For Cecilie Aungrind og Ellen Daleng, er dette ikke en ukjent problemstilling. Når organisasjoner tar kontakt med Computas Opus, handler det ofte om å forbedre samspillet, ikke teknologien. Computas Opus er et norsk selskap som er spesialisert på å skape samspill og harmoni i team og organisasjoner. Selskapet bistår virksomheter i privat og offentlig sektor med rådgivning og digitale verktøy fra Atlassian for å utløse det organisatoriske potensialet.

De kontaktes ofte av bedrifter med utfordringer med fremdrift, uklare prioriteringer eller samarbeidsutfordringer. Mange bedrifter har et ønske om endring og forbedring, men vet ikke alltid hvor de skal starte.

De to rådgiverne trekker frem en henvendelse de fikk fra en stor, internasjonal aktør innen medisin og helse. På overflaten så alt ut til å være på stell: systemene, planene, verktøyene. Men for Cecilie og Ellen, som har bistått hundrevis av team på tvers av bransjer, var det et velkjent scenario – en organisasjon der alle ressurser tilsynelatende var på plass, men hvor det menneskelige aspektet hadde blitt litt glemt underveis.

– De fulgte Scrum-metoden og brukte Jira, men på feil måte. Det manglet en felles forståelse for hva som skulle gjøres og hvorfor, hvem som hadde ansvar, og hvordan man samarbeidet. Alt så greit ut på overflaten, men det manglet både struktur og transparens – og trygghet, forteller Cecilie. 

Når trygghet mangler, hjelper ikke flere prosesser

Computas Opus møtte et “ingeniørtungt” miljø i ett av teamene i organisasjonen, der fokus på struktur og leveranser sto høyt, men hvor de mykere sidene av teamarbeid ble sett på som noe man “helst ikke snakket så mye om”. Cecilie husker at det var litt vrient å komme inn under huden på de ansatte i teamet: 

– Jeg ble nok oppfattet som ganske annerledes i starten. Når du kommer inn og begynner å stille spørsmål om hvordan folk egentlig har det, hvem som blir hørt, eller hvorfor noen ikke deltar i diskusjonene – så pirker man i ting som kan være sårbart.

Cecilie Aungrind og Ellen Daleng har mange års erfaring med å styrke samspill i team og organisasjoner.

Det skulle vise seg å være helt nødvendig. For bak det som så ut som et teknisk problem, lå relasjonelle utfordringer. Ulike mennesker hadde helt ulike forutsetninger for å jobbe sammen. Noen hadde sittet i teamet i mange år og dannet uformelle samarbeidsmetoder. Andre opplevde at de ikke kom inn i dette samarbeidet. Stillheten deres i møterommet var ikke av profesjonell art – den var et symptom på manglende trygghet.

– Vi så at det ikke bare handlet om å «få teamet til å levere bedre». Det handlet om å skape et trygt miljø der ulike perspektiver fikk plass og alle kunne bidra med sin kompetanse og sine styrker, tilføyer Ellen. 

Felles verktøy i ulike kulturer

En faktor som utfordret samarbeidet ytterligere, var at flere av prosjektene i denne globale organisasjonen foregikk med team og ledere fordelt over flere geografiske regioner. Det innebar ikke bare faglige og organisatoriske forskjeller, men også kulturelle. Ulike forståelser av hva ledelse, ansvar og samarbeid betyr.

– I noen kulturer er det vanlig å vente på instruks. I andre forventes det selvstendighet og selvledelse. Det skaper friksjon når man prøver å jobbe smidig og tverrfaglig. Da må vi også jobbe med lederstøtte, ikke bare teamene, forklarer Ellen og legger til: 

– Det er en erkjennelse Computas Opus har tatt med seg inn i flere prosjekter: At varig endring krever innsats både ovenfra og nedenfra – og at teknologi, prosess, kultur og ledelse må sees i sammenheng. 

Større eierskap

Når man skal implementere en smidig arbeidsmetodikk, handler det ikke bare om å “implementere Jira”, men om å få det til å fungere i praksis. Verktøyene må fungere i møte med ekte mennesker, med ulike forutsetninger og preferanser. Teamet fra Computas Opus har hjulpet virksomheten med å sette opp verktøyene slik at de gir best mulig prosess-støtte. En sentral del av dette arbeidet har gått ut på å skape en felles forståelse av roller og ansvarsområder. Engineering Manager hos kunden er tydelig på at klarhet i prosesser, roller og ansvarsområder har bidratt til å redusere usikkerhet. 

Siden oppstarten har det skjedd en markant utvikling – i dag fremstår teamet som en helt annen enhet. De samarbeider mer åpent, deler mer ansvar, og opplever større grad av mestring. Prioritering og målstyring er ikke lenger lister spredt i forskjellige systemer, men en tydelig, felles retning som hele teamet har forståelse for.

– Da vi startet samarbeidet med Computas Opus hadde vi en lang liste av ulike prosjekter og prioriteringer. Det var utfordrende å prioritere riktig, og spesielt å gjennomføre det i praksis. Nå er situasjonen helt annerledes – vi har ett felles mål for hele teamet og vi får lov til å fokusere på det. Det er skikkelig motiverende, forteller Produkteier i teamet. 

Resultatet av oppdraget til Computas Opus har etter hvert spredt seg til større deler av den internasjonale organisasjonen. Nå jobbes det hardt for å prioritere tid og folk til små og store forbedringsinitiativer. Ellen og Cecilie har hjulpet flere team og ledere til å se sitt eget system med nye øyne. Denne innsikten har inspirert ledere andre steder i organisasjonen til å ta grep – og forstå at smidig arbeid ikke først og fremst handler om verktøy, men om mennesker.

– Teamene er mer samkjørt, de setter selv agendaen og jobber fokusert mot målet de selv har satt. De har gått fra å følge til å lede. Dette er ekte eierskap, og et bevis på at både de og vi har lykkes, sier Cecilie. 

Derfor har Atlassian-eksperten Computas Opus som ambisjon om å være de beste på å koble teknologisk kompetanse med dyp forståelse for organisasjonspsykologi og teamutvikling. 

– Vi selger ikke ferdige svar. Vi går inn, lytter, kartlegger, og bygger sammen med kunden. Det er en prosess som bør gå over litt tid, men det virker og gir varige resultater, avslutter Ellen. 

Teamet fra computas Opus

Cecilie er spesialist i organisasjonsutvikling og agil coaching. Med en mastergrad i strategi, organisasjon og ledelse og solid erfaring innen teamledelse og produktorientering, hjelper hun team og ledere med å bygge struktur, trygghet og målrettet samarbeid.

Ellen er utdannet sivilingeniør med spesialisering i datateknologi og kunstig intelligens, og har gjennom mange år opparbeidet seg dyp erfaring innen AI, prosessledelse og smidig samarbeid. 

Sammen representerer de et kraftfullt team som bygger bro mellom det teknologiske og det menneskelige. 

Skap smidigere team sammen med oss