Tema | PLUSSARTIKLER +
Del 5, Teamledelse
Kunnskapsdeling i praksis kan synliggjøre ansattes kompetanse
TEAMLEDELSE DEL 5
Kunnskapsdeling kan bidra til læring og utvikling av nye ideer. Hvis vi deler kunnskapen vår med and...
Helse & Ledelse
Slik tar du som leder ansvar for sykefraværet
Denne artikkelen gir råd til hvordan du som leder kan ta grep for å unngå sykefravær. I forrige arti...
Sykefravær
Jobb, karriere & Ledelse
Hva er det som gjør vaner så kraftfullt?
Vaner er ikke en bevisst adferd det er noe vi bare gjør. Det starter gjerne med en preferanse, trigg...
Vaner
Jobb, karriere & Ledelse
Hvis du blir avbrutt 30 minutter om dagen, hver arbeidsdag, så tilsvarer dette tre arbeidsuker i året!
Av og til kan det være vanskelig å få jobben og hverdagen til å henge sammen, og mange havner i en s...
kontroll over tide og prioriteringer
Oppnå konkurransefortrinn ved å bruke hverandres kunnskap
TEAMLEDELSE DEL 5
De som klarer å dele kunnskap effektivt, har et konkurransefortrinn, og kunnskapsdeling kan dermed v...
Digitalisering har ført til nye arbeidsformer – men hva må til for å lykkes?
Endringer i teknologien åpner for nye muligheter i hvordan næringslivet tilbyr, leverer og skaper ve...
Les mer....
Ekstraordinære ledere bygger motstandskraft
Det hjelper ikke å bare lage et produkt, selge det og håpe på det beste kun for at du skal tjene mes...
Les mer....
Ledelse
Implementering av innovative løsninger
Innovasjon er en kraftig motor for fremgang og vekst, men veien fra idè til suksess er sjelden en re...
Kommunikasjon
Ledere og alle på arbeidsplassen bør ha noe grunnleggende kunnskap om kommunikasjon
Kommunikasjon skjer ofte uten at vi tenker oss om, fordi det faller naturlig. Men hvis vi skal håndt...
Kommunikasjon
Psykologisk trygghet handler om i hvilken grad medarbeidere føler seg trygge på at de kan si fra uten å frykte negative konsekvenser, slik som tap av jobb eller forfremmelsesmuligheter
Manglende positivt ytringsklima kan føre til en overfladisk konsensus, der det kan se ut som om alle...
Les mer....
Ledelse
Når bør du «få skikk» på noen i teamet ditt?
Uansett hvor mye du håper at du ikke trenger å gjøre det, kommer det en tid i de fleste lederes karr...
Blir emosjonelle krav det nye tema innen ledelse?
Psykologisk trygghet har vært et hett tema innenfor ledelsesfaget de siste årene. Det er på ingen må...
Les mer
Hvordan fremme nye ideer og innovative løsninger i organisasjonen?
For å fremme nye ideer må det bygges opp en innovasjonskultur som skaper psykologisk trygghet og han...
Les mer
BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 1, Bli en fremragende leder
BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 1, +PLUSS Artikler, Bli en fremragende leder
Slik avdekker du løgner og forsøk på å lure deg
Bli en fremragende leder - del 1
Forskning viser at vi blir løyet til flere ganger daglig. Stort sett er det uskyldige løgner, såkalt...
Les mer....
Ledelse
Rekordhøyt sykefravær – dette er rettighetene du har
Torsdag slapp Statistisk sentralbyrå sin ferske sykefraværsstatikk. Den viser at sykefraværet økte i...
Digital Ledelse
Det har aldri vært viktigere å sette kunden i sentrum og gjennomføre grundige kundeanalyser for å forstå hva som er viktig for kundene
I en digital prosess er det mye å tenke på, og det kan være fort gjort å ikke ta nok hensyn til kund...
Les mer....
Kommunikasjon
Lojalitet henger tett sammen med opplevelsen av gruppeidentitet på arbeidsplassen, men hvor effektivt er det egentlig med flagg, symboler og visjoner?
Sosialantropolog Thomas Hylland Eriksen forklarer hvorfor han har tro på felles aktiviteter og å ane...
Les mer....
Digital Ledelse
5 tegn på at hybridarbeidere sliter
Når folk jobber hjemmefra, øker risikoen for skadelig bruk av rusmidler eller avhengighet. Da er det...
