En positiv verdibevissthet

Daglig leder i Gi Gaven Videre, Aksel Mjøs, underviser i finans og bærekraft på Norges Handelshøyskole og ledet dessuten Regjeringens Naturrisikoutvalg. På NHH snakker Mjøs mye med studenter om hva som er viktig for dem og om deres visjoner for fremtiden. 

– Våre studenter er stadig mer verdibevisste og opptatt av å se troverdige bærekraftige løsninger for fremtiden. Dagens kandidater er sunt kritiske til sine fremtidige arbeidsgivere og bedrifters evne til å ta bærekraft på alvor. Arbeidsgiverne bør være veldig konkrete og troverdige i gjennomføringen av bærekraftige tiltak hvis de ønsker å tiltrekke seg talenter i fremtiden, sier Mjøs. 

Dette mener han gjelder innenfor alle områder: produkter og tjenester, energikilder, produksjonsprosesser, og også interne policyer for gaver og premieringer. 

– Mange er lei gaver med logoen til bedriften. De vil ha noe mer meningsfullt. Det går milliardbeløp til meningsløse gaver. I en svært usikker tid ønsker mange å heller frigjøre disse verdiene til noe som kan gjøre verden til et bedre sted. Vi ser at ansatte opplever det som veldig meningsfullt å finansiere sin egen hjertesak, forklarer Mjøs.

De som har fått og brukt gavekortet opplever det som mye bedre enn å få noe man ikke ønsker seg eller ikke trenger. Det å få en gave som kommer flere til gode, føles veldig bra for mange. Ekstra meningsfylt er det at de får velge sitt eget formål, og løfte frem sin egen sak.

– 86 prosent av de som får gavekort tar bevisste valg om sin hjertesak – de brenner for ulike formål. I hver bestilling ser vi at mottakerne i gjennomsnitt velger 7 ulike formål, så valgfriheten verdsettes. Gavekortene fra oss er digitale og kan brukes i alle sammenhenger. De kan for eksempel gis som julegave til ansatte, og som premier og belønning både internt og eksternt, sier Mjøs.

«Gave på en bærekraftig, meningsfull og effektiv måte». 

Historien bak

Initiativet til Gi Gaven Videre, startet med at Aksel Mjøs ikke ønsket seg noe til 50-årsdagen. Han visste om noen som virkelig hadde trengt å få en gave, og kjente til flere fantastiske organisasjoner fra sin tid som styreleder i Kavlifondet.

Han samlet inn 25.000 kroner i forbindelse med den runde dagen, og ga det videre til Strømmestiftelsen, og deres arbeid for at flere tenåringsjenter i Bangladesh kan gå på skole og bli sjef i eget liv. 

Det fikk ham på tanken om å sette innsamling i et større system. Han tok kontakt med flere tungvektere fra næringslivet, blant annet PwC, Labs, Sparebanken Vest og Innovasjon Norge. En enorm dugnadsinnsats fra mange parter skapte den digitale gavekort-løsningen som finnes i dag. 

Så langt har Gi Gaven Videre formidlet nærmere 14 millioner kroner i gaver via nær 38.000 gavekort. 

Tanken bak Gi Gaven Videre er at holdninger som bærekraft, nestekjærlighet, varme og inkludering må få et større fokus i arbeidslivet. Anerkjennelse av den enkelte medarbeiders engasjement synliggjøres gjennom at de selv får støtte akkurat sine hjertesaker. 

I tillegg gir en slik gave et redusert klimaavtrykk for arbeidsgiver, og er med på å finansiere formål som gjør verden til et bedre sted. I dag vil ansatte ofte være en del av verdibevisste arbeidsmiljøer. De føler en stolthet når arbeidsgiver står for gode verdier og hjertesaker som de støtter. 

Les mer om våre over 120 humanitære formål her!

Gi Gaven Videre er en effektiv løsning som kan spare deg for både tid og penger - og samtidig bidra til en bedre verden

Gi Gaven Videre er et meningsfylt gavealternativ for bedrifter. De digitale gavekortene gis videre til humanitære formål, valgt av mottaker selv. Gavekortene egner seg godt som gave til ansatte, samarbeidspartnere og kunder, som premier og tilleggsgave. Ved å bruke Gi Gaven Videre reduserer man klimautslipp samtidig som man frigjør midler til gode formål som alle arbeider for å oppnå med FNs bærekraftsmål. 

Gi Gaven Videre - bærekraftige og meningsfulle gaver!

Nå kan ansatte og bedriften få ny innsikt

Ny visualisering som Highsoft har utviklet på dugnad for oss:

  • Hvilke formål ansatte har valgt å støtte
  • Hvilke organisasjoner som har mottatt gaver
  • Hva er utviklingen fra tidligere?
  • Gjør gaven enda mer konkret, levende og relevant
  • Digital framstilling som kan deles for å gi større engasjement

Vi står bak Gi Gaven Videre