Kommunikasjon
Lytte med hele deg – ikke bare ørene
God lytting handler ikke først og fremst om teknikk, men om tilstedeværelse, respekt og evnen til å legge egne forestillinger til side.God lytting handler ikke om teknikk – men om tilstedeværelse, tim...
Kommunikasjon
Løgnen du ikke hører – men kan se
Løgnen du ikke hører – men kan se
Som leder blir du ofte ikke løyet rett opp i ansiktet – men like fullt holdt utenfor sannheten. Den ...
Kommunikasjon
6 spørsmål som gir deg ærlige svar – og styrker medarbeiderrelasjoner
6 spørsmål som gir deg ærlige svar – og styrker medarbeiderrelasjoner
Vi ledere stiller ofte spørsmålet: "Hvordan går det?" Men får vi egentlig svar som gir innsikt? De f...
Kommunikasjon
Hemmeligheten bak et kraftfullt lederskap: Kroppsspråkets rolle
Hemmeligheten bak et kraftfullt lederskap: Kroppsspråkets rolle
Iblant er det faktisk sånn at måten noe sies på, er viktigere enn hva som blir sagt. Hvis kroppssprå...
Kommunikasjon
Gi medarbeiderne dine jevnlige tilbakemeldinger
Gi medarbeiderne dine jevnlige tilbakemeldinger
Når jevnlige tilbakemeldinger – både positive og negative – blir til etablerte prosedyrer i virksomh...
Tema: Bli en fremragende leder
Maktmisbruk – slik påvirker det psykologisk trygghet
Psykologisk trygghet har blitt et ideal i moderne organisasjonskultur. Men hva skjer når makt ikke b...
Bruke kritikk til din fordel
Angrip aldri personen. Kritiser handlingen.Å høre ordene «Vi må snakke sammen», fra en sjef, partner...
Bli trygg på å håndtere konfrontasjoner – en lederguide
Å håndtere motgang og konfrontasjoner er en uunngåelig del av lederrollen. For mange kan det være de...
SISTE PLUSSARTIKLER
-
1
Vil du beholde folk? Da må du lede dem – ikke bare ansette dem
-
2
Den viktigste dagen – før første arbeidsdag
-
3
Forhandling som lojalitet: Slik gjør du lønnssamtalen til god ledelse
-
4
Hvordan kan tydelig formål gi både vekst og lojalitet?
-
5
Du endrer ikke kultur med ord – men med handling og strukturer
-
6
Sterk selvledelse: Hvordan løfte seg selv – og noen ganger andre
-
7
Talentkampen i 2025: Hva som virkelig får folk til å bli
- Se alle
Krevende medarbeidere kan ta mye tid
Mange ledere opplever det som ubehagelig å formidle kritikk eller snakke godt med krevende medarbeid...
Hva får medarbeiderne til å være ærlige?
Det kan være vanskelig å få medarbeiderne til å si sin ærlige mening, og selv om du oppfordrer til æ...
Tema: Teamledelse
Slik bygger du kreative team som faktisk skaper innovasjon
Kreativitet oppstår i møtet mellom menneske og miljø – og er drivstoffet i enhver vellykket innovasj...
Slik håndterer du giftige mennesker på
Giftige mennesker har alltid vært et problem, og forskning viser at de faktisk kan skade hjernen din...
Hvordan motivere medarbeiderne – og deg selv – akkurat nå
De aller fleste trenger litt ekstra motivasjon iblant, særlig nå som vinteren og mørkere tider nærme...
Historier som berører – slik bruker du storytelling til å nå ut med budskapet
Du har et budskap å formidle, men opplever kanskje at det du forteller, ikke har den ønskede effekte...
Kommunikasjon
Ordet er ditt – få flere til å snakke i forsamlinger!
Et typisk møtescenario er at noen snakker mye, mens andre holder helt kjeft. Ofte er det de samme so...
Kommunikasjon
Ta knekken på hersketeknikker – før de tar knekken på deg
Hersketeknikker er noe vi alle har opplevd å bli utsatt for – og som vi selv har utsatt andre for. T...
Kommunikasjon
Ta kontroll på kommunikasjonen og sørge for god stemning i heimen
Har du tenkt over at du kommuniserer dårligere med dem hjemme når du er stressa og sliten, og at det...
Kommunikasjon
Konflikt på arbeidsplassen – hva gjør du?
Hvordan kan du forebygge og håndtere konflikt uten at det blir for vondt? Hvordan finne gode løsning...
Kommunikasjon
Redd for å holde taler? Her er syv råd for å mestre det
Mange tror at ledere alltid er selvsikre personer som ikke er redde for noen ting. Men ledere er ogs...
Kommunikasjon
Slik håndterer du narsissistiske personer
Enten det er sjefen eller den ansatte - en narsissistisk person kan være et mareritt for arbeidsplas...
Kommunikasjon
Syv gode tilbakemeldingsmetoder
Sliter du med å gi medarbeiderne dine feedback? Her er syv forskjellige metoder for tilbakemelding d...
Tema: Rekrutteringsveileder
Onboarding eller innfasing av nytilsatte ledere
I denne artikkelen vil jeg ta for meg hva som skiller onboarding/innfasing av medarbeidere og ledere...
Kommunikasjon
Du må kommunisere direkte og med følelser – treffe folks hjerter
God kommunikasjon kan bidra til at du får gjennomslag for nettopp ditt syn. Ved å kommunisere klarer...
Kommunikasjon
Det er en enorm kraft som ligger i å se og bli sett, å heie på og bli heiet på
Hvordan skap en samhandlende enhet – der alle er like verdifulle? Hva er konsekvensene av dårlig sam...
Kommunikasjon
Derfor bør du bruke historiefortelling som leder – og slik gjør du det
Hvordan skaper du ekte engasjement og motiverer medarbeidere uten å ty til kommandoer eller slides f...
