1. Sett av tid til det du skal gjøre. Slå av telefonen og logg av e-posten. Nedprioriter slike ting, selv om andre i organisasjonen ser på det som viktig.
  2. Gjør-det-nå-prinsippet. Ta bare i et papir en gang. Les bare e-posten en gang. Lag VIP-lister i innboksen. La ikke e-posten bestemme over dagen din.
  3. Fokuser på det du skal gjøre. Ofte er det rapporteringer og andre saker som går fort når man først tar tak i dem.
  4. Ikke bruk tid på unødvendige oppgaver. Kom med en god unnskyldning til å la være om noen spør, og dikt opp unødvendige opplysninger eller nøkkeltall som ingen uansett kan kontrollere.
  5. Forbedre skrivehastigheten din. Skriv e-poster og rapporter hurtigere.
  6. Bruk huskelister på de oppgavene du gjør jevnlig. Du sparer tid og glemmer ingenting. Legg i stedet tankekraften på kreative ting.
  7. Ikke vær redd for å delegere. Medarbeidere vokser av større ansvar. Finn ut hvem som passer best til hva.
  8. Start dagen med en time obligatorisk administrasjon før e-post og andre oppgaver. Rekker du ikke å gjøre unna ytterligere administrasjon den dagen, har du i alle fall gjort en del.

Svarene ovenfor er fremkommet i en undersøkelse som er gjort av chef.se

BLI ABONNENT - KLIKK HER!

LederNytt forside 04 2015 web.jpg