For å forstå hva som skaper jobbengasjement, trenger ledere psykologisk kompetanse og vite hvordan de skaper motivasjon på arbeidsplassen
Raske endringer og digitalisering påvirker ledelse i alle bransjer. Vår forståelse av ledelse som et...
Les mer
Perfekt kommunikasjon finnes ikke, men vi har omtrentlig kommunikasjon, som i mange tilfeller er godt nok
Hvordan vi kommuniserer endrer seg i et forrykende tempo, og det er nærmest uunngåelig at man ender ...
Les mer....
Skap trygghet og tillit – få det beste ut av alle medarbeiderne dine
Siden vi alle har ulike personligheter, er ledere nødt til å lære å kjenne behovet til hver og en av...
Les mer....
Kommunikasjon
Man glemmer at det å være litt sårbar ofte gjør at du vinner folk, fordi de føler at du ikke er et overmenneske
Mange tenker altfor komplisert når man jobber med strategisk kommunikasjon. I virkeligheten behøver ...
Les mer....
Jobb, karriere & Ledelse
Står du fast i en problemstilling og kjenner behov for å sortere tanker og ideer?
Hvis du vil lykkes som leder, må du gi hjernen gode arbeidsbetingelser slik at det er mulig å være p...
Les mer....
Helse & Ledelse
8 viktige helsetrender i 2024
Vi lever stadig lenger, og helseforskjellene øker. Siden vi tilbringer såpass mye tid av livet vårt ...
Ledelse
Led med felles formål
Enten du er på slagmarken eller i styrerommet, så er prinsippene for å oppnå suksess, helt like. Led...
Ledelse
Ønsker du å bygge en god kultur – se deg selv i speilet
Kulturbygging påvirker medarbeiderne på alle områder i arbeidslivet. Faktisk så er det en av de vikt...
Les mer....
Ledelse
Det er i ferd med å skje store endringer når det gjelder praksis for hvordan utvikle ledere
Hvordan vil lederutviklingen bli i tiden som kommer? Hva sier forskningen om hvordan vi bør forholde...
Les mer....
BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 4, Bli en fremragende leder
BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 4, +PLUSS Artikler, Bli en fremragende leder
BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 4, Bli en fremragende leder
Næringslivets krigere gir aldri opp!
Bli en fremragende leder - del 4
Å være en kriger i næringslivet handler om å hele tiden ha en drøm om å lykkes. Det handler om å vil...
Les mer
BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 4, Bli en fremragende leder
BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 4, +PLUSS Artikler, Bli en fremragende leder
BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 4, Bli en fremragende leder
Ansvarsglede – en forutsetning for god ledelse
Bli en fremragende leder - del 4
Uansett om du er forsvarssjef eller næringslivsleder, så er jobben din å lede andre mennesker. For å...
BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 4, Bli en fremragende leder
BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 4, +PLUSS Artikler, Bli en fremragende leder
BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 4, Bli en fremragende leder
Ingen liker en feig leder, og ingen ønsker å være en feig leder
Bli en fremragende leder - del 4
Modighet er den viktigste dyden for en leder, for uten den vil man ikke komme ut av komfortsonen og ...
BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Bli en fremragende leder
BLI EN FREMRAGENDE LEDER, +PLUSS Artikler, Bli en fremragende leder
BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Bli en fremragende leder
Modige ledere i en verden som stadig endrer seg
Bli en fremragende leder - del 4
Det er mange meninger om hva det vil si å være en modig leder, og det blir stilt stadig større krav ...
BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 4, Bli en fremragende leder
BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 4, +PLUSS Artikler, Bli en fremragende leder
BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 4, Bli en fremragende leder
Møt frykten din, og stå støtt i deg selv som leder
Bli en fremragende leder - del 4
Er du redd for å ikke være god nok? For å miste posisjon, makt og innflytelse? Lar du frykten styre,...
BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 4, Bli en fremragende leder
BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 4, +PLUSS Artikler, Bli en fremragende leder
BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 4, Bli en fremragende leder
«Jeg trodde jeg var et godt menneske – helt til jeg ble leder»
Bli en fremragende leder - del 4
De fleste har nok sett kolleger endre seg fra det øyeblikket de blir ledere. Det enkleste er å tro a...
BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 4, Bli en fremragende leder
BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 4, +PLUSS Artikler, Bli en fremragende leder
BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 4, Bli en fremragende leder
Ledelse uten grenser – når «meg» skal bli til «oss»
Bli en fremragende leder - del 4
Med et skarpt blikk og et uredd hjerte, tar Giyri Helén Werp oss med på sjongleringen mellom ledelse...
BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 4, Bli en fremragende leder
BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 4, +PLUSS Artikler, Bli en fremragende leder
BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 4, Bli en fremragende leder
Bruk tid på relasjonsbygging – du har ikke råd til å la være
Hvis du ønsker å få det beste ut av medarbeiderne dine, må du sørge for å bygge gode og trygge relas...
BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 4, Bli en fremragende leder
BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 4, +PLUSS Artikler, Bli en fremragende leder
BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 4, Bli en fremragende leder
Behersker du kunsten å gi ros?
Bli en fremragende leder - del 4
«Å gi ros» kan føles som et minebelagt område. Hvor mye ros er greit? Hva skal man rose? Noen kan og...
Teamledelse, Del 4, Teamledelse
Den vanskeligste krisen
TEAMLEDELSE DEL 4
Å håndtere kriser i en organisasjon og i et team er krevende for enhver leder. Ignorering av problem...
BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 4, Bli en fremragende leder
BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 4, +PLUSS Artikler, Bli en fremragende leder
BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 4, Bli en fremragende leder
Gå foran og vis vei – men ikke glem å lytte
Bli en fremragende leder - del 4
Hvordan kan du som leder bidra til å bygge kultur, tillit og retning? Det handler om å vise vei, båd...
BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 4, Bli en fremragende leder
BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 4, +PLUSS Artikler, Bli en fremragende leder
BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 4, Bli en fremragende leder
Relasjonsledelse – hvordan du skaper gode resultater gjennom å utløse energi
Bli en fremragende leder - del 4
For å bygge gode relasjoner til medarbeiderne dine, må du som leder satse på å bygge sterke, tillits...
Teamledelse, Del 4, Teamledelse
Ta tak i konflikter i virtuelle team, før de vokser seg store
Teamledelse del 4
Det er uendelig typer kriser som kan oppstå i et team. Men krisene har visse fellestrekk. Anders Gra...
Del 4, Teamledelse
Ta tak i konflikter i virtuelle team, før de vokser seg store
Teamledelse del 4
Å samarbeide uten å møtes jevnlig kan være krevende. Derfor er det ekstra viktig å være oppmerksom n...
BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 4, Bli en fremragende leder
BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 4, +PLUSS Artikler, Bli en fremragende leder
BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 4, Bli en fremragende leder
Å lede med hjertet – en undervurdert lederfaktor
Bli en fremragende leder - del 4
«Du må lede med hjertet» er et råd du kanskje har hørt – men hva betyr dette egentlig? De lederne je...
Les mer
Teamledelse, Del 4, Teamledelse
Forebygg konflikter ved å trene opp konfliktmuskelen
TEAMLEDELSE DEL 4
Konflikter er opphavet til mye vondt. Hvis de ikke stanses i tide, kan de eskalere, og krisen blir f...
Del 4, Teamledelse
Slik kan du forebygge og forhindre en konflikt
Teamledelse del 4
Ofte har en konflikt pågått en stund før den blir tydelig for omverden. Hvordan se tidlige tegn og f...
Tema, Teamledelse, Del 4, Fagområder, Teamledelse
Tema, Teamledelse, Del 4, Fagområder, +PLUSS Artikler, Teamledelse
Tema, Teamledelse, Del 4, Fagområder, Teamledelse
Turbulens i teamet – problem eller mulighet?
Teamledelse del 4
Konflikter innad i teamet kan føre til mistrivsel og svake resultater. Men et team helt uten uenighe...
Teamledelse, Del 4, Teamledelse
Kulturbygging i teamet: En forutsetning for å lykkes
Teamledelse del 4
Hvordan møter du kollegaene på kontoret om morgenen? Hvordan blir du en del av gjengen? Hvor personl...
Les mer
Del 4, Teamledelse
Teamsamtalen: Enda viktigere enn medarbeidersamtalen
Teamledelse del 4
Konflikter i team kan få store negative konsekvenser. Dette kan du i stor grad unngå, hvis du sørger...
Les mer