Dessverre sitter vi nok stille alt for lenge, både hjemme og på kontoret. Ved å sitte lenge bruker du ikke musklene dine. Hvis du ikke bruker musklene, absorberes fett og sukker tregere, noe som kan føre til økt risiko for kardiovaskulær sykdom og type 2 diabetes. Beveg deg derfor så mye som mulig i løpet av arbeidsdagen.

Skjermarbeid forårsaker mange fysiske plager, særlig om man sitter stille lenge. Etter pandemien har kanskje stillesitting blitt enda mer normalen? Mange reiser ikke til kontoret og jobber kanskje mange timer i strekk hjemme. Generelt også et stillesitting et vanlig problem knyttet til mange arbeidsoppgaver som haster.

Noen tips til regelmessig trening på arbeidsplassen:

Hjemme

  • Start med en kort tur før arbeidsdagen starter
  • Reis deg opp når du tar telefonen
  • Drikk nok vann slik at du står opp oftere for å gå på toalettet
  • Spaser rundt i pausen; nyt solen når været er fint og ta på deg regnfrakken på våte dager
  • Gjør regelmessige beveglighets- og strekkøvelser

 pausit ny 1.jpg

Kontor:

  • Ta trappen i stedet for heisen
  • Gå til kontoret hvis du kan
  • Gå bort til kollegaen din i stedet for å sende e-post
  • Finn ut om arbeidsgiveren din tilbyr noen fysiske aktiviterer eller et tilbud på treningssenter
  • Be sjefen din om en gåmølle eller et justerbart skrivebord, slik at du av og til kan jobbe stående – eller se på mulighetene for å kjøpe et til hjemmekontoret ditt
  • Gjør regelmessige beveglighets- og strekkøvelser

Hva kan du gjøre som arbeidsgiver?

Av alle ansatte som indikerer at de har 6 timer eller mer av skjermtid på en arbeidsdag, indikerer 30 prosent at nye HMS-tiltak er nødvendige med hensyn til langsiktig HMS-arbeid, fordi tiltakene som er truffet ikke er tilstrekkelige.

Som arbeidsgiver kan du sikre gode arbeidsplasser ved å gi informasjon om hvordan du setter opp arbeidsplassen. I tillegg er det viktig at ansatte får muligheten til å trene regelmessig. Dette er mulig med pauseprogrammet Pausit - en programvare for pauser! Pausit sikrer mer bevegelse gjennom arbeidsdagen og programmet inkluderer fysiske og mentale øvelser for å forhindre arbeidsrelaterte plager, og hjelpe ansatte med å holde seg i god form. Pausit pauseprogram bidrar til forebygging av fysiske plager.

Les også: Slik ivaretar du egen jobbhelse med digitalt pauseprogram - ledernytt.no

 

Pauseprogram skaper bevegelse

Pausit pauseprogram tilbyr ansatte sin egen personlige trener på datamaskinen deres. Det er en programvare som foreslår regelmessige pauser som hjelper til at du beveger deg regelmessig bak skjermen i løpet av arbeidsdagen. Dette kan forhindre og forebygge plager og vondter i kroppen.

  • ansatte med mer enn 6 timer om dagen med skjermarbeid har økt risiko for nakke- og skulderplager.
  • en femtedel av yrkessykdommene som er diagnostisert det siste året, forekommer hos ansatte som indikerer at de som har 6 timer eller mer av skjermtid på en arbeidsdag.

Vil du vite hvordan Pausit pauseprogram fungerer?