De som gjennom hele året bretter opp armene, og står på, slik at bedriften din oppnår de resultatene du ønsker. De som verdsetter selskapets visjon, kultur og tenkemåte - ja, de som utgjør selve kulturen og maskineriet bak fremdriften og suksessen dere oppnår. Dersom du enda ikke har implementert takknemlighetsrunden som en rutine, kan disse fem tipsene være gode å ha i bakhodet:

1. Vis at du legger merke til detaljer

Vis at den ansatte er mer enn en brikke i puslespillet ved å sende en email ut til alle de ansatte, hvor du legger inn personlige bemerkninger til hver enkelt. Disse kan være humoristiske, seriøse eller følelsesladet. Et eksempel kan være “Takk til Oda M. for at du gjør mandagsmøtene til ukens høydepunkt med dine herlige bakverk”.

2. Inviter til fest

Lag eventer der de ansatte kan ta med seg familien, kjæresten eller barna sine. Dette sender signaler om at selskapet ikke bare bryr seg om sine ansatte, men også familiene deres, og støtten de gir til bedriften. Gi tilbake til de rundt for alle overtidstimene de ansatte har måttet være på jobben istedenfor med dem.

3. Dra på firmautflukt

En dagstur på firmaets regning bygger ikke bare velvilje, men også miljø og trivsel blant kollegaer. Lei en buss, finn en aktivitet, og spander lunsjen. Fornøyde og 

4. Send en personlig hilsen

Finn frem penn og post-it lapper, og skriv en hyggelig hilsen til hver enkelt ansatt. Det trenger ikke være mye, bare en liten motivasjonsglede som venter på plassen etter pausen. Er det en av dine ansatte som sliter, så vurder å legge ved noe ekstra - som for eksempel en god bok til å hjelpe han eller hun gjennom en vanskelig tid.

5. Engasjer dine ansatte til å vise takknemlighet overfor andre

“Pay it forward” konseptet går ut på at dersom du får hjelp fra noen, så gir du også hjelp videre til noen andre. Motivere dine ansatte til å hjelpe andre, og involver bedriften i hjelpearbeid. En fin ting kan for eksempel være å gjøre en felles innsats for TV-aksjonen.

Tekst: Kristin Skolem / kilde Entreprenuer.com