Kommunikasjon
Konflikter som sakte dreper en bedrift
De fleste er nok enige i at verden ville ha vært et ganske kjedelig sted om alle hele tiden var enig...
Kommunikasjon
Kommunikasjon har aldri vært viktigere enn nå - det handler om å bli bevisst på feedback vi gir
Når var sist du ga en tilbakemelding til en medarbeider? De fleste har opplevd å ha behov for å si i...
Kommunikasjon
Måten vi kommuniserer med hverandre på har endret seg radikalt bare de siste årene
Måten vi kommuniserer med hverandre på har endret seg radikalt bare de siste årene. Ansikt-til-ansik...
Hvordan overvinne konflikter på jobben
I urolige tider øker konfliktene på arbeidsplassen. Men ikke tenk at ansatte kan løse uenighetene se...
Hvordan tørre å si fra på jobb
Du har kanskje opplevd å sitte i et møte – kanskje du hører på en leder som ikke var fornøyd med tea...
Ledere og alle på arbeidsplassen bør ha noe grunnleggende kunnskap om kommunikasjon
Kommunikasjon skjer ofte uten at vi tenker oss om, fordi det faller naturlig. Men hvis vi skal håndt...
Slik takler du sleipe medarbeidere
Sliter du med medarbeidere som alltid lover ”gull og grønne skoger” men som aldri leverer? Ikke fort...
Bli en fremragende leder, BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 1, Kommunikasjon
Bli en fremragende leder, BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 1, +PLUSS Artikler
Når noen skjuler sannheten: Dette må du som leder se etter
Du blir løyet til oftere enn du tror – og som leder er du et særlig utsatt mål. De fleste løgner er ...
Kommunisere og jobbe med teamet ditt – og med andre
Kommunikasjonsevner er avgjørende for å lykkes i nesten hvilken som helst rolle, men det er spesiell...
Kommunikasjon som ikke holder mål, kan gjøre stor skade i bedriften
Har du noen gang vært borti at dårlig kommunikasjonsflyt skaper misforståelser og usikkerhet? Kommun...
Kommunikasjon
Som leder er det avgjørende å gi et godt førsteinntrykk
Som leder er det avgjørende å gi et godt førsteinntrykk
Det er viktig for deg som leder å være bevisst på hvilket førsteinntrykk du gir, da dette ofte påvir...
Perfekt kommunikasjon finnes ikke, men vi har omtrentlig kommunikasjon, som i mange tilfeller er godt nok
Hvordan vi kommuniserer endrer seg i et forrykende tempo, og det er nærmest uunngåelig at man ender ...
Skap trygghet og tillit – få det beste ut av alle medarbeiderne dine
Siden vi alle har ulike personligheter, er ledere nødt til å lære å kjenne behovet til hver og en av...
Man glemmer at det å være litt sårbar ofte gjør at du vinner folk, fordi de føler at du ikke er et overmenneske
Mange tenker altfor komplisert når man jobber med strategisk kommunikasjon. I virkeligheten behøver ...
Hvis vi hele tiden kommuniserer på én enkelt måte, blir vi forutsigbare og folk slutter å lytte
Tenk på deg selv. Liker du å lytte til folk som snakker i én hastighet, i én tone, med et kjedelig o...
Hvordan få alle til å lytte?
Synes du det er vanskelig å få kundenes eller ledergruppens fulle oppmerksomhet? Her får du noen eff...
Manglende nyansering og merkelapper kan skape konflikter eller mer alvorlige hendelser, som for eksempel diskriminering
Prestasjoner og måloppnåelse henger sammen med opplevelsen av tilhørighet, som i stor grad påvirkes ...
Slik kan du forebygge og forhindre en konflikt
Ofte har en konflikt pågått en stund før den blir tydelig for omverden. Hvordan se tidlige tegn og f...
Når du forstår deg selv og menneskene rundt deg, vil du oppføre deg mer medfølende og bli mer effektiv
Med verktøyet DISC-analyse kan du utvikle din egen selvbevissthet og din forståelse for ulike person...
Det farligste du gjør er å unngå konflikt
I sin Ted Talk “Dare to disagree” forteller Margaret Heffernan om hvorfor hun mener det er så viktig...
Er kommunikasjonen på arbeidsplassen konstruktiv og produktiv?
For at både leder og medarbeidere skal kunne ha et godt samarbeid på arbeidsplassen, er de avhengige...
Sliter du med å få folk til å høre på deg?
Da kan det være fortellerteknikken din det er noe galt med. Her er tipsene for hvordan du kan bli en...
Klokketikk eller øyekontakt? Slik fenger du oppmerksomheten
Her får du ekspertens beste tips til hvordan du skal få de rundt deg interessert i det du har å si....
Tema, Bli en fremragende leder, BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 3, Kommunikasjon
Tema, Bli en fremragende leder, BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 3, +PLUSS Artikler
Gå fra å høre til virkelig å lytte – her får du oppskriften
Bli en fremragende leder - del 3
«Joda, jeg hører jo hva du sier». Men lytter du på best mulig måte, slik at du oppnår alle fordelene...
Effektiviser forespørslene dine med fire enkle metoder
Tydelig kommuniserte forespørsler, den typen som fører til virkelige svar, kommer ikke naturlig for ...
Bli en fremragende leder, BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 3, Kommunikasjon
Bli en fremragende leder, BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 3, +PLUSS Artikler
Bli en fremragende leder, BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 3, Kommunikasjon
Språket er et av de viktigste lederverktøyene du har
Språket er et av de viktigste lederverktøyene du har
Hvorfor er det et kompliment å ha baller? Hva betyr egentlig slagordene til kommunene? Og hva har Do...