsforetak eller lite AS og er interessert i nye produkter/tjenester å selge gjennom sitt eget foretak.»

Hellestræ fortsetter: «Det mest vanlige er fortsatt å ansette egne selgere og dermed ha fullstendig kontroll. Det er derimot en økende trend å knytte til seg salgsagenter. Det mange ser på som fordelen med agenter er at de jobber på ren provisjon og ikke tar ut vanlig lønn, men fakturerer provisjonen de har krav på via eget selskap. Dermed slipper man å tenke på feriepenger, arbeidsgiveravgift, også videre. Ulempen er at man ikke har like god kontroll som om man har egne ansatte. Vi har lang erfaring både med ansettelse av vanlige selgere og inngåelse av avtaler med salgsagenter og deler den erfaringen med våre annonsører.»

Appeler har også bygget opp databaser med salgsagenter og profesjonelle selgere siden oppstarten og oppfordrer fortsatt profesjonelle selgere til å registrere seg hos dem.

Lars Hellestræ er rask med å presisere: «Vi har bygget egne databaser med kandidater, ikke fordi vi skal gjøre rekrutteringstjenester, men fordi vi ønsker å tilby mest mulig merverdi til våre annonsekunder. Vi er alene i Norge om å tilby målrettete annonseportaler kun for selgere og salgsagenter, men vi vet selvfølgelig at det finnes et par store generelle annonseportaler for stillingsutlysninger. Derfor kan vi ikke sove i timen og jobber hele tiden med å øke verdien og effektiviteten av tjenesten vår og samtidig holde prisen på samme rimelige nivå.»

Sosiale medier har skapt en ny æra for markedsførere. Lars Hellestræ mener at annonsemulighetene i sosiale medier gir helt unike muligheter for stillingsutlysninger.

«Vi har laget et tilleggsprodukt som heter "Maksimal Respons" hvor vi spisser stillingsutlysninger mot aktuelle selgere gjennom Facebook og Linkedin. Dette har gitt veldig gode resultater og noe vi kommer til å utvikle videre fremover.»

Om planene fremover sier Hellestræ følgende:

«Vi er fortsett en utfordrer og som utfordrer må du jobbe hardere enn de største. Jo flere fornøyde kunder vi får jo flere kontakter oss. Vi har en lang referanseliste allerede, men den skal mangedobles i løpet av 2015. I tillegg til å være den ledende annonseplassen for selskaper som søker selgere og salgsagenter vil vi ha et økt fokus på å være en naturlig samlingsplass for selgere. Selgere skal ikke bare finne annonser på våre portaler de skal også få gratis faglig påfyll og muligheten til å delta i diskusjoner sammen med andre profesjonelle selgere.»

Kontaktinformasjon: Salgspersonell.no / Agenturer.no – telf. 41 21 41